جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية
 
الرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول
شاطر | 
 

 احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
Hamdy
Admin.



مُساهمةموضوع: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   السبت 15 مارس 2008, 6:21 pm




   هذا قاموس ذكي يعمل بمجرد تحريك الماوس فوق الكلمة

ليعطيك جميع معانيها وفي شتى المجالات العلمية

انجليزي عربي ناطق

Easy lingo




small girl 


عدل سابقا من قبل Hamdy Tawfik في الخميس 31 أكتوبر 2013, 1:14 am عدل 5 مرات (السبب : اصلاح الروابـــــــــــــــــــــــــــــط)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sweet_love
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الخميس 16 أبريل 2009, 9:56 am

ممكن حد يرفع لى القاموس ده على أى موقع آخره زى ميديا فاير مثلا لإنى محتاجاه فى الشغل ضرورى علشان أقدر أترجم كويس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Hamdy
Admin.



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الخميس 16 أبريل 2009, 10:30 am

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sweet_love
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الخميس 16 أبريل 2009, 11:03 am

شكرا جزيلا تعباك معايا طلبات و إقتراحات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
maryam EL kashef
Newbie
Newbie



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الإثنين 15 يونيو 2009, 8:35 pm

شكر علي الاهتمام الرابط لايعمل واحس بمشكله عند الاختبار عشان مره كان الامتحان صعب جدا ومن بره الملزمه عشان عدد المتقدمين كان كتير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Hamdy
Admin.



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الإثنين 15 يونيو 2009, 8:40 pm

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
maye shammout
Member
Member


مركز التسجيل: qatar-doha


مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الإثنين 15 يونيو 2009, 10:28 pm

thank you Dr hamdy for your great effort
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
maryam EL kashef
Newbie
Newbie



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الثلاثاء 16 يونيو 2009, 12:07 am

ممكن اعرف لو سمحتوا كيف يمكن تشغيل القاموس ايزي لازم يكون عندي ورد عشان يشتغل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Hamdy
Admin.



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الثلاثاء 16 يونيو 2009, 1:30 am

القاموس ده برنامج زي اي برنامج بتسطبيه

وبعدين تشغليه

وتقفي علي اي كلمه مش عرفه معناها بالماوس

هبنطق الكلمه ويكتب لك ترجمتها

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dream
عضو برونزى
عضو برونزى



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الثلاثاء 16 يونيو 2009, 2:30 pm


السلام عليكم

انا حملت القاموس لكنه رفض ان يتم تسطيبه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Honey Bunny
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى


مركز التسجيل: Eyes of the beholder


مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الثلاثاء 16 يونيو 2009, 5:52 pm

السلام عليكم ورحمة اللـــــــــه و بركاته

أهلا توتا اخبارك ايه....

البرنامج يعمل جيدا ...رجاءا تحققي منه مرة أخري ..."اعملي Unpack" للملف "setup.exe" مش اي ملف تاني....وبلاش حكايه " تصطيب " دي لانه علاقتها تقتصر علي "المصطبة"....مش وقتها خــــــــالص! :D

الـــــــي الاخت مريم:-

القاموس لا يتطلب عمله وجود برنامج الــ "Word" من عدمه.... فقط قومي بتنصيب البرنامج واتبعي تعليمات نوافذ التنصيب جيدا مع مراعاة وضعه في مجموعة الـ "Start up" ما معناه انه سيبدأ في العمل مع بداية تشغيلك للجهاز.

تحيــــــــــــاتي.


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hinar
Extreme Member
Extreme Member



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الإثنين 05 أبريل 2010, 11:58 pm


حملت هذه النسخ
واكثر من نسخة اخرى
ولكنها لم تستجب للتسطيب

فهل المشكلة فى جهازى لان رسالة الرفض تقول ان النسخة لا تتوافق معه
فهل اطمع فى نسخة تتوافق مع ويندوز 7
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
a.h.issmail
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل: ترم رابع يابني ادمين


مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الثلاثاء 06 أبريل 2010, 12:04 am

للاسف ياهينار بحثت كثيرا عن نسخة تتوافق مع 7 وللاسف لم اجد

ربما الاستاذ حمدي يجدها فيجزى عنا خيرا


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hinar
Extreme Member
Extreme Member



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الثلاثاء 06 أبريل 2010, 12:07 am


شكرا لتعبك مستر احمد
وربما يحاول مستر حمدى المساعدة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Hamdy
Admin.



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الثلاثاء 06 أبريل 2010, 4:09 am


ياسلام ياهينار بس كده من عونيا الاتنين

اشربي واحد نسكافييه وركزي معايا في الكلمتين الجايين دول

جميع نسخ البرنامج غير متوافقه مع الويندوز اكس بي المحدثة فما فوق

نعمل ايه بقي ..؟؟ نقعد نعيط ونقول بحبه يابابا ..لا طبعا ..

احنا لازم نخلي البرنامج يتوافق مع محيطه الجديد

وعلي راي المثل ...ابنك علي ماتربيه وبرنامجك علي ماتعوديه


الخطوات العمليه لجعل اي برنامج يتوافق مع نسخة الويندوز الخاصه بي

سواء كانت ويندوز فيستيا او xp او ان شا الله حتي ويندوز سفن اب

اول خطوة نقف علي ملف التسطيب بتاع البرنامج اللي بيكون عادة شكله كده

ثم كليك يمين بالماوس ونختار properties

سيظهر لك نافذة بالشكل التالي



نفذي الخطوات الموجودة علي الرسم ثم اضغطي اوك

وانقلي ملف البرنامج الي اي درايف جديد ثم ابداي عملية التسطيب من هناك

وان شاء الله يعمل معكي بدون مشاكل

هذه خطوات مجربه وصحيحة باءذن الله تعالي

ودي رابط لنسخة حديثة من البرنامج


mediafire.com ?gw4jyyunehe

OR


4shared.com/file/255837560/867e0c3c/easy_lingo.html

ودمتم بخير

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
a.h.issmail
Ultimate Member
Ultimate Member


مركز التسجيل: ترم رابع يابني ادمين


مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الثلاثاء 06 أبريل 2010, 6:56 am

HAMDY كتب:

ياسلام ياهينار بس كده من عونيا الاتنين







فين حقوق الكاتب الاصلي يااستاذ
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hinar
Extreme Member
Extreme Member



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الثلاثاء 06 أبريل 2010, 6:33 pm


أشكرك جدا مستر حمدى
وسأجرب واخبرك بالنتيجة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
afassan
Newbie
Newbie



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   السبت 17 أبريل 2010, 2:25 pm

thanks
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hinar
Extreme Member
Extreme Member



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   السبت 17 أبريل 2010, 2:45 pm

مستر حمدى

جربت ولكن للاسف فشلت التجربة ايضا
فهل اغير الويندوز؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hend nga
عضو فضى
عضو فضى


مركز التسجيل: السعودية


مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الثلاثاء 08 يونيو 2010, 9:14 pm

انا حملت البرنامج وبيعمل عندى بشكل جيد وعند تحريك الماوس فى ملف وورد بيترجم مباشر لكن

البرنامج لا يقبل ابدا ان يشتغل فى اى ملف Adobe reader لا نسخة 8 او 10

فيه برنامج تانى مثل ايزى لينجو يقوم بنفس وظيفته مع adobe ؟

او ايه اللى ممكن اعمله لعمل البرنامج على ال adobe

لأن معظم الكتب اللى بنقوم بتحميلها بتكون بصيغة adobe

اتمنى اجد اجابة على استفسارى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Hamdy
Admin.



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الأربعاء 09 يونيو 2010, 5:01 am

رديت عليكي اخت نجمة في هذا الموضوع

http://manar9.mam9.com/montada-f10/topic-t2592.htm#22093
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أسامة
Extreme Member
Extreme Member


مركز التسجيل: داخل مصر


مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الأربعاء 09 يونيو 2010, 2:15 pm

البرنامج ده عندى من زمان وجميل جدا و كمان ممكن التحكم فى سرعة النطق و ممكن تحويل النطق من صوت رجالى لصوت حريمى والعكس.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hend nga
عضو فضى
عضو فضى


مركز التسجيل: السعودية


مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الأربعاء 09 يونيو 2010, 5:46 pm

ممكن تشرح لى يا اسامة موضوع التحكم فى سرعة النطق دى لأنى اول مرة اسمع عنها ولا اعرفها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Hamdy
Admin.



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الخميس 10 يونيو 2010, 11:04 pm


افتحي نافذة البرنامج ستجدين قوائم في اعلاها اختاري منها قائمة speech ثم اختاري

speech properties ستظهر لك نافذة اخري بها كل اعدادت الصوت في البرنامج

..تستطيعين من خلالها تحويل المتحدث من رجل الي سيدة

كما يمكن التحكم في سرعة الكلام من خلالها


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hend nga
عضو فضى
عضو فضى


مركز التسجيل: السعودية


مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الثلاثاء 23 نوفمبر 2010, 12:01 pm

ارجو تحديث رابط تحميل القاموس لأنه لا يعمل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sun_shine
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى


مركز التسجيل: جامعة القاهرة


مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الأربعاء 24 نوفمبر 2010, 12:08 am

اشتريت البرنامج من سنتين ...وفعلا جميل جدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Hamdy
Admin.



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الأربعاء 24 نوفمبر 2010, 10:56 am



رابط الميديافير مازال يعمل

mediafire.com ?gw4jyyunehe

كما يمكنك تنزيله من علي الفورشيرد

4shared.com/file/G7QUlw_C/easylingo.htm

او

4shared.com/file/wSOOdV7Q/EasyLingo.htm
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hend nga
عضو فضى
عضو فضى


مركز التسجيل: السعودية


مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الجمعة 23 ديسمبر 2011, 11:49 pm

احدث اصدارات قاموس ايزي لينجو الناطق



mediafire.com ?mmwmnuzm1yy
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   السبت 24 ديسمبر 2011, 4:12 am

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
somya
VIP
VIP


مركز التسجيل: Cairo Univ 


مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   السبت 24 ديسمبر 2011, 7:03 pm

شكرررااااااااااااااا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Hamdy
Admin.



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الإثنين 02 أبريل 2012, 1:00 am

لعمل البرنامج على نظام ويندوز 7 أعمل توافق للبرنامج مع النظام

أفتح مجلد البرنامج وأختر الملف التنفيذي للبرنامج امتداده EXE

ثم أضغط عليه بالزر الأيمن للفأرة وأختر خصائص

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Hamdy
Admin.



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الإثنين 02 أبريل 2012, 1:04 am



ولمن لا زالت لديهم مشكلة في التوافق بين الويندوز 7 والبرنامج

يمكنهم محاولة استخدام النسخة البورتابل ربما تعمل معهم

4shared.com/file/28987125/e90615e5/EasyLingo-portable.html


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
RФMaйt!c_QuêN
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى


مركز التسجيل: CAIRO UNIVERSITY


مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الإثنين 02 أبريل 2012, 6:23 am

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
somya
VIP
VIP


مركز التسجيل: Cairo Univ 


مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الإثنين 02 أبريل 2012, 1:09 pm

شكرًا لكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى



مُساهمةموضوع: رد: احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo   الإثنين 02 أبريل 2012, 1:52 pm

thank you
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

احسن قاموس انجليزي -عربي Easy lingo

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية

 مواضيع مماثلة

-
» Easy Lingo
» Easy GIF Animator 5.02
»  احسن 10 جامعات في العالم
» يمكن يكون الفراق اهو احسن قرار
» سيريال برنامج Serial Key Easy GIF Animator 5.5

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية ::  :: -