جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
أسامة
Extreme Member
Extreme Member

مركز التسجيل : داخل مصر

مُساهمةموضوع: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الإثنين 16 أغسطس 2010, 6:22 am

السلام عليكم ، بعد بحث كبير و مقارنة كبيرة و طويلة بين أكبر و أشهر القواميس الانجليزي عربي بما فيهم المغني الأكبر و المورد اللي أنا بصراحة بعتبره سئ و الناس اللي درست مادة المعاجم فاهمة ليه و بعد ما استخدمت كل القواعد اللي اتعلمتها في مادة المعاجم بخصوص كيفية اختيار القاموس المناسب ، كمعايير و مقاييس قبل ما أشتري قاموس انجليزي عربي قوي ، اشتريت أيام الإمتحانات اللي فاتت دي قاموس أطلس الموسوعي ، و بأمانة القاموس هو الأفضل على الإطلاق لوجود مميزات فيه مش موجودة في باقي القواميس و هي : بيجيب مترادفات الكلمة و أضدادها و تصريف الأفعال و بيحط الكلمة في مثال زي المغني الأكبر و ربما أمثلته أكتر من المغني بالإضافة الي اشتماله على المصطلحات العلمية و الأدبية و التخصصية عموما و كمان بيجيب المعاني العامية للكلمة و موجود فيه الكلمات العامية كمان ، بس عيبه الوحيد أن رسم النطق اللي فيه أمريكي بس . حبيت بس أعمل الموضوع ده عشان يستفيد من القاموس ده كل الزملا ، لأنه بأمانة قاموس رهيب .
hend nga
عضو فضى
عضو فضى

مركز التسجيل : السعودية

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الإثنين 16 أغسطس 2010, 10:56 am

اشكرك اسامة علي المعلومة وكل عام وانتي بخير لو امكن اسامة تضع معلومات اكثر عن القاموس

ولو امكن صورة له لأني اريد ان اشتريه بالرغم من اني مقبلتوش في المكتبة هنا خالص قبل كدة

لأني من فترة بابحث عن قاموس بالموصفات اللي انتي قلتها عن القاموس

اشكرك
enigma_sinai
Ultimate Member
Ultimate Member

مركز التسجيل : Cairo

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الإثنين 16 أغسطس 2010, 2:17 pm

بصراحة انا ميال للقواميس الآلكترونية والقاموس الوحيد اللى بأستخدمه هو بيبيلون لأنة بيشمل عدة قواميس فى نتائج البحث من ضمنهم قواميس متخصصة
أسامة
Extreme Member
Extreme Member

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الإثنين 16 أغسطس 2010, 5:15 pm

أختي هند : للأسف و الله أنا بخش ع النت من الموبايل لأن النت عندي مفصول في البيت ، بس لو جيت أروح سايبر هاخدله صورة و فيديو كمان لو أمكن قبل ما أروح و هرفعهم هنا في نفس الموضوع . بالنسبة للشرا مش هتلاقيه في المكتبات لأن شركة أطلس هي الشركة المنتجة و الوحيدة اللي بتبيعه ، بس مش عارف ليها أفرع في السعودية و لا لأ . عامة أنا أشتريته من فرع الشركة بالمهندسين ، العنوان : ٢٥ شارع وادي النيل . عشان توصلي للعنوان ده ، تروحي شارع جامعة الدول العربية و تقفي عند ميدان مصطفى محمود و تسألي أي حد عن ش وادي النيل هيشاور لك عليه بصابعه ، ده ان شاء الله أما تنزلي مصر . بس لازم تتأكدي أن القاموس الطبعة الرابعة ٢٠١٠ لأنه اتحدث كذا مرة من ساعة ما طلع من حوالي ٧ أو ٨ سنين تقريبا . القاموس اتراجع على ايد أربع دكاترة كبار في اللغة ، دكتورة من جامعة عين شمس و الباقي من ج الأزهر .
أسامة
Extreme Member
Extreme Member

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الإثنين 16 أغسطس 2010, 5:23 pm

أخي ياسر : أنا برضو بستخدم القواميس الإلكترونية من ع الكمبيوتر و قواميس أون لاين ، بس في مرة كانت أيام امتحانات و كان الكمبيوتر فيه مشكلة و جيت أستخدم قواميس أون لاين من خلال الموبايل و فجأة نت الموبايل علق و مرضاش يشتغل! فساعتها عرفت قيمة القاموس الورقي. دا غير أن ا لقاموس الورقي بيتيح تبص على مشتقات الكلمة .
hend nga
عضو فضى
عضو فضى

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الثلاثاء 17 أغسطس 2010, 7:54 pm

اشكرك اخي الكريم وبالفعل القاموس الورقي له مميزاته وفوائده

سأبحث عنه هنا في جرير واذا لم اجده سأشتريه من القاهرة

في زيارتي القادمة ان شاء الله
أسامة
Extreme Member
Extreme Member

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الثلاثاء 17 أغسطس 2010, 10:18 pm

العفو ، على فكرة سعره ١٨٠ جنيه . و عملوا منه قاموس الكتروني اسمه اطلس الخبير بحوالي ٧٥٠ جنيه . بس أنا عشان كان عندي قاموس الكتروني و باظ و احتاج فلوس كتير عشان يتصلح و بيحتاج كل فترة حجارة و رجع باظ تاني فآخر ما زهقت قررت أجيب القاموس الورقي. قاموس جبار جبار بكل ما تحمل الكلمة من معنى ، بس اللي يجيبه يبقى يجيب معاه عربية ربع نقل عشان يشيله فيها ! ههههه
hend nga
عضو فضى
عضو فضى

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   السبت 09 أكتوبر 2010, 7:45 pm

اشكرك اخي الكريم اسامة علي القاموس الرائع الحمد لله

قمت بشرائه من شركة اطلس المهندسين ........

بس المفروض حق الوزن الزيادة في الطائرة عليك ده اخد شنطة لوحده دي اول مرة بصراحة

اشوف قاموس بالضخامة دي

المهم ........ اشكرك كثيرا اخي الكريم
أسامة
Extreme Member
Extreme Member

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الثلاثاء 12 أكتوبر 2010, 1:14 am

العفو أختي هند، و ربنا يبارك لك فيه و تستفيدي منه أقصى استفادة، و أحب أطمنك و أطمن باقي الزملاء و الزميلات أن الدكتورة خلود عزت شكرت في القاموس ده أوي و كانت مستغربة أن ناس كتير ماتعرفهوش.
darkyears
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : فرع المنصورة

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الخميس 27 يناير 2011, 3:48 am

أشكرك أخ أسامة على أغلى نصيحة . شكرا وجزاك الله خيرا
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الخميس 27 يناير 2011, 6:53 pm

شكراعلى اسم القاموسى وجارى البحث عنة وشرائة
somya
VIP
VIP

مركز التسجيل : Cairo Univ 

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الإثنين 21 فبراير 2011, 10:11 pm

شكرا ليك
أسامة
Extreme Member
Extreme Member

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الأحد 06 مارس 2011, 1:41 am

العفو ليكم جميعا و اتمنى كامل الاستفاده منه للجميع
gamal.eissa
Member
Member

مركز التسجيل : اداب انجليزى

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الثلاثاء 08 نوفمبر 2011, 2:12 am

Thanks fantastic
أسامة
Extreme Member
Extreme Member

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الأربعاء 09 نوفمبر 2011, 1:52 am

u r welcome Gamal
cemilbeg
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الأربعاء 10 أكتوبر 2012, 6:52 am

شكرااااا
sally mostafa
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.   الخميس 31 يناير 2013, 11:16 pm

thanks alot

نصيحة لأي حد عايز يشتري قاموس انجليزي عربي.
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1