جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

لازم نجيب تقدير جيد جيدا عشان نقدر نقدم على الماجستير

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
رحاب
Regular Member
Regular Member

مركز التسجيل : الإمارات

مُساهمةموضوع: لازم نجيب تقدير جيد جيدا عشان نقدر نقدم على الماجستير   الخميس 25 فبراير 2010, 10:33 am

سلام عليكم أعضاء المنتدى الأعزاء ,كان عندي استفسار بخصوص الدراسات العليا هوه احنا لازم نجيب تقدير امتياز او جيد جيدا في السنه الأخيره عشان نقدر نقدم على الماجستير وايه هيه شروط التقديم .....وربنا ينجحنا جميعا في الترم ده أحسن كان صعب قوي ...أنا ترم سادس وايحه باذن الله سابع.....وشكرا
sherifegy
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: لازم نجيب تقدير جيد جيدا عشان نقدر نقدم على الماجستير   الإثنين 05 يوليو 2010, 2:01 am

هو في التعليم النظامي ,لازم تكون جايبة تقدير عام جيد علي الاقل علشان تكملي دراسات عليا ,بتدرسي سنة تمهيدي ماجستير وبعدين بتعملي خطة الدراسة بتاعت الماجستير وتسجيلي ماجستير , اما بخصوص شهادة التعليم المفتوح معرفش
morad shalapy
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: لازم نجيب تقدير جيد جيدا عشان نقدر نقدم على الماجستير   الأحد 08 مايو 2011, 9:01 pm

السلام عليكم
طب انا كلية التجارة تعليم مفتوح جامعة طنطا وعايز استفسر هل يحق لى التكملة لدرجة الماجستير
Hamdy Tawfik
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: لازم نجيب تقدير جيد جيدا عشان نقدر نقدم على الماجستير   الإثنين 23 مايو 2011, 5:44 pm

في التعليم المفتوح جامعة القاهرة لا يوجد ماجستير

ولكن فقط دبلومة سنتان

من يريد التقدم للماجستير عليه السؤال بالتعلم النظامي العادي

ولا اعتقد ان كون شهادته من التعليم المفتوح ستشكل له مشكله
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: لازم نجيب تقدير جيد جيدا عشان نقدر نقدم على الماجستير   الثلاثاء 24 مايو 2011, 2:15 am

هل ممكن يرفضوا علشان احنا تعليم مفتوح ولا ممكن الكليات تقبل بينا
mbef2000
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : القاهرة وانا اسكندري

مُساهمةموضوع: رد: لازم نجيب تقدير جيد جيدا عشان نقدر نقدم على الماجستير   الأربعاء 02 نوفمبر 2011, 7:19 am

انا سألت كلية دار العلوم بالنسبة لخريج التعليم المفتوح للبرنامج العربي و الاسلامي اكدت انه ممكن الالتحاق بالماجستير و لكن بعد النجاح في دبلوم خاص في كلية دار العلوم بعدها تلتحق بالماجستير و من بعدة الدكتوراة ان شاء الله
و على فكرة الدبلوم الخاص مدتة سنتلن
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: لازم نجيب تقدير جيد جيدا عشان نقدر نقدم على الماجستير   الأربعاء 02 نوفمبر 2011, 7:37 am

thank you
mbef2000
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : القاهرة وانا اسكندري

مُساهمةموضوع: رد: لازم نجيب تقدير جيد جيدا عشان نقدر نقدم على الماجستير   الأربعاء 02 نوفمبر 2011, 7:51 am

لا شكر على واجب
somya
VIP
VIP

مركز التسجيل : Cairo Univ 

مُساهمةموضوع: رد: لازم نجيب تقدير جيد جيدا عشان نقدر نقدم على الماجستير   الثلاثاء 15 نوفمبر 2011, 5:06 pm

انا اداب انجليزي ممكن تشرحولي الا انا مش فاهمة حاجة
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مركز التسجيل : الكويت

مُساهمةموضوع: رد: لازم نجيب تقدير جيد جيدا عشان نقدر نقدم على الماجستير   الأحد 05 أكتوبر 2014, 2:51 am

الشرح سمية

بأنه حسب  ما أفهم  من كلام الأصدقاء أن طالب التعليم المفتوح  يحق له الإستكمال  للدراسات العليا   ولكن  بشرط  الحصول على دبلومة تؤهلة للإستكمال   طبعا الإستكمال له عقبات لكونه تعليم المفتوح إلا أن العقبات ليست مانعه  يعني ممكن يحصل  على الدبلوم من جامعه القاهرة  أو غيرها ثم يبنى على الدبلوم ماجستير 

ومن سار على الدرب وصل

لازم نجيب تقدير جيد جيدا عشان نقدر نقدم على الماجستير
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1