جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مركز التسجيل : جامعة القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 07 ديسمبر 2013, 6:13 pm

محبة نور الإيمان كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
اتمنى إن الكل كويس انا واخده من ترم رابع معاجم وترجمة 4 انا لغاية دلوقتي مذكرتش اي حاجة الجامعة منزلتليش اي حاجة على صفحتي مع إني دفعت جزء من الرسوم لو حد عنده المحاضرات التلفيزيونية والمكتوبة يا ريت يرفعها عشان اقدر اذاكر شوية من المادتين دي .... حزين
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الفيديوهات بتبقى مساحتها كبيرة قوي يا محبة وصعب رفعها بس بالنسبة للمحاضرات والتطبيقات المكتوبة انا منزلاها كلها في اللينك ده 

http://manar9.mam9.com/t11929-topic

بس انتي لازم تشتكي في الموضوع ده ان لحد دلوقتي منزلوش حاجة على صفحتك بس ده يمكن عشان مدفعتيش الرسوم كاملة وللا عادي كانوا بينزلوهالك ؟
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 07 ديسمبر 2013, 6:20 pm

محاضرات بتاريخ 6/ 12/ 2013

بسم الله الرحمن الرحيم
 بصوا بعنيكم اليمين ياجماعة الله يخليكم انا هفتح نفسكم الاول بالفوناتكس عشان عارفاكم بتحبوها اد ايه ashamed 

خدنا خير اللهم اجعله خير يارب بعيد عن السامعين الرموز ( سسسسسس )/ ده واحد بينادي على صحبه ملناش دعوة بيه ---- ( ذذذذذذذ ) / هنرش بيرسول دلوقتي متقلقوش ------ ( ششششش / ده واحد بيتفرج على فيلم اجنبي ومش عايز دوشة لو عملتوا دوشة بقى انتوا حرين كدا معانا سسسسس وشششش وذذذذذذ تمام

انا متخيلاكم عاملين كدا scared 

بصوا بقى ملكوش دعوة باللي حصل فوق ده ملناش دعوة بيه خليكوا انتو احسن هههههههههه

نبدأ بقى في اللي احنا خدناه

الفوناتكس

* خدنا الاربع اجزاء من اللسان ( tip- blad- front- back )ده موجود في ص9 في ورق المحاضرات
* وعرفنا ان الحروف الساكنة بتيجي ( voiced و voiceless )
* الحروف المتحركة بتيجي دائما voiced اه وربنا حتى اسئلوا

Voiceless sound --- الصوت المهموس اللهم احفظنا

صوت لاتهتز في نطقه الاحبال الصوتيه وتكون متباعده عن بينهما بحريه ودون أي عائق ويمر الهواء بسهوله الحروف مثل p-t-k

Voiced sound --- الصوت المجهر
صوت اثناء نطقه تهتز الاحبال الصوتيه وتكون متقاربه

Vocal Cords الاحبال الصوتيه

* خدنا جدول الحروف الساكنة المحاضرة الثانية ص 11

( Place of Articulation ) كله

Bi labial------ الشفتين مع بعض مثل p
Labio dental---- الشفاه السفلى مع الاسنان العليا مثل v
Dental------- طرف اللسان مع الاسنان
...... الخ وكله مشروح في ص12 في المحاضرات

و( manner of Articulation) خدنا 2 بس / plosive صوت الانفجار مثل p و Fricative الاحتكاك مثل f ,v

المقال والقراءة والفهم

الدكتور عبير الحمد الله رضيت علينا ومشغلتش اغاني ولا كارتون بس انا توقعت هتشغل توم وجيري المرة دي بس للأسف - هي فتحت امتحان بتاريخ 9/ 7/ 2012 وقريته بس مش للأخروقالت انها هتكمله المحاضرة الجاية يعني وقالت المفروض القطعة هتيجي من غير عنوان عشان لو كتبت العنوان هنفهم الموضوع بيتكلم على ايه بكل سهولة فالبتالي مش هنركز في قراءة القطعة قوي وقالت المقدمة مهمة اننا نقراها عشان يعتبر ملخص اللي هيتقال في القطعة وهو مكتوب بخط مايل عشان يشد انتباه القارئ انه مهم ومندخلش عالقطعة على طول من غير ما نقرأه وبيكون في جمل معمولة بولد عشان يشد انتباه القارئ انها مهمة
وقالت اللي هيعمل الاجابة كوبي وبست هياخد نص الدرجة 2ونص لانها عايزة الاجابة بأسلوبنا

أول خطوة نقرأ القطعة قراءة سريعة ولا نقف على الكلمات الصعبة لعدم تضييع الوقت
تاني خطوة نقرأ فقرة فقرة ونطلع الفكرة الرئيسية في كل فقرة وبيكون في فقرات مش بيكون فيها افكار
واتكلمت عن السؤال الخاص بتلخيص القطعة اننا المفروض نكتب الافكار الرئيسية اللي طلعناها من القطعة وفي الاخر نكتب الخاتمة ونحاول منزودش عن 7 سطور

واتكلمت عن السؤال الخاص بالكلمات التي توجد تحتها خط بالقطعة المفروض اننا نقرأ الكلمة المحددة ونعرف معناها ونكتب شرح للكلمة بالانجلش يعني اللي فهمناه من الكلمة أو إذا زنقت معانا نكتب التضاد بتاع الكلمة اهم حاجة لا نكتب معنى الكلمة بالعربي ولا مجرد كلمة تاني بنفس المعنى هذا مرفووووض تماما

ودي كلمات خدناها من القطعة:

:Get through يعبر
Gotmother:: الأم الروحية
Withholding: يتشبث
Vanish : يتلاشى
Long for : يشتاق إلى
Oak : خشب البلوط
Diamonds : الماس

المعاجم

خدنا المحاضرة رقم4 كلها - فيها جمل وكوريكت
وبتقول ان في تطبيقات مش موجود حلها في الورق وهي موجودة عالسايت تحت عنوان
 ( تدريبات وتطبيقات مكتوبة للطباعة )

والى لقاء آخر ا ن شاء الله

عدل سابقا من قبل *maryam في السبت 07 ديسمبر 2013, 6:50 pm عدل 1 مرات
mor
المراقب العام للمنتدى
المراقب العام للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 07 ديسمبر 2013, 6:30 pm

thanks 
jazak 
Hamdy Tawfik
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 07 ديسمبر 2013, 6:41 pm

*maryam كتب:

محاضرات بتاريخ 6/ 12/ 2013

بسم الله الرحمن الرحيم
 بصوا بعنيكم اليمين ياجماعة الله يخليكم انا هفتح نفسكم الاول بالفوناتكس عشان عارفاكم بتحبوها اد ايه study

خدنا خير اللهم اجعله خير يارب بعيد عن السامعين الرموز ( سسسسسس )/ ده واحد بينادي على صحبه ملناش دعوة بيه ---- ( ذذذذذذذ ) / هنرش بيرسول دلوقتي متقلقوش ------ ( ششششش / ده واحد بيتفرج على فيلم اجنبي ومش عايز دوشة لو عملتوا دوشة بقى انتوا حرين كدا معانا سسسسس وشششش وذذذذذذ تمام

انا متخيلاكم عاملين كدا scared

بصوا بقى ملكوش دعوة باللي حصل فوق ده ملناش دعوة بيه خليكوا انتو احسن هههههههههه

نبدأ بقى في اللي احنا خدناه

الفوناتكس

* خدنا الاربع اجزاء من اللسان ( tip- blad- front- back )ده موجود في ص9 في ورق المحاضرات
* وعرفنا ان الحروف الساكنة بتيجي ( voiced و voiceless )
* الحروف المتحركة بتيجي دائما voiced اه وربنا حتى اسئلوا

Voiceless sound --- الصوت المهموس اللهم احفظنا

صوت لاتهتز في نطقه الاحبال الصوتيه وتكون متباعده عن بينهما بحريه ودون أي عائق ويمر الهواء بسهوله الحروف مثل p-t-k

Voiced sound --- الصوت المجهر
صوت اثناء نطقه تهتز الاحبال الصوتيه وتكون متقاربه

Vocal Cords الاحبال الصوتيه

* خدنا جدول الحروف الساكنة المحاضرة الثانية ص 11

( Place of Articulation ) كله

Bi labial------ الشفتين مع بعض مثل p
Labio dental---- الشفاه السفلى مع الاسنان العليا مثل v
Dental------- طرف اللسان مع الاسنان
...... الخ وكله مشروح في ص12 في المحاضرات

و( manner of Articulation) خدنا 2 بس / plosive صوت الانفجار مثل p و Fricative الاحتكاك مثل f ,v

المقال والقراءة والفهم

الدكتور عبير الحمد الله رضيت علينا ومشغلتش اغاني ولا كارتون بس انا توقعت هتشغل توم وجيري المرة دي بس للأسف - هي فتحت امتحان بتاريخ 9/ 7/ 2012 وقريته بس مش للأخروقالت انها هتكمله المحاضرة الجاية يعني وقالت المفروض القطعة هتيجي من غير عنوان عشان لو كتبت العنوان هنفهم الموضوع بيتكلم على ايه بكل سهولة فالبتالي مش هنركز في قراءة القطعة قوي وقالت المقدمة مهمة اننا نقراها عشان يعتبر ملخص اللي هيتقال في القطعة وهو مكتوب بخط مايل عشان يشد انتباه القارئ انه مهم ومندخلش عالقطعة على طول من غير ما نقرأه وبيكون في جمل معمولة بولد عشان يشد انتباه القارئ انها مهمة
وقالت اللي هيعمل الاجابة كوبي وبست هياخد نص الدرجة 2ونص لانها عايزة الاجابة بأسلوبنا

أول خطوة نقرأ القطعة قراءة سريعة ولا نقف على الكلمات الصعبة لعدم تضييع الوقت
تاني خطوة نقرأ فقرة فقرة ونطلع الفكرة الرئيسية في كل فقرة وبيكون في فقرات مش بيكون فيها افكار
واتكلمت عن السؤال الخاص بتلخيص القطعة اننا المفروض نكتب الافكار الرئيسية اللي طلعناها من القطعة وفي الاخر نكتب الخاتمة ونحاول منزودش عن 7 سطور

واتكلمت عن السؤال الخاص بالكلمات التي توجد تحتها خط بالقطعة المفروض اننا نقرأ الكلمة المحددة ونعرف معناها ونكتب شرح للكلمة بالانجلش يعني اللي فهمناه من الكلمة أو إذا زنقت معانا نكتب التضاد بتاع الكلمة اهم حاجة لا نكتب معنى الكلمة بالعربي ولا مجرد كلمة تاني بنفس المعنى هذا مرفووووض تماما

ودي كلمات خدناها من القطعة:

:Get through يعبر
Gotmother:: الأم الروحية
Withholding: يتشبث
Vanish : يتلاشى
Long for : يشتاق إلى
Oak : خشب البلوط
Diamonds : الماس

المعاجم

خدنا المحاضرة رقم4 كلها - فيها جمل وكوريكت
وبتقول ان في تطبيقات مش موجود حلها في الورق وهي موجودة عالسايت تحت عنوان
 ( تدريبات وتطبيقات مكتوبة للطباعة )

والى لقاء آخر ا ن شاء الله
jazak 
سما سيف
Member
Member

مركز التسجيل : القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 07 ديسمبر 2013, 11:14 pm

هههههههه لا بجد فتحتى نفسنا على الاخر دا انجليزى دا يا مرسى شكل اللى احنا خدنا قبل كدة حماده واللى جى خير الله ما اجعله خير حماده تانى خالص ربنا يستر بس احسن حاجة حصلت ان الحاجات دى رجعت روح الدعابة ليك يا جميل بعد ما غابت بقالها كتير احب اشوفك كدة على طول ربنا يبارك فيكى
سحر عبد الحق
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : السويس

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الأحد 08 ديسمبر 2013, 3:29 am

ههههههههههههههههههه تسلمى يا مريومهرائع
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الأحد 08 ديسمبر 2013, 7:16 pm

mor كتب:
thanks 
jazak 
جزاك الله بمثله اخي عمرو thanks
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الأحد 08 ديسمبر 2013, 7:19 pm

سما سيف كتب:
هههههههه لا بجد فتحتى نفسنا على الاخر دا انجليزى دا يا مرسى شكل اللى احنا خدنا قبل كدة حماده واللى جى خير الله ما اجعله خير حماده تانى خالص ربنا يستر بس احسن حاجة حصلت ان الحاجات دى رجعت روح الدعابة ليك يا جميل بعد ما غابت بقالها كتير احب اشوفك كدة على طول ربنا يبارك فيكى
هههههههههههههه اعتقد انه انجليزي 
ياحبيبتي ربنا يخليكي يارب وتسلمي على ردك العسل ده ولا يحرمني من ردودك flower

عدل سابقا من قبل *maryam في الأحد 08 ديسمبر 2013, 7:22 pm عدل 1 مرات
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الأحد 08 ديسمبر 2013, 7:20 pm

سحر عبد الحق كتب:
ههههههههههههههههههه تسلمى يا مريومهرائع
ربنا يخليكي ياجميل flower
Ahmed Elwardany
Member
Member

مركز التسجيل : الفرع الرئيسي

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الثلاثاء 10 ديسمبر 2013, 11:58 am

السلام عليكم
ازيكم يا جماعة عاملين ايه

والله اولا انا مش عارف اقولكم ايه بس كالعادة انا مكنتش عارف ابقى معاكو من الاول و اتابع المنهج بسبب ظروفي المكررة و بكرر اسفي والله انا لغاية دلوقتي مفتحتش ولا كلمة وحاسس ان انا بلعب في الوقت الضايع 
ياريت يا جماعة تفيدوني بكل اللي فاتني و الاهم تقوليلي ابدأ مذاكرة ازاي و اعمل ايه لاني معرفش اي حاجة و مش عارف ابدأ منين
انا اول امبارح طبعت كل المحاضرات و كل التطبيقات و مش عارف ابدأ ازاي ياريت يا جماعة تخليكو معايا و تفيدوني ابدأ ازاي في مادة مادة و اهم من كدة انا عارف اني اتأخرت بس هل تأخيري ده هيخليني اندم ؟ بمعنى هل المنهج صعب جدا و كان المفروض يتتابع من البداية؟.
عموما انا خلاص بقيت معاكو و الحمد لله مع العلم اني الترم ده معاكو في 3 مواد بس الباقي من الترم اللي جاي
يعني انا عايزكم بس تفيدوني ابدأي ازاي و اعمل اية في المواد الاتية

مقال قراءة و فهم

قراءة و تعبير 2

علم الصوتيات
Ahmed Elwardany
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الثلاثاء 10 ديسمبر 2013, 11:58 am

ش
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الثلاثاء 10 ديسمبر 2013, 8:10 pm

وعليكم السلام اخي احمد

لا مفيش اي مشكلة ابدأ من دلوقتي وانت مش متأخر ولا حاجة بس لو بدأت من دلوقتي هيبقى كله تمام وهتخلص قبل الامتحان بفترة كمان بإذن الله

بالنسبة للعربي مادة سهلة هو عبارة عن 3 مواضيع قراءة هنذاكرهم من الكتاب وهييجي منهم موضوع نكتب عنه والسؤال التاني هيكون صح وغلط ومن غير تعليل يعني مفيش اسهل من كدا  واللي احنا خدناه درس لماذا هويت القراءة ولسة معرفناش باقي المنهج ايه

اما بالنسبة للمقال والقراءة والفهم ملوش منهج اسمع الفيديوهات وحاول تدرب من ورق الامتحانات او من الكتاب على القطع وعلى كتابة البراجرافات

بالنسبة للفوناتكس ده بقى اللي عايز مذاكرة وتركيز يعني لازم تبدأ فيها من دلوقتي هي تعريفات هتتحفظ وموجودة في ورق المحاضرات تقريبا 50 تعريف بس لو فهمتهم هيبقى سهل حفظهم  واسمع الاربع فيديوهات للدكتورى سلوى عشان تساعدك في الفهم وفي جدولين في ورق المحاضرات جدول الحروف الساكنة وجدول الحروف المتحركة موجودين في ورق المحاضرات  لان الاتنين هييجو في الامتحان وطبعا اعرف شكل رموز الحروف ونطقها - المادة دي عايزة شغل شوية ويدوبك تبدأ فيها من دلوقتي وربنا معانا
medhate
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الأربعاء 11 ديسمبر 2013, 5:13 am

السلام عليكم مليون سلام وتحية للاستاذة الفاضلة مريم لمجهودك وتعبك نسأل الله لك ان يوفقنا واياك لما يحب ويرضى
مجدى جلال
Member
Member

مركز التسجيل : المنصوره

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الأربعاء 11 ديسمبر 2013, 7:30 pm

أنا كمان معكم في مادتين وبتقدم لاستاذة مريم بالشكر الجزيل للعلم المادتين هما 222و224واتمنى النجاح والتوفيق للجميع وترم سعيد وسهل ياريت يكون دايما هناك تفاعل لان احنا بالخارج ويدوبك بنز ل عالامتحان مبلحقش اعرف ايه تنبيهات الدكاترة جزاكم الله خير
medhate
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الجمعة 13 ديسمبر 2013, 3:56 pm

السلام عليكم ؟؟ باشكر كل من ساهم لمصلحة الغير والله الموفق
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 14 ديسمبر 2013, 3:00 pm

اللهم امين وربنا يوفقنا يارب جميعااااااااا
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 14 ديسمبر 2013, 3:01 pm

محاضرات بتاريخ 13/ 12/ 2013

القراءة والتعبير :

خدنا درس الأدب العربي ومكانته بين الآداب الكبرى العالمية من الكتاب

تحدث عن عميد الأدب العربي طه حسين ولد بنفس العام الذي ولد فيه العقاد 1889ولقب بهذا الاسم لانه عين أكثر من مرة عميدا لكلية الآداب لانه كان يطلب منه الاستقالة وكان بالفعل يستقيل وواجهته مشاكل كثيرة لان حياته الوظيفية كانت جزء من الحياة السياسية ثم لزم بيته حتى لا يختلط بأحد فدعته الجامعة الامريمية لالقاء محاضرة وهذا كان السبب في إخراجه من الحبس الذي كان فيه لذالك تقدم بالشكر كثيرا للجامعة في بداية الدرس   - ووصل ل ص 39 من الكتاب الى هذه الجملة  ( معروفة عند الاخصائيين الذين يبذلون جهودهم في مكاتبهم)

----------------------------------------

محاضرة الترجمة:

خدنا في الكتاب جزء من القطعة يونت 9 وموجود في ورق المحاضرات في المحاضرة الرابعة

ومن الاهرام ويكلي خدنا بداية الخبر ده calling the vote  الدعوة للتصويت

http://weekly.ahram.org.eg/News/4915/17/Calling-the-vote-.aspx

واستعرض معنا الخبر الذي يتحدث عن سد النهضة
http://weekly.ahram.org.eg/News/4913/17/Cordiality-not-enough.aspx

و with it or not
http://weekly.ahram.org.eg/News/4908/17/With-it-or-not.aspx

ملاحظات هامة

* قال لنا لما نيجي نترجم نقوم بقراءة فقرة كاملة وليست جملة جملة  ونترك هذه الفقرة تماما وننسى اللي احنا قريناه ونبدأ نكتب اللي احنا فهمناه من الفقرة بكذا صيغة لحد ما نأتي بأفضل صيغة  دون الرجوع الي الفقرة مرة اخرى ونحاول نكتبها بطريقة مبسطة ولا نقف عند كلمة ثم بعد ذلك نقرأ الفقرة الثانية و اهم شئ ان اللي يقرأ الترجمة لا يشعر انها مترجمة  وهذه الطريقة السابقة تساعدنا على ذلك

* كلمة against  عندما نراها في قطعة لا نقوم بترجمتها الى ضد لان لها معاني كثيرة وتترجم على حسب السياق
* هذه الكلمات always – often – never – frequency ....... الخ تأتي بعد ال subject  مباشرة ولا نضعها بأخر الجملة ولا بعد الفعل

* الجار والمجرور يأتي في اخر الجملة حتى اذا وجدناه بالنص العربي في المنتصف

* الاضافات مثل however – addition that ....... الخ تأتي في باداية الجملة وبعدها كومة لتوضح للقارئ ان الكومة سيأتي بعدها subject وستكون بداية الجملة.

------------------

هنبدأ ناخد المحاضرة الجاية من عربي لانجلش

تحضير قطعتين عربي  (المخدرات) في الكتاب يونت9 و موجودة في ورق المحاضرات في المحاضرة 4

قطعة الكمين موجودة في ص 137 وفي ورق المحاضرات المحاضرة 5

تم بحمد الله
سما سيف
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 14 ديسمبر 2013, 8:54 pm

دا انتى بطلة موش ممكن معقولة تنزلى فى الجو دا انا ما توقعتش انك هاتنزلى محاضرات الاسبوع دا اقولك ايه ربنا يجعله فى ميزان حسناتك دا انا مقضياها تحت البطنية ههههه
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 14 ديسمبر 2013, 10:56 pm

ههههههههههههههههههههههههههههه انا مش بطلة ده انا مجنونة وحياتك ياسما- انا خدت المطرة كلها فوق راسي وغرقت  وعايزة اقولك اتجمدت بمعنى اتجمدت  لا والاكتر كنت بلعب باليه طول الطريق  مش عارفة امشي وغرست والفيبريشن شغال طبعا   مش قادرة اوصفلك   ده انا حمدت ربنا ان الدكاترة راحو  بس برضه
 مفيش احلى من الشتاااااااااااااا
سحر عبد الحق
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 14 ديسمبر 2013, 11:32 pm

ربنا يجعله فى ميزان حسناتك  ويجازيكى عنا كل الخير انتى وكل اللى الزملاء  رائع  thanx
سحر عبد الحق
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الأحد 15 ديسمبر 2013, 3:28 pm

ممكن يا مريم اعرف مادة الصوتيات اخدنا كام محاضرة
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الأحد 15 ديسمبر 2013, 6:16 pm

اللهم امين ويجازيكي بمثله ياحبيبتى - احنا خدنا 4 محاضرات فوناتكس وناقص 3 محاضرات بس
bataelmghraby
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الأحد 15 ديسمبر 2013, 8:27 pm

يا حببتي يا مريم معلش علي المطر و البرد وشكرا لكى

thanx 
KIMO24672
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : مركز القاهره للتعليم المفتوح

مُساهمةموضوع: السلام عليكم   الإثنين 16 ديسمبر 2013, 1:04 am

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اسمحولي في البدايه اعرف نفسي كعضو جديد معاكم,ثم ابدي اعجابي بطريقه العرض الجميله دي بجد حسستني ان الكليه بتاعتنا لاول مره حلوييييييييييييييييييييييي
اشكركم وجزاكم الله خيرا واعانكم علي العطاء و البذل لإفاده الاخرين 

وشكرا

أخوكم / محمد كمال
mor
المراقب العام للمنتدى
المراقب العام للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الإثنين 16 ديسمبر 2013, 1:09 pm

اهلا وسهلا بك استاذ / محمد كمال نورتنا

ومرحبا بك عضو جديد في اسرة منتديات المنار التعليمية 

تمنياتي لك قضاء وقت مفيد معانا 

*** مع اطيب التمنيات ***
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الإثنين 16 ديسمبر 2013, 11:36 pm

bataelmghraby كتب:
يا حببتي يا مريم معلش علي المطر و البرد وشكرا لكى

thanx

عادي ياجميل انا بحب المطر جدااااااااااااااااااااااااااااااااا flower 
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   الإثنين 16 ديسمبر 2013, 11:39 pm

اهلا بحضرتك استاذ كيمو عضو جديد بالمنتدى واتمنى لك التوفيق
Ahmed Elwardany
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 21 ديسمبر 2013, 2:11 pm

ازيكم يا جماعة عاملين ايه كلكو؟ معلش النت كان فاصل عندي الايام اللي فاتت دي
ايه اخبار المذاكرة معاكو؟
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 21 ديسمبر 2013, 6:25 pm

معلش يا جماعة عالتاأخير كنت تعبانة شوية هكتبلكم المحاضرات حالا
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: محاضرات بتاريخ 20/ 1/ 2013   السبت 21 ديسمبر 2013, 7:23 pm

bism allah 

مادة المقال : دكتورة عبير عمر

كملنا القطعة اللي بدأناها المحاضرة اللي فاتت في امتحان بتاريخ 9/ 7/ 2013 

واتكلمت في موضوع عن الغضب وازي نتحكم في غضبنا 
?How to control your angry

* before you took listen
* before you react think 
*before you pray forgive
* before you criticize wait
*before you quit try 

المعاجم د/ خلود

الدكتورة شرحت المحاضرة الخامسة وفي الاخر عرفنا ان مش هييجي منها حاجة كلنا عملنا كدا  scared لان المحاضرة ضاعت على حاجة ملغية 

وخدنا الكلمات دي

* ulcer قرحة

* ulcer peptic قرحة المعدة

*eyesore  منظر قبيح

*sore throat احتقان 

*relief  إغاثة

Avian flu انفلونزا الطيور

* comb  يمشط 

Air cover  غطاء جوي 

* Air pocket مطب هواء

* casino صالة قمار

* Ablution  وضوء

الفوناتكس د/ سلوى

كملنا جدول الحروف الساكنة 

Affricate له حرفان فقط (تش وتج) مش عارفة اكتبهم هههههههه تش voiceless و التانية voiced يبدأ بplosive و ينتهي ب fricative 

* Nasal 3 حروف m و n و انكخ ههههههههههه الn التالتة يعني  اللي موجودة في velar وطبعا الثلاث احرف الهواءبيخرج من الانف لان ممر الفم بيتقفل مع نطق الحرف

* Lateral بمعنى الهواء بيخرج من جانبي اللسان وهو حرف واحد L

* semi vowel 3 حروف w , r , j وحرف ال j بيتنطق ( يا ) مثلا كلمة year الy بيتكتب j كدا -- jia

وكدا جدول الحروف الساكنة خلص 

النهاردة كان في محاضرة ترجمة والعربي الدكتور للأسف مش جيه 

الدكتور قال اننا مينفعش اي كلمة نستخدم فيها القاموس  لان في كلمات بتتفهم من السياق وممكن تيجي بمعاني تانية مش موجودة في القاموس ( i want ) ممكن تيجي بمعنى لا اريد من غير ما يكتب اداة النفي بس معنى الجملة كدا يعني لازم نقراها لأخرها منترجمش كلمة كلمة  - وقال لنا لازم تقروا في الاقتصاد كمان لان مش عندنا حصيلة مفردات في المجال ده وده اللي لحظوا لما قال كلمة صندوق في الاقتصاد تترجم ايه كلنا قلنا box ولكل مجال له كلمات خاصة به والصح نقول fund - صندوق اقتراض او صندوق تبرع 

كلمة يقترض ----- borrow

كلمة يقرض -------- lend

* لن يقول He will not say

* لا يقول He does not say

* لم يقول  He did not say

لما تكون حاجة مؤكدا مثلا في العقود والكتب المقدسة تكتب 

He shall not say

وقال نخلي بالنا من ترجمة الجمل المبنية للمجهول منترجمش كلمة by بواسطة ولا من قبل ولا عن طريق المفروض نقلب المجهول لمعلوم 

تم بحمد الله

لا تنسوني من صالح دعائكم 

flower 
mor
المراقب العام للمنتدى
المراقب العام للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 21 ديسمبر 2013, 7:38 pm

ربنا يرزقك الفرودس الاعلى من الجنة يا اخت / مريم بما تقدميه من عمل خير ينفع زملائك 
medhate
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 21 ديسمبر 2013, 8:25 pm

ربنا يبارك ف حضرتك يا استاذة مريم لتعبك ومجهودك ؟؟
أنا ليه سؤال ف المادة 221 قراءة وتعبير ايه ال اخدتوه وشكرا لحضرتك
سما سيف
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 21 ديسمبر 2013, 9:09 pm

شكرا حبيبتى مريم انا اليومين دول تايهة فى بحر الفوناتكس اللى موش عارفة هاطلع منه ازاى بحاول احفظ التعريفات بس الموضوع بايظ تماما كل ما اخلص واستعين بالله واخد نفس واقول خلاص انا تمام واجى احل اعك الدنيا وادخل كله فى بعضه هوا انتى تعرفى سؤال التعريفات دا عليه كام درجة يحسن انا حاسة انى هافضل اذاكر فوناتكس لغاية الامتحان وموش هاافتح اى مادة تانية  الحقينى يحسن انا حاسة ان نداهة الفوناتكس نادتنى هههههههههههه
سما سيف
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 21 ديسمبر 2013, 9:11 pm

اه نسيت صحيح اقولك الف سلامة موش قلتلك انا فى التوهان هههههههههههههه
Hamdy Tawfik
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013   السبت 21 ديسمبر 2013, 10:42 pm

*maryam كتب:
معلش يا جماعة عالتاأخير كنت تعبانة شوية هكتبلكم المحاضرات حالا

ألف سلامة أ / مريم

أدام الله عليك نعمة الصحة والعافية

حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 3 من اصل 7انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  الصفحة التالية