جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول
شاطر | 

التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Hamdy
Admin.
Admin.

مركز التسجيل: Alex

مُساهمةموضوع: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   السبت 14 يونيو 2008, 2:16 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

هذا الموضوع اكتبه من واقع تجربة شخصية

وهو عن التجسس علي شبكات الانترنت

هل انت مشترك في شبكة انترنت ؟؟

هل واخد وصلة انترنت من انترنت كافية ؟؟

اذا كان الجواب نعم ... فخصوصيتك معرضه للانتهاك

ومحادثاتك مع الغير عبر برامج الشات متاحه لجميع من معك علي الشبكة اذا توفر علي الادوات اللازمة

والادواتا اللازمة قد تكون برنامج صغير جدايستغل ثغرة في احد بروتوكلات الاتصال عبر الشبكة

لينقل الي المتجسس كل ماتكتبه في برنامج المحادثة وخصوصا الياهو والهوت ميل او ام اس ان

وكذلك مايكتبه المتحدث معك علي الطرف الاخر وكذلك يقوم بمعرفة ايميله

ولك ان تتخيل اذا وقع هذا البرنامج في يد احد المراهقين او شخص ليس عنده ضمير

فممكن ان يستغلة لاسوا استغلال ....ويمكن ان يضعك في مواقف محرجه

وتصبح اسرارك الخاصه متاحه لكل من الشبكة

طبعا .. انا لن اضع البرنامج الذي يقوم بعملية التجسس

لان الغرض هو تحذير الناس من هذه البرامج وليس نشرها

فكيف نحمي انفسنا وخصوصيتنا علي الشبكة

ماهو الحل ؟؟

الحقيقة ان هناك عدة حلول

الحل الاول هو استخدام احد برامج الجدران النارية FIREWALL المتطورة التي تعني بسد هذه الثغرة

وهذا الحل غير عملي ولا احبذه لان اغلب هذه البرامج معقدة ولا تصلح للمستخدم العادي

كما انه قد ينتج عنها مشاكل اخري فتحل مشكلة ويضطر لك عدة مشاكل اخري

**

الحل الثاني هو الامتناع عن استخدام البرامج المذكورة واستخدام برامج محادثة بديلة مثل

السكاي بي او البالتوك

**

الحل الثالث :: اذا كنت مصرا علي استخدام هذه البرامج مثل الياهو والهوت ميل

فعليك عدم استخدام المحادثة الكتابية في الامور الخاصة والمهمه

واستخدم المحادثات الصوتية بدلا منها لان المحادثات الصوتية لا يمكن التجسس عليها

وبالتوفيق للجميع

Michael
Champion Member
Champion Member

مركز التسجيل: القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   السبت 14 يونيو 2008, 2:47 pm

Kasperkey Internet Security 7.0 and 8.0
Would solve the problem my friend, but it needs expert user
Wink
Hamdy
Admin.
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   السبت 14 يونيو 2008, 3:00 pm

نعم لانه يستخدم فايرول

وهذا يدخل ضمن نطاق الحل الاول الذي ذكرته وهو يحتاج كما قلت الي مستخدم متقدم المستو

كما ان هذه النسخه ثقيلة جدا علي الجهاز

انا استخدم نسخة كاسبر سكاي 7 العادية للانتي فيروس فقط وهي خفيفه جدا

وان كنت قرات في بعض المنتديات انه حتي مع الفايرول يمكن لمستخدم خبيير ان يصل لمحادثاتك

اما اذا اكان المستخدم من الهاكر المحترفين فلا شيء يقف امامه لا فابرول ولا غيره
Shocked
Michael
Champion Member
Champion Member

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   السبت 14 يونيو 2008, 3:11 pm

نعم هذا صحيح و لكن من هم الهاكرز المحترفين؟ هم أخصائيون الشبكات و في نفس الوقت لديهم خبرة في البرمجة و قواعد البيانات. و صدقني في خياتي المهنية لم أقابل سوي شاب كندي عمره 17 سنة و مستوي ذكاءه فائق للعادة و هو أخصائي حماية شبكات و هذا طبعا يعني أنه هاكر دفاعي (و هجومي بالطبع). معدل ذكائه 165 يعني زي أينشتاين
هذا هو الهاكر ، الذي لا يستخدم برامج إطلاقا.

شخصيا أعتقد أن أحسن برنامج حماية هو كاسبرسكاي ، لأني جربت معظم البرامج و لم تكن ترضيني.
Hamdy
Admin.
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   السبت 14 يونيو 2008, 3:45 pm

علي مستو العالم اكثر الهاكر شهرة وخبرة هم الروس

وكذلك البرازيل هذا طبعا بالاضافة الي الامريكان

اما علي مستو العالم العربي فاكثر هم شهرة هم المغاربة

وكذلك هناك شاب سعودي مشهور في عالم الهاكر

استطاع السيطرةعلي سيرفر موفع YAHOO لعدة ساعات

والمصريين داخليين بقوة في هذا المجال

rokaaa
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الأحد 15 يونيو 2008, 7:13 pm

طيب يا جماعه كاسبرسكااى دا ازاى نقدر نحمله على الكمبيوتر ممكن عنطريق النت ولا لازم يروح لفنى كمبيوتر ... ومعناها ايه لو مشترك مع حد فى شبكه ؟؟؟ يعنى انا عندى خط دى اس ال انا وجارتى مثلا معنى كدا ممكن اى حد من عندها يبقى اون لاين معايا اى وقت ؟؟؟؟
Hamdy
Admin.
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الإثنين 16 يونيو 2008, 4:14 am

اتبعي الحل الثاني او الثالث لانهم هم الفعاليين لان استخدام جدار ناري يحتاج مستخدم خبير

للتعامل معه و قد يسبب لك كثير من المشاكل .... المشكله ليست في تسطيب البرنامج بل في

التعامل معه بعد ذلك

بالنسبة سؤالك :: فلو انت وجارتك مشتركين في خط dsl واحد يعني علي راوتر واحد فده

معناه
ان اي جهاز اي علي الشبكة يستطيع التجسس علي الاخر اذا توفرت لديه الادوات اللازمه

يعني كلا الجهازين يستطيعا التجسس علي بعضهما :D

لو عايزه تعرفي الاجهزه التي معك علي نفس الشبكة استخدمي البرنامج الذي بالاسفل واسمه netcut

تحميل البرنامج

البرنامج السابق له ثلاث فوائد اولا يبين لكي الاجهزة التي معك علي الشبكة بمجرد فتحه

وثانيا يمنع فصل الانترنت عنك عن طريق برامج قطع النت

والاستخدام الثالث انه يمكنك من قطع الانترنت عن من معك في الشبكه اذا اردتي بشرط ان

لايكونوا يستخدمون نفس البرنامج او برامج شبيهة

Hamdy
Admin.
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الإثنين 16 يونيو 2008, 7:57 am

وعلي العموم لا اعتقد ان ناس كتير تعرف برامج التجسس

لكن الحذر واجب
Michael
Champion Member
Champion Member

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الثلاثاء 17 يونيو 2008, 1:48 pm

حمدي انا بستخدم كسبرسكاي 8 و اعتقد أنه يحتوي علي أقوي جدار ناري ، بعد زون آلارم ، و هذا ليس كلامي أنا و لكن كلام خبراء الأمن الرقمي العالميين.

أما بالنسبة لمراقبة الرسائل طبعا ممكنة جدا و حتي مع جدران الحماية ، و هذا أثبته خبراء المباحث الفيدرالية عندما قبضوا علي بعض مجرمين الأنترنت. و لكن المشكلة في المعدات التي تبلغ تكلفتها بضع مئات الآلاف من الدولارات. و لا أعتقد ان هناك آحد سوف يهتم بان يشتري هذه المعدات ليتجسس علي رسائلنا الشخصية Smile

و في نفس الوقت لا اقتنع بأن المصريين دخلوا في هذا المجال لأسباب بسيطة جدا
1- علي الخبير الأمني أن يكون خبير بالبرمجة و الشبكات و قواعد البيانات و انظمة التشغيل
2- ليتم ذلك عليه ان يجيد لانجليزية اجادة تامة ليحصل كل هذا العلم من الكتب
3- عدم توافر الأجهزة الملائمة
4- متوسط مستوي الذكاء في مصر 78 وأعلي متوسط ذكاء في العالم في البلد العظيمة هونج كونج حيث يبلغ 110
الخبير الأمني لن يقل مستوي ذكائه عن 150 بأي حال من الأحوال ، يعني قريبا من مستوي ذكاء دكتور احمد زويل و أينشتاين حيث يبلغ مستوي ذكائهم 160+

و لكن يوجد لدينا في مصر من الشباب من يستخدم هذه البرامج بسعادة و كأنها شيء يفخر به الانسان ، مع العلم بانها جريمة يعاقب عليها القانون في دول كثيرة. سبب تعلم العباقرة للهاكنج هو معرفة كيف يفكر الهاكر لردعه و لذلك يطلق عليهم خبراء أمن.
hamdi
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الثلاثاء 24 يونيو 2008, 12:55 am

لك جزيل الشكر على النصيحة
mohammed nazim
Newbie
Newbie

مركز التسجيل: القاهرة.

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الإثنين 29 يونيو 2009, 9:09 pm

السلام عليكم للجميع,اتمنى ان نكون على دراية كافية بموضوع التلصص و كيفية حماية انفسنا منة و الخطوات بسيطة و مش مكلفة بس المهم ان نبقى دايمآ واعيين ان احنا مادام بنستعمل الشبكة الدولية اى النت لازم تحصل بعض الاختراقات و خلينى اكتب بعض الخطوات لانى مريت و عرفت ازاى ان احمى الجهاز من الهاكرز لغاية دلوقتى الحمد لله:
كل ما تخلصوا شغلكم على النت و استعمال البروزر اى متصفح بتستعملة فى الهيستورى على اعلى المتصفح او الادوات tools بتدوس عليها و تمسح الكوكيز او الصفحات الزرتها.
ابدآ و ما تدخلش على اى مواقع اباحية لأن المواقع دية معظمها و اذا ما كانش كلها بيخش معاها متلصصين و هاكرز.
انتم عندكم فى الويندوز باتش 2 او 3 الفايروول و هو مش معقد و بيحميك من هماتهم ان شاء الله.
فى ثلاث برامج من الضرورى ان تكون على جهازك للحماية من اى شىء من النت:
برنامج للفيروسات و لازم يبقى متجدد للداتا بتاعة الفيروسات... اصل انا شفت ناس كتير بتقول ما انا عندى انتى فايرس بص بيخشلى فيروسات و الرد انة مش متجدد و يوجد انتى فايروس مشهور و فعال و مجانى الحمد لله اسمة Bit torrent Anti virus , و لازم تفعلوة من خلال الايميل و دة كل الموضوع و تجددوا بيانات الفيروسات بان تخشوا على النت كل يوم و تعملوا سكان كل شهر مرة لو ما بتخشوش على النت كتير او كل اسبوع مرة لو بتخشوا على النت كتير يعنى بتقعدوا لفترات طويلة.
mohammed nazim
Newbie
Newbie

مركز التسجيل: القاهرة.

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الإثنين 29 يونيو 2009, 9:25 pm

ال bit torrent antivirus ممكن تنزلوا من موقع:
www.download.com
أكتب بس اسمة و ان شاء الله تلاقية.
اما بالنسبة للسباى وير او المتجسسين فعندنا برنامجين مهميين و موجودين على نفس الموقع:
spywareblaster
spybotsearch&destroy
الاتنين مهمين فى الحماية و الغاء اى متجسس و على العموم أهم حاجة هى تجديد البيانات او update.
اتمنى انى اكون افدتكم بخصوص الموضوع دة.
اما بالنسبة لاشتراك اكتر من شخص فى وصلة واحدة او حتى تجيب وصلة من كافية نت دية اخطر كريقة فى انتهاكك و انتهاك خصوصياتك...خلينا نبتدى بالسرعة بتاعة النت...كل ما اشترك افراد كتير كل ما السرعة بتاعتك قليت فى التنزيل و فتح المواقع...بسبب اشتراك اكتر من واحد فى وصلة النت لازم يحصل تلصص من غير ما تلاحظ او تعرف و علشان كدة وصلة واحدة ليك افضل على مستوى الامن و الحماية و الوقت الحتقضية فى فتح و تنزيل البرامج.
دايمآ و ابدآ حاولوا ان تقفلوا النت كل فترة علشان الايبى ادرس IP Address
و هو الرقم البتخش بية النت يتغير و ما يديش فرصة لحد يتلصص عليك. دة بعض من الحاجات الاساسية و اى حد عندة اى مشكلة يكتب هنا و يستفسر و انا ان شاء الله حأرد علية و احاول اساعد فى حل اى مشكلة خاصة بية.
Hamdy
Admin.
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الإثنين 29 يونيو 2009, 10:40 pm

شكرا علي المعلومات القيمه اخي محمد

انا حاليا استخدم برنامج

Kaspersky Internet Security 2009

وهو يمنع التحسس بناء علي تجربه عمليه اجريتها علي الشبكه التي انا مشارك فيها

بل ويخبرك من اي جهاز اتي الهجوم

برنامج رائع وذو مميزات فريدة
sara
Advanced Member
Advanced Member

مركز التسجيل: الدوحة-قطر

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الثلاثاء 30 يونيو 2009, 9:14 pm

متشكرين على المعلومات القيمة
hanaa22
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الإثنين 25 يناير 2010, 10:58 pm

شكراً جزيلاً على هذه المعلومات الجميلة
eamy
Regular Member
Regular Member

مركز التسجيل: جدة

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الثلاثاء 26 يناير 2010, 12:21 am

امممم أنا كان عندي برنامج مكافي و كان بيتحدث كل فترة لكنو اتقفل و حذفتو من عندي عشان مدتو خلصت .... دلوقتي عندي مايكروسوفت سيكيوريتي ... و اللي مش عارفالو اي حااجة حتى انو مش بيتحدث أبدا ... أصلا مش عارف اذا كان بيشيل الفيروسيس ولا لأ .... أما النت ف دايما بيعلق و بيديني اتصال محلي فقط و معرفش ايه السبب في دا كمان .... و الله الواحد مش عارف يعمل ايه .... شكلي في الأخير هرمي اللاب من الشباك و هرمي نفسي وراااه ......
ليلاس
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الخميس 13 ديسمبر 2012, 8:37 pm

السلام عليكم
مشكوورين عالموضوع والمعلومات القيمة
بس عندي استفسار هلأ التصنت على محادثات الماسنجر بتكون رسائل البريد الالكتروني مكشوفة كمان؟ جااوبوني ازا سمحتوو
yassmin
عضو فضى
عضو فضى

مركز التسجيل: Cairo_ALmansoura

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الخميس 13 ديسمبر 2012, 8:45 pm

مش معقول دي كارثه الله يحفظنا وربنا يهدي الناس ال عايشه لدمار غيرها دي الله يجيرنا يارب jazak
KoTTa Koky
مشرفة قسم المنتديات الاجتماعية
مشرفة قسم المنتديات الاجتماعية

مركز التسجيل: common

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الخميس 13 ديسمبر 2012, 9:07 pm

يا نهار أبيض دى مشكلة كبيرة

شكرا للــتــــوبيكـ أستاذ حمدى
mor
المراقب العام للمنتدى
المراقب العام للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه   الخميس 13 ديسمبر 2012, 9:26 pm

شكرا علي المعلومات المفيده وجزاكم الله خيرا thanks

التجسس عبر الشبكات ... انت مراقب ..انتبه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

مواضيع مماثلة

-
» برنامج لأظهار كلمات مرور الشبكات اللاسلكية