جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية
 
الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 some E-books

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
enigma_sinai
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل : Cairo


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 6:57 pm

smilingtears كتب:
الجسد الفاسد يسقط من تلقاء نفسه دونما الحاجة لأي مؤثر خارجي ...فساد الحكم وبطانته من فساد الامة...اذا علينا ان نصلح من انفسنا اولا ليستقيم حال اولي الامر فينا.


وده فى المشمش

:lol!:
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
enigma_sinai
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل : Cairo


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 7:10 pm

tota كتب:

السلام عليكم
احلى حاجة انكم سبتوا الموضوع الاصلى للمقال وهو هل انتشر الاسلام بحد السيف ومسكتوا فى رقبة ياسر وهو يا عينى كان بيرد على الموضوع

من فضلكم اقرأوا المقال وتعالوا نقول وجهة نظرنا واهى تبقى بالمرة مذاكرة

من فضلك يا ياسر تنزل رابط للمقال بمفرده هنا لانى مش شاطرة فى المواضيع دى
او ارجعوا للرابط اللى فيه كل المقالات

على فكرة فيه من ضمن المقالات مقالة ثانية بتتكلم عن الحضارات هبدأ فى قرأتها لو حد يحب يشارك .....بس من فضلك يا ياسر عاوزة استراحة تانية جميلة زى اللى فاتت ...ممكن؟؟؟


أبلة توتا..انا رفعت المقالا دى مش عشان نناقشها وان كانت الفكرة جميلة ولكن للإستفادة من أساليب الكتابة..هذا كان هدفى..المشكلة الواحد لما بيكون صريح بيغضب بعض الناس..مع انى لا احبذ الصراحة المطلقة..لكن أحيانا المسألة بتكون خارج السيطرة
:D وأخيرا انا مؤمن بأن الإختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية

وعندك واحد اسنراحة وصلحه للأبلة توتا
:lol!:

http://www.4shared.com/file/105941569/d2d8d650/_Enya_Book_Of_Days.html
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sweet_love
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 7:16 pm

انا بقى شايفة إننا نترجمها وناقشها مع بعض دى فكرة حلوة و ياسيدى المهم تكون صريح وتقول كلمة حق مش مهم مين اللى يزعل


نسيت أقولك الإستراحة التانية كانت حلوة بس للأسف الأولى مش ردت تتحمل معايا وكمان عوزه أشكرك على كتاب السر عجبنى جداااااااااا


عدل سابقا من قبل sweet_love في الأحد 17 مايو 2009, 8:24 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Hamdy Tawfik
Admin.



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 7:46 pm

انا لم اغضب اخي ياسر

انا فقط اختلفت معك في التعميم

لو قلت بعض العرب او حتي معظم العرب لما اختلفت معك


تذكرت وانا اقرا كلامك حكاية صغيرة حدثت بالفعل

يحكي ان احد الصحفيين في صحيفة بيروتية في فترة السبعينات

كتب مقالا قال فيه ان العرب كلهم خونه ومرتزقه

ولما وقع المقال تحت يد رئيس التحرير استدعي كاتب المقال

وساله هل انت خائن ومرتزق ؟

فرد عليه الصحفي ( وكان اسمه غسان ان لم تخني الذاكرة )

وقال : لا بالطبع لست خائن ولا مرتزق

فقال له اذن ليكن عنوان المقال

العرب كلهم خونه ومرتزقه ماعدا غسان ....

هل فهمت ما ارمي اليه اخي الكريم ؟


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Hamdy Tawfik
Admin.



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 7:59 pm

ولا تتعجب ذا قلت لك اني من المعجبين كثيرا بالحضارة الغربية

واهم مايعجبني فيهم هو قدرتهم علي مناقشة قضاياهم المختلفة

بعيدا عن التعصب والتشنج الذي هو سمة غالبة عند كثير من العرب

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
enigma_sinai
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل : Cairo


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 8:02 pm


أخى حمدى...أفهم وجة نظرك جيدا وأحترمها
ربما المشكلة فى انا وليست فى العالم Smile

لك منى وردة flower
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sweet_love
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 8:12 pm

أستاذ حمدى ليه مش قابل فكرة ياسرفى التعميم إنت مش شايف إنه فعلا أغلب العرب زى ما هو قال و إنه قلة نادرة هى خارج القاعدة و بالتالى نقدر نعمم بس عندك حق فى موضوع المناقشة إحنا فعلا نبخاف نناقش قضايا و بنحط راسنا فى الرمل ولو حصل وناقشناها بنبقى متشجنين وفى الآخر بنحول القضية لموضوع دين أو وطنية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dream
عضو برونزى
عضو برونزى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 8:26 pm


السلام عليكم
والنبى الله يبارك لكم أقرأوا المقال
وزى ما قال ياسر نشوف اسلوب الكتابة ونناقشه
وبلاش نناقش موضوع قتل بحثا على الموائد وتعفنت رائحته ..حتى شموا


انا اعترض على هذه الاستراحة لانى لم افهم جيدا بدون كتابة الكلمات وحاسة انى اتخميت !!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sweet_love
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 8:30 pm

عندك حق فعلا نترجم ونناقش ونشوف أسلوب الكتابة بس الإستراحة التانية حلوة يا توتا و الله دى عجبتنى أوىىىىىىىىىىى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
enigma_sinai
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل : Cairo


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 8:42 pm

tota كتب:

السلام عليكم
والنبى الله يبارك لكم أقرأوا المقال
وزى ما قال ياسر نشوف اسلوب الكتابة ونناقشه
وبلاش نناقش موضوع قتل بحثا على الموائد وتعفنت رائحته ..حتى شموا


انا اعترض على هذه الاستراحة لانى لم افهم جيدا بدون كتابة الكلمات وحاسة انى اتخميت !!!


هاها..ولا يهمك يا ابلتى وأدى الليركس بتاع الآغنية

One day, one night, one moment,
my dreams could be, tomorrow.
One step, one fall, one falter,
east or west, over earth or by ocean.
One way to be my journey,
this way could be my Book of Days.
Ó lá go lá, mo thuras,
an bealach fada romham.
Ó oíche go hoíche, mo thuras,
na scéalta nach mbeidh a choích.
No day, no night, no moment,
can hold me back from trying.
I'll flag, I'll fall, I'll falter,
I'll find my day may be, Far and Away.
Far and Away.
One day, one night, one moment,
with a dream to believe in.
One step, one fall, one falter,
and a new earth across a wide ocean.
This way became my journey,
this day ends together, Far and Away.
This day ends together, Far and Away.
Far and Away.


بس عايز أقولك ان الآغنية حلوة حتى بدون ما تفهمى الكلمات..يعنى ترجمى الكلمات للحن...عبيط شكلى انا هه؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Hamdy Tawfik
Admin.



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 8:43 pm

sweet_love كتب:
أستاذ حمدى ليه مش قابل فكرة ياسرفى التعميم إنت مش شايف إنه فعلا أغلب العرب زى ما هو قال و إنه قلة نادرة هى خارج القاعدة و بالتالى نقدر نعمم بس عندك حق فى موضوع المناقشة إحنا فعلا نبخاف نناقش قضايا و بنحط راسنا فى الرمل ولو حصل وناقشناها بنبقى متشجنين وفى الآخر بنحول القضية لموضوع دين أو وطنية


انت قراتي قصة الصحفي ... طيب اوضح اكتر....التعميم حكم انفعالي ..

غالبا ماياتي كردة فعل غاضبة علي اوضاع نظن اننا لانملك تغييرها

فيه فرق بين النقد الذاتي بغرض الاصلاح..... ونقد سلبي يبعث علي الياس يفقدك الثقة
في مقومات حضارتك ومجتمعك ويجعلك تنفر منه ...
ويجب ان لا نستسلم له ... وانا شخصيا كثيرا ماامر بهذه الحالة

وببساطه خالص عارفه المثل اللي بيقول ... ادعي علي ابني واكره اللي يقول امين

يعني انا ممكن اقول الكلام اللي قاله ياسر في وقت من الاوقات ....
وده مش تناقض في الشخصية... لكنها حالة نعيشها جميعا يمتزج فيها الشعور بالغضب من اوضاع سيئة
... مع الامل والرغبة في اصلاح تلك الاوضاع


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dream
عضو برونزى
عضو برونزى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 8:45 pm



السلام عليكم



هى حلوة ......بس لو فاهمها

يا جماعة قلت لكم انا مخلوقة ورقية ... يعنى تعاملت طيلة عمرى مع الورق

حتى الانجليزى كان من خلال القراءة وليس السمع ..وده اللى بحاوله دلوقتى وقلت استغل ياسر فى الموضوع ده مش هو اللى كاتب عن نفسه انه معطاء ...مش ناس تانية!!



وبالمناسبة بقى اشمعنى انتم كلكم لكم صورة وضعنها تحت اسمكم وانا لأ طيب ما حد يتطوع ويعملى واحدة لانى عارفة وكل حاجة بس مش لاقية وقت ...مش ضرورى احراج بقى

وابقوا شوفوا لما اخلص حروح مركز واتعلم كل حاجة .

عموما انا عارفة الصورة دى بتعبر عن شخصية صاحبها ... لما اشوف انتم شايفنى ازاى ؟؟

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Hamdy Tawfik
Admin.



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 8:51 pm

العطاء لا يتناقض مع الاكتئاب .. بل ربما يكون محفزا له Smile

اختاري الصورة اللي تعجبك وانا اركبها

بلاش انا اختار :twisted:
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Honey Bunny
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى


مركز التسجيل : Eyes of the beholder


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 9:02 pm

Tota as I see her:-

http://farm2.static.flickr.com/1416/1392918651_ccfd64fed0.jpg?v=0

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Hamdy Tawfik
Admin.



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 9:06 pm

This is Tota


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dream
عضو برونزى
عضو برونزى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 9:14 pm



السلام عليكم



والله يا رانيا انت اللى عنيكى حلوة علشان كدة شايفانى بالشكل ده





يا أخى اتقى الله امتى كان اى منهما محفز للاخر ؟ ده لو واحد منهم شاف الثانى ماشى فى شارع هيسيبه له ويبعد الانسان المعطاء ده وانا شايفاك كده (لا والله بجد ) لازم يكون بيحب كل الناس وبيحب نفسه اولا علشان يقدر يعطى الحب والانسان الكئيب بيكره كل شىء حتى نفسه . انا مريت بمرحلة الاكتئاب دى يا حمدى ومش عاوزاك تصدق نفسك لحسن تكتئب بجد

مستنية اشوف نفسى كما ترانى انت و كل اللى معانا علشان اقدر اختار منهم واحدة



عدل سابقا من قبل tota في الأحد 17 مايو 2009, 9:58 pm عدل 2 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dream
عضو برونزى
عضو برونزى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأحد 17 مايو 2009, 9:16 pm

السلام عليكم
تصدق فعلا كلها انا
لا بجد المرة دى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
enigma_sinai
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل : Cairo


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الإثنين 18 مايو 2009, 1:13 am

?is it Tota

[img][/img]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dream
عضو برونزى
عضو برونزى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الإثنين 18 مايو 2009, 1:42 am


السلام عليكم

ياريت
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
enigma_sinai
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل : Cairo


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الإثنين 18 مايو 2009, 2:15 am


Back to our theme
.
.
.

Banned essays


http://www.4shared.com/file/106008283/37aea65a/__online.html
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
enigma_sinai
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل : Cairo


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الإثنين 18 مايو 2009, 9:40 pm


حلوة الاستراحة...مين دى فايزة أحمد؟ فيروز خطيره برضوا

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dream
عضو برونزى
عضو برونزى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الإثنين 18 مايو 2009, 10:04 pm


السلام عليكم

مش عارف مين فايزة احمد ؟
دى حبيبتى بعد ثومة
اصل انا من جيل الديناصورات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
enigma_sinai
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل : Cairo


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الإثنين 18 مايو 2009, 10:36 pm

tota كتب:

السلام عليكم

مش عارف مين فايزة احمد ؟
دى حبيبتى بعد ثومة
اصل انا من جيل الديناصورات


scratch مين ثومه..للآسف مش بسمع عربى خالص الا ما قل لفيروز
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dream
عضو برونزى
عضو برونزى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الإثنين 18 مايو 2009, 11:51 pm


السلام عليكم
لا ابدا ولا يهمك دول ناس انقرضوا ولا يعرفهم الا اللى زى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dream
عضو برونزى
عضو برونزى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الثلاثاء 19 مايو 2009, 10:02 pm

السلام عليكم
ايه يا ياسر معندناش حاجة النهارده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
enigma_sinai
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل : Cairo


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الثلاثاء 19 مايو 2009, 10:05 pm


نفسك فى ايه؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dream
عضو برونزى
عضو برونزى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الثلاثاء 19 مايو 2009, 10:08 pm


السلام عليكم
اى حاجة على ذوقك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
enigma_sinai
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل : Cairo


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الثلاثاء 19 مايو 2009, 10:32 pm


اقرأى دى وقوليلى ايه رأيك

http://www.4shared.com/file/106469574/8770e960/____.html
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
a.h.issmail
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل : ترم رابع يابني ادمين


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الثلاثاء 19 مايو 2009, 10:39 pm

بما اني رخم وانتوا عارفين كده كوويس

وكمان مش حارمكوا من حاجة واسف للاخ enigma ان كنت اتدخلت في موضوعه


عايز اي كتاب في الدنيا . doc . ppo .pdf

http://www.pdf-search-engine.com/

,وعارفين الي مش هايدعي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
enigma_sinai
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل : Cairo


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الثلاثاء 19 مايو 2009, 10:50 pm


هلا اسماعيل..نورت الموضوع اخى

جميل الموقع ده...بس انت عارف..سبب انشائى للموضوع ده اننا نتشارك الكتب لآن فى ناس مش عارفة تدور على ايه..وانا واحد منهم
وللآسف محدش حط كتاب للحين

اى حاجة برفعها هنا هى فى الحقيقة مرفوعة من جهازى... يعنى هدفى المشاركة وتبادل الكتب مش انى املى الموضوع كتب وخلاص
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
a.h.issmail
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل : ترم رابع يابني ادمين


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الثلاثاء 19 مايو 2009, 11:01 pm

انا بصراحة عاجبني الموضوع جدا وانا طماع من الاخر مبحطش كتاب واحد Wink

وعاجبني موضوع الاستراحات اووي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dream
عضو برونزى
عضو برونزى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأربعاء 20 مايو 2009, 2:39 am


السلام عليكم

الاستراحة جميلة
بس كالعادة عاوزة اعرف اذا كنت سمعت الكلمات كلها صح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dream
عضو برونزى
عضو برونزى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأربعاء 20 مايو 2009, 3:19 am


السلام عليكم

جهل بعيد عنك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
enigma_sinai
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل : Cairo


مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأربعاء 20 مايو 2009, 3:22 am


عفواً..قصدك قلة ممارسة Wink
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dream
عضو برونزى
عضو برونزى



مُساهمةموضوع: رد: some E-books   الأربعاء 20 مايو 2009, 3:26 am

السلام عليكم
ماشى وان كانت الحقيقة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
some E-books
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» تواقيع وتصاميم لــ ||"¤{{{ غــــــــــزة }}¤"||
» تحميل برنامج متميز يحتوي على مجموع فتاوى شيخ الإسلام ابن تيمية
» كتب الأنبياءBooks of the prophets/1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية :: المنتديات الادبية والثقافية :: كتب ومكتبات-
انتقل الى: