جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول
شاطر | 

قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
Hamdy
Admin.

مُساهمةموضوع: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 18 نوفمبر 2009, 11:29 am

تم افتتاح هذا القسم ليكون نافذة لتبادل الخبرات والاراء بين الدرارسين

في الدراسات العليا جامعة القاهرة للتعليم المفتوح

ورغم قلة اعداد الطلبة المنتسبين للدراسات العليا في التعليم المفتوح

الا اننا نامل مع الوقت ان يشهد هذا القسم نشاطا كبيرا

تحياتي

منى حلمى
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الإثنين 07 ديسمبر 2009, 8:03 pm

عمرو الشاعر
Regular Member
Regular Member

مركز التسجيل: جامعة القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الإثنين 20 سبتمبر 2010, 10:02 pm

هى الدراسات العليا لكل الكليات واللا كليات محدده
Honey Bunny
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى

مركز التسجيل: Eyes of the beholder

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الإثنين 20 سبتمبر 2010, 10:37 pm

اقتباس :
هى الدراسات العليا لكل الكليات واللا كليات محدده

السلام عليكم

لمزيد من المعلومات حول الدراسات العليا فضلا انقر [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

هادى
Hyper Member
Hyper Member

مركز التسجيل: المنصوره

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الثلاثاء 21 سبتمبر 2010, 9:50 am

سلمت لنا يا مشرفتنا العزيزه
عمرو الشاعر
Regular Member
Regular Member

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الثلاثاء 21 سبتمبر 2010, 2:50 pm

مرسى جدا ليكى
عمرو الشاعر
Regular Member
Regular Member

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الثلاثاء 21 سبتمبر 2010, 2:54 pm

الرابط ده فعلا عليه معلومات هامه جدا عن الدراسات العليا
jack1104
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   السبت 29 يناير 2011, 7:57 pm

]هل احد لدية امنحانات السنوات السابقة للدبلوم المحاسبة المالية فسم مراجعة؟
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الإثنين 07 فبراير 2011, 3:33 am

دراسات عليا اللى مسموح بية دبلومة فقط مش اكتر يعنى ماجستر وما بعدها من الدراسات العليا غير مسموح بية للطلبة
عاطف عبد الستار
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الثلاثاء 07 يونيو 2011, 7:25 pm

ما هى اسماء الجامعات التى تسمح بعمل ماجستير لخريجى ترجمه انجليزى تعليم مفتوح
Om Habiba
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 22 يونيو 2011, 4:33 pm

عاطف عبد الستار"]ما هى اسماء الجامعات التى تسمح بعمل ماجستير لخريجى ترجمه انجليزى تعليم مفتوح

سؤال وجيه
عمر راشد
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 27 يوليو 2011, 10:28 am

السلام عليكم .... اصحاب الخبره ياريت تفيدونى انا معاى ليسانس اداب و تربيه جامعه الازهر قسم اللغه الانجليزيه و تركت المجال ودرست شبكات (mcse ) واعمل حاليا فى وزاره الاتصالات فى مجال الاى تى او تكنولوجيا المعلومات واريد ان ادرس دبلومه هندسه او ما يشابهها افيدونى جزاكم الله كل خير
muhammad
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الإثنين 17 أكتوبر 2011, 5:28 pm

الإخوة الأعزاء أعضاء المنتدى :

بالنسبة لموضوع استكمال الدراسات العليا : بالنسبة لكلية الآداب - تعليم مفتوح ( الكلية التي تخرجت فيها ) : يمكن الحصول على الماجستير من جامعة القاهرة بشرط الحصول أولا على تمهيدي الماجستير من الجامعة بتقدير جيد على الأقل . و يمكن التقدم للحصول على درجة الماجستير مباشرة من جامعة حلوان بشرط الحصول على معدل تراكمي جيد على الأقل في التعليم المفتوح و ذلك لأن كلية الآداب هناك تمنح درجة الليسانس في الترجمة ( نفس مسمى الشهادة التي يمنحها التعليم المفتوح ) علما بأنه يتم عمل امتحان للمتقدمين و العدد المقبول هناك لا يتجاوز 15 - 20 لجميع المتقدمين بحد أقصى سواء كان المتقدم من التعليم النظامي أو التعليم المفتوح .

و يمكن الحصول على درجة الماجستير من كلية التربية - جامعة عين شمس بشرط الحصول على تقدير جيد في تمهيدي الماجستير أولا .

الرجاء من باقي الزملاء الإفادة بمدى إمكانية الإنضمام للدراسات العليا في كلية الألسن - جامعة عين شمس , و كلية اللغات و الترجمة - جامعة الأزهر حتى تكتمل الصورة تماما بالنسبة لكلية الاداب , و يمكن للزملاء من باقي الكليات السؤال عن الجامعات التي تعطي درجة الماجستير بالنسبة لهم .

بالنسبة للدبلوات المهنية فهي مضيعة للوقت لأنها لا تعطي أي مؤهل دراسي ( يعني مذاكرة بمذاكرة يبقى الماجستير أحسن )

أرجو أن أكون قد أفدت الجميع و شكرا
Hamdy
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الثلاثاء 18 أكتوبر 2011, 3:59 am

muhammad كتب:

بالنسبة لموضوع استكمال الدراسات العليا : بالنسبة لكلية الآداب - تعليم مفتوح ( الكلية التي تخرجت فيها ) : يمكن الحصول على الماجستير من جامعة القاهرة بشرط الحصول أولا على تمهيدي الماجستير من الجامعة بتقدير جيد على الأقل . و يمكن التقدم للحصول على درجة الماجستير مباشرة من جامعة حلوان بشرط الحصول على معدل تراكمي جيد على الأقل في التعليم المفتوح و ذلك لأن كلية الآداب هناك تمنح درجة الليسانس في الترجمة ( نفس مسمى الشهادة التي يمنحها التعليم المفتوح ) علما بأنه يتم عمل امتحان للمتقدمين و العدد المقبول هناك لا يتجاوز 15 - 20 لجميع المتقدمين بحد أقصى سواء كان المتقدم من التعليم النظامي أو التعليم المفتوح .

و يمكن الحصول على درجة الماجستير من كلية التربية - جامعة عين شمس بشرط الحصول على تقدير جيد في تمهيدي الماجستير أولا .

الرجاء من باقي الزملاء الإفادة بمدى إمكانية الإنضمام للدراسات العليا في كلية الألسن - جامعة عين شمس , و كلية اللغات و الترجمة - جامعة الأزهر حتى تكتمل الصورة تماما بالنسبة لكلية الاداب , و يمكن للزملاء من باقي الكليات السؤال عن الجامعات التي تعطي درجة الماجستير بالنسبة لهم .

بالنسبة للدبلوات المهنية فهي مضيعة للوقت لأنها لا تعطي أي مؤهل دراسي ( يعني مذاكرة بمذاكرة يبقى الماجستير أحسن )

معلومات مهمة جدا

جزاك الله خيرا علي افادتك لاخوانك

وان شاء الله نجد من يرد علي اسئلتك بالنسبة لباقي الكليات

flower
muhammad
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 19 أكتوبر 2011, 12:09 am

ده بس من ذوقك يا أستاذ / حمدي . في الحقيقة أنا استفدت كثيرا من هذا المنتدى الرائع و أنا تحت أمركم دائما في أي شيء أقدر عليه
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 19 أكتوبر 2011, 12:18 pm

thank you
muhammad
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 19 أكتوبر 2011, 3:54 pm

ألف شكر يا استاذة / مارينا
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 19 أكتوبر 2011, 3:56 pm

العفو على اية بجد شكرا ليك لان كتير عندهم السوال دا ومحترين حد يدلهم وانت بجد افادت الجميع واجابتهم وميرسى لك
mbef2000
Newbie
Newbie

مركز التسجيل: القاهرة وانا اسكندري

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 02 نوفمبر 2011, 8:24 am

بجد معلومات مهمة جدا و جزاك الله كل خير
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مركز التسجيل: المقر الرئيسي

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 08 فبراير 2012, 5:38 pm

على فكرة بقى انا رحت بنفسى فى شهر يناير2012كلية الاداب جامعة القاهرة وسالت قالولى غير مسموووووووووووح غير بدبلومة وبس يعنى مفيش حاجة اسمها ماجستير فى جامعة القاهرة.ياريت ياجماعة اللى يرد على سؤال يبقى يتاكد من الرد الاول لان فى ناس بترسم امال وتخطط بناء على الردود دى.اما بالنسبة لباقى الجامعات لسة مسالتش.لما اسال هابقى اقولكم باذن الله.
muhammad
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الثلاثاء 14 فبراير 2012, 4:09 pm

استاذ / حسين :
ليه حضرتك ردودك عنيفة جدا تجاه زملائك في المنتدى سواء سواء سومة و RVD أو أنا حضرتك بتسأل السؤال الخطأ في مركز التعليم المفتوح و بالتالي تحصل على الاجابة الخطأ لأن المفروض تسأل في كلية الاداب نفسها لترى اذا كانت الشروط تنطبق عليك أم لا. الاستاذ حمدي و أنا شرحنا الموضوع ده لحضرتك و للسادة الزملاء إن زمان كان غير مسموح للتعليم المفتوح التقديم ضمن الدراسات العليا مع الطلبة النظاميين لنيل درجة الماجستير و دلوقتي بقى مسموح. كما يوجد دبلومات مهنية بنظام التعليم المفتوح لكن مش ماجستير.
ده فيما يتعلق بالماجستير . لكن لو سمحت انا لا اسمح لحضرتك انك تقول لي الكلام ده اطلاقا ...
و زي ما الزملاء قالوا لحضرتك يا ريت تنتقي كلامك معانا .
و مع كامل التقدير و الاحترام لحضرتك و لشخصكم الكريم انا سألت لنفسي في الجامعة
و عرفت اللي كنت عايز أعرفه و أنا غير منتظر إن حضرتك تسأل لي طالما إن دي طريقة كلامك معايا . و للعلم انا حاليا التحقت بالفعل بالدراسات العليا بجامعة حلوان لنيل درجة الماجستير يعني انا قلت لكم الحقيقة لأني أرغب في ان يستفيد الجميع معي . شكرا
muhammad
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الثلاثاء 14 فبراير 2012, 4:12 pm

رجاء شخصي لادارة المنتدى ان تكفيني الدخول في مواضيع جانبية مع أحد .
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الثلاثاء 14 فبراير 2012, 4:30 pm

على فكرة انا كاتب انى سالت فى كلية الاداب جامعة القاهرة يعنى سالت فى المكان الصح.ثانيا انا مش شايف ان ردودى عنيفة ولا حاجة بالعكس ان اجاباتى او اسئلتى واضحة ومباشرة لاننا المفروض ان هدفنا واحد وهو المصلحة العامة للكل.ياجماعة المفروض اننا زملاء.وفعلا مفيش ماجستير فى كلية الاداب جامعة القاهرة.
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الثلاثاء 14 فبراير 2012, 4:37 pm

ورجاء شخصى لادراة المنتدى انى ارفض اى هجوم من اى عضو مرة تانية او اتهام بالاسلوب ده من فضلكم لانى مغلطتش او اتكلمت باسلوب لا يليق مع اى عضو فى حين ان الاستاذ محمد بيوجهلى الكلام مباشرة وانا كاتب انى سالت فى كلية الاداب جامعة القاهرة مش فى ادارة المركز يعنى بنى اتهامه ليه وطبعا باقى الكلام اللى كتبه على عدم ملاحظته لكلامى.واظن دى مش غلطتى.وشكرا للجميع.
RФMaйt!c_QuêN

مركز التسجيل: CAIRO UNIVERSITY

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الثلاثاء 14 فبراير 2012, 7:26 pm

Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 15 فبراير 2012, 7:46 am

لاشكر على واجب ياكوين.انا سالت فى اداب القاهرة وعرفت ان مفيش فيها ماجستير .

عدل سابقا من قبل hussein1974 في الأربعاء 15 فبراير 2012, 12:44 pm عدل 1 مرات
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 15 فبراير 2012, 7:48 am

ربنا يسهل لو عرفت حاجة عن التسجيل فى جامعة حلوان هاقولكم.

عدل سابقا من قبل hussein1974 في الأربعاء 15 فبراير 2012, 12:45 pm عدل 1 مرات
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 15 فبراير 2012, 12:12 pm

على فكرة ياجماعة انا سالت وعرفت ان شرط التسجيل بالماجستير حصولك على تقدير عام جيد على الاقل.وده فى جامعة حلوان بس طبعا للاسف جامعة القاهرة مفيهاش ماجستير.
RФMaйt!c_QuêN

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 15 فبراير 2012, 4:06 pm

RФMaйt!c_QuêN

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 15 فبراير 2012, 4:08 pm

ربنا يسهل وعقبال ميبقى عندنا احنا كمان ماجستير
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 15 فبراير 2012, 4:38 pm

باذن الله
احمد كامل
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأحد 20 مايو 2012, 6:31 pm

انا عضو جديد ممكن الواحد يحصل على الماجستير من كلية الزراعة جامعة القاهرة فى اى تخصص ولا فى مشكلة
محمد كمال عبد الهادى
Newbie
Newbie

مركز التسجيل: القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الخميس 30 أغسطس 2012, 1:40 pm

واضح ان دى مشكلة نظام التعليم البايظ اللى عندنا ،
النهاردة يقولوا ينفع وبكرة يقولوا ما ينفعشى ،
وعلى فكرة انا مصدقوا انتو الاتنين
vena sam
Newbie
Newbie

مركز التسجيل: cairo

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   الأربعاء 13 فبراير 2013, 1:36 pm

muhammad كتب:

اولا شكرا على المعلومات
ثانيل من فضلك لمزيد من التوضيح يعدى انا لو دخلت اداب اعلام او فلسفة اقدر اعمل بعد كدة ماجستير فى جامعة القاهرة ولا ده للترجمة فقط
حسن وجدي
Newbie
Newbie

مركز التسجيل: القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح   السبت 16 فبراير 2013, 7:23 am

عايز اعرف لو واحد عايز يسجل تمهيدي ماجستير في الجامعة المفتوحة ينفع وهو خريج تربية نوعية (إعلام) دفعة 95 بتقدير جيد جداً ويعمل في الخارج

قسم الدراسات العليا بالتعليم المفتوح

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية