جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

مش فاهم التقديم فى التيرم الثانى بيكون عامل ازاى

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
alkeram
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : السعوديه

مُساهمةموضوع: مش فاهم التقديم فى التيرم الثانى بيكون عامل ازاى   السبت 25 يناير 2014, 7:52 pm

السلام عليكم
بصراحه ياجماعه انا بقالى فتره عايز اقدم فى التعليم المفتوح وخصوصا بعد ما عرفت ان فى قسم جديد فى كليه الاداب وهو علم النفس
وبصراحه شغلى خلال الفتره اللى فاتت خلانى مقدرتش اقدم الترم الاول لكن الحمد لله الامور دلوقتى اتظبطت وهقدم ان شاء الله الترم الثانى
السؤال بقى اللى محيرنى
هو لو انا قدمت فى التيرم الثانى ده معناه انى هدرس التيرم الاول مكان الثانى والتيرم الاول من السنه الجديده هدرس فيه التيرم التانى
ولا هدرس التيرم التانى عادى والسنه الجايه ادرس التيرم الاول 
ولا هدرس التيرمين وامتحنهم مع بعض فى شهر 7 اللى جاى ويبقى بالطريقه دى مضيعتش تيرم 
اجوكم حد يفهمنى علشان انا وجودى فى الغربه مخلينى مش عارف استفسر بشكل كويس
واسف على الاطاله
اخوكم / ايهاب
رزان
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : عام

مُساهمةموضوع: رد: مش فاهم التقديم فى التيرم الثانى بيكون عامل ازاى   الأربعاء 29 يناير 2014, 8:35 pm

وعليكم السلام بتتحاسب بالترم يعنى2 ترم*4سنين=8 بتمتحنهم فى اى وقت بس طبعا بالترتيب

Hamdy Tawfik
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: مش فاهم التقديم فى التيرم الثانى بيكون عامل ازاى   الخميس 30 يناير 2014, 10:31 am

انت طالب جديد

يبقا طبيعي هتدرس التيرم الاول

ميعاد التيرم سواء كان دور يناير او دور يوليو ليس له علاقه بما تدرسه ومسمي التيرم

انت تدرس عدد من المقررات او المواد خلال فترة دراستك حتي الحصول علي الليسانس

علي سبيل المثال طال اداب انجلش لابد ان ينجح في 40 مقرر حتي يحصل علي الليسانس

تدرسهم بقا في 4 سنين او 5 سنين دا امر يرجع ليك

ومش بتفرق ميعاد تقديمك كان امتي في بداية العام او منتصفه 

لانك مرتبط بعدد من المقررات التي تدرسها سوواء درستها في النصف الاول من العام او النصف الثاني من العام 
alkeram
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : السعوديه

مُساهمةموضوع: رد: مش فاهم التقديم فى التيرم الثانى بيكون عامل ازاى   الجمعة 31 يناير 2014, 11:11 am

شكرا استاذه رزان على الرد وشكرا استاذ حمدى على الرد والاهتمام
بس بعد اذنك كان عندى استفسار 
بالنسبه للجدول من على موقع المركز تلاقى مقررات التيرم التانى فيها مقررات بتحتاج لمتطلب وهو دراسه مقرر من التيرم الاول قبلها
او انى زى ما فهمت من كلام حضرتك ان هيكون فى ناس بتدرس التيرم التانى وانا بدرس مقررات التيرم الاول 
طيب الامتحانات كده هتكون ازاى يعنى الناس كلها بتمتحن التيرم التانى وناس تانيه بتمتحن التيرم الاول
حاجه كمان هل ينفع امتحن التيرم الاول مع التانى فى يوليو اللى جاى وخصوصا وانى مش مقيم فى مصر اصلا وهنزل مصر على الامتحان بس وكأنى قدمت من بدايه السنه 
انا اسف على الاطاله بس كنت حابب استوضح اكتر
رزان
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : عام

مُساهمةموضوع: رد: مش فاهم التقديم فى التيرم الثانى بيكون عامل ازاى   الخميس 06 فبراير 2014, 1:04 pm

العفو استاذ ايهاب موضوع انك تمتحن ترمين مع بعض مش هاينفع لانه فى حد اقصى للعدد الى مسموح بيه للمقررات الى تقدر تسجلها فى ترم واحد وطبعا بيختلف من كلية للتلنية بس انت سجل اكبر عدد مسموح بيه فى القسم بتاعك وتقريبا هايساوى ترم ونص وبالنسبة لموضوع الجدول بعد التسجيل هايبقالك صفحتك الخاصة على الموقع وفيها المعلومات الى تخصك واى استفسارات انت عايزها

مش فاهم التقديم فى التيرم الثانى بيكون عامل ازاى
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1