جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

التحويل للتعليم المفتوح حامعة القاهرة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
hodaaa
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : طنطا

مُساهمةموضوع: التحويل للتعليم المفتوح حامعة القاهرة   الخميس 21 نوفمبر 2013, 3:54 pm

من فضلكو انا قدمت تعليم مفتوح طنطا ودفعت المصاريف وعايزه احول جامعه القاهره هينفع ولالا وازاي لان هناك في طنطا محدش فاهم حاجه خالص 
وسألتهم اني عوزه اعمل بطاقتي بطالبه قالو لا مينفعش ده صح ولا لا حد عمل بطاقتة طالب او طالبة بالتعليم المفتوح ؟
ومعلش متأسفه للاسئله الكتير 
انا مسافره بره مصر وعاوزه احول للامارات ازاي احول وهدفع المصاريف تاني ولالا والمواد هتكون هي هي ولا ايه 
انا موش لاقيه حد يفهمني من جامعه طنطا لان محدش اصلا فاهم فيهم
انا اداب قسم دراسات اجتماعيه ونفسيه 

عدل سابقا من قبل Hamdy Tawfik في السبت 30 نوفمبر 2013, 9:36 pm عدل 1 مرات (السبب : تعديل التنسيق)
mor
المراقب العام للمنتدى
المراقب العام للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: التحويل للتعليم المفتوح حامعة القاهرة   الخميس 21 نوفمبر 2013, 4:55 pm

اهلا وسهلا  hodaaa نورتي المنتدى 

التحويل من الجامعات بنظام التعليم المفتوح 

يجوز قبول الدارسين المسجلين بجامعات أخرى ويرغبون في التحويل لإستكمال دراستهم بإحدى كليات التابعة لمركز التعليم المفتوح مع إعفائهم من المواد التي تم دراستها والنجاح فيها بالكليات المقيدين بها والراغبين في التحويل فيها وذلك عن طريق دفع ( 20 ) عشرون جنيهاً عن كل مقرر درسه بنجاح في جامعة أخرى ويطلب معادلته للإعفاء منه بحد أقصى ( 10 ) عشرة مقررات أي (200 ) مائتي جنيه مصري وما زاد عن هذه المقررات لا يتم سداد أي مبالغ عنها أي بحد أقصى 25% من عدد المواد الكلية التي يرغبون الالتحاق بها وبشرط استيفائهم لشروط القبول بالتعليم المفتوح ( ولا ينطبق ذلك على الطلاب المفصولين ) .

وبالنسبة لموضوع تحولي الامارات مش واضح سؤالك هل تقصدي تمتحني بالامارت طرف الوكيل ؟؟؟ وعموما تقدري تسجلي بمصر وتمتحني لدى الوكيل بالامارات ولكن هتدفعي مصروفات الامتحانات عندهم بالامارات .

وبالنسبة لتغيير المهنة  بالبطاقة الي طالبة ،،، مركز التعليم المفتوح هيختملك الاستمارة وتستطيعي تغييرها .

مع تمنياتي لكي بالتوفيق ان شاء الله 
hodaaa
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : طنطا

مُساهمةموضوع: رد: التحويل للتعليم المفتوح حامعة القاهرة   السبت 30 نوفمبر 2013, 9:33 pm

طيب دلوقتي انا سألت في طنطا اني اختم البطاقه واحول للامارات قالولي ولا ده ينفع ولا ده ينفع اعمل ايه طيب
ولما احول لجامعه القاهره انا طبعا هحول بس في الترم التاني احول ازاي معلش طولت عليك 

التحويل للتعليم المفتوح حامعة القاهرة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1