جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5 ... 10 ... 17  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
حسام المصرى
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 09 أكتوبر 2011, 6:30 pm

انا سمعت خمسة الاف جنية ياة لو كل طالب دفع خمس تلاف جنية يبقى حرام
Samir Ahmed
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 10 أكتوبر 2011, 7:58 am

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

معاكى سمير تجاره ترم سادس اداره اعمال ايه المواد اللى انتى مقدمه فيها علشان نقدر نساعدك فيها .

زى ما اخونا حمدى وضحلك انك ممكن تحملى المحاضرات التلفزيونيه والتطبيقات والامتحانات من صفحتك على النت عن طريق رقمك اللى مكتوب فى الفاتور والرقم السرى وانا بعتمد بشكل كبير عليها وفى اخر السنه يعنى قبل الامتحانات باسبوعين بجيب المرجعات النهائيه او فيه مراكز بتعمل مراجعات قبل الامتحان ونفس المراكز بردو بيعملو شرح للمقررات من اول السنه المهم عرفينا انتى مسجله ايه وانشاء الله نقدر نساعدك
بنت الاسلام
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 10 أكتوبر 2011, 9:13 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاكم الله كل خير عنى أخى سمير وأخى حمدى ويوفقنا جميعا يارب شكرا ليك أخى لردك الكريم أنا قدمت تجارة القاهرة فرع المنصورة انا المواد بتاعتى (أساسيات أدارة - أساسيات المحاسبة - أساسيات الادارة للتجاريين - حاسب ألى - مدخل القانون ) وأنا لسه جديدة ودايما كده لما تكون حاجه جديدة بيبقى فيه لخبطة شوية ومش عارفه ابدء منين مذاكرة و محتارة
Samir Ahmed
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 11 أكتوبر 2011, 8:19 am

ولا يهمك اختى الكريمه الناس لبعض واحنا بردو كنا بنعانى اول ما دخلنا والحمد لله فيه ناس ساعدتنا جزاهم الله خير

شوفى بالنسبه للمواد اللى انتى مسجله فيها تقدرى تجيبى فيها تقدير لو زاكرتى شويه

اساسيات الاداره جميله جدا وخفيفه تقدرى تبدئى بيها من عن طريق المحاضرات المكتوبه على صفحتك والتطبيقات والمحاضرات التلفزيونيه انا الطريقه اللى كانت بتعجنى ابدء المحاضرات التلفزيونيه وبعدين اراجع المحاضرات المكتوبه وبعدين التطبيقات

اساسيات المحاسبه بردو جميله جدا وهى عباره عن قيود وجداول بس المعلومات هيا اللى بتتغير ممكن تتبعى نفس الطريقه

انا مش عارف ايه اساسيات الاداره للتجاريين اظن انك تقصدى اساسيات الرياضه للتجاريين

ده اللى هتحتاج منك تعب شويه

الحاسب الالى اشترى الامتحانات السابقه هتلاقى معظم الاسئله مكرره

مدخل القانون رغى شويه ومحتاج فهم ممكن بردو تتبعى نفس طريقه الاداره

ولو احتجتى اى مساعده فى اى حاجه احنا موجودين معاكى
بنت الاسلام
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 11 أكتوبر 2011, 9:50 pm

جزاك الله كل خير عنى أخى الكريم سمير الله يعزك ويعلى قدرك والله ييسر حالنا جميعا للافضل دائما ودائما اخى فى تفوق وتميز وبالتوفيق لنا جميعا اللهم أمين وأن شاء الله هزاكر بنفس الطريقة دى اللى كتبتها أخى سمير والله المستعان جعله الله فى ميزان حسناتك اللهم امين
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مركز التسجيل : المقر الرئيسي

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 11 أكتوبر 2011, 11:15 pm

حد عارف النتايج هاتظهر امتى
ealshohadaa
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 11 أكتوبر 2011, 11:50 pm

ممكن اعرف هو اية الترم البينى دة عبارة عن اية
Walaa El-moataz
مشرفه سابقه
مشرفه سابقه

مركز التسجيل : القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 12 أكتوبر 2011, 1:21 am

دا بيبقى ترم قصير بين الترمين عشان لو حد مش قادر يسجل الخمس مواد

ممكن يسجل فيه مادتين او تلاته وياخد الباقى فى الترم الاساسى

حاجة كدة للتخفيف

بس دا مش بيخليكى تخلصى بدرى لانك مش هتسجلى اكتر من خمس مواد
Samir Ahmed
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 12 أكتوبر 2011, 7:06 am

بالتوفيق انشاء الله
doaa sabry
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 15 أكتوبر 2011, 3:18 am

انا بقئ فى تجاره القاهره مفتوح وعندى مشاااااااااااااااااكل كتير اولها الجدول مش عارفه اجيبه وكنت عايزه اعرف هو انا ممكن احضر محاضرات مع تجاره انتظام ولا ايه ياريت حد يفدنى
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 15 أكتوبر 2011, 4:48 am

اهلا بيكى فى المنتدى والتعليم المفتوح عضوة وعامة الجدول لسة منزليش وحينزل خلال الاسبوع دا يعنى قبل يوم او يومين من الدراسة

مش ممكن تحضرى محاضرات كلية تجارة انتظام لسبب بسيط لان هم منهج وانتى منهج وهم دكاترة وانت دكاترة

مواعيد محاضراتك فقط يوم الجمعة ودا حيبان لما ينزل الجدول باذن اللة والدراسة لسة يوم الجمعة الجاية يوم 21-10-2011
galal elmadny
مشرف كلية التجاره
مشرف كلية التجاره

مركز التسجيل : كفر الشيخ

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 15 أكتوبر 2011, 8:08 pm

اهلا بيكى عضوه فى المنتدى وفى التعليم المفتوح
بنت الاسلام
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 18 أكتوبر 2011, 3:31 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلا بيكى أختى دعاء وبكل أخواتى اعضاء المنتدى الكرام
منورين كلكم المنتدى
أنا سألت يادعاء على بداية الدراسة هتبدء إن شاء الله هتبدء فى أول شهر 11 ولما ينزل الجدول هينزل على صفحتك إن شاء الله انا كلية تجارة تعليم مفتوح القاهرة فرع المنصورة ويارب أكون أفدتك بشىء يادودو ويارب يوفقنا جميعا اللهم امين
ealshohadaa
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 19 أكتوبر 2011, 3:23 pm

انا عايزة اسال سؤال هل خريج اداب انجليزى تعليم مفتوح ينفع تكمل دراسات عليا من الكليات النظامية يعنى ينفع ياخد دبلومة وبعدين ماجستير وبعدين دكتوراة زى خريجة اداب انجليزى نظامى
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 19 أكتوبر 2011, 3:45 pm

كتب
muhammad

الإخوة الأعزاء أعضاء المنتدى :

بالنسبة
لموضوع استكمال الدراسات العليا : بالنسبة لكلية الآداب - تعليم مفتوح (
الكلية التي تخرجت فيها ) : يمكن الحصول على الماجستير من جامعة القاهرة
بشرط الحصول أولا على تمهيدي الماجستير من الجامعة بتقدير جيد على الأقل . و
يمكن التقدم للحصول على درجة الماجستير مباشرة من جامعة حلوان بشرط الحصول
على معدل تراكمي جيد على الأقل في التعليم المفتوح و ذلك لأن كلية الآداب
هناك تمنح درجة الليسانس في الترجمة ( نفس مسمى الشهادة التي يمنحها
التعليم المفتوح ) علما بأنه يتم عمل امتحان للمتقدمين و العدد المقبول
هناك لا يتجاوز 15 - 20 لجميع المتقدمين بحد أقصى سواء كان المتقدم من التعليم النظامي أو التعليم المفتوح .

و يمكن الحصول على درجة الماجستير من كلية التربية - جامعة عين شمس بشرط الحصول على تقدير جيد في تمهيدي الماجستير أولا .

الرجاء
من باقي الزملاء الإفادة بمدى إمكانية الإنضمام للدراسات العليا في كلية
الألسن - جامعة عين شمس , و كلية اللغات و الترجمة - جامعة الأزهر حتى
تكتمل الصورة تماما بالنسبة لكلية الاداب , و يمكن للزملاء من باقي الكليات
السؤال عن الجامعات التي تعطي درجة الماجستير بالنسبة لهم .

بالنسبة للدبلوات المهنية فهي مضيعة للوقت لأنها لا تعطي أي مؤهل دراسي ( يعني مذاكرة بمذاكرة يبقى الماجستير أحسن )

أرجو أن أكون قد أفدت الجميع و شكرا

ودا رابط اللى زملنا كاتب الموضوع فى المنتدى

http://manar9.mam9.com/t1750p13-topic#38609

عدل سابقا من قبل marina في الأربعاء 19 أكتوبر 2011, 3:50 pm عدل 1 مرات
a7b710
Advanced Member
Advanced Member

مركز التسجيل : مقرالمركز

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 19 أكتوبر 2011, 3:49 pm

شكرا مارينا على هذا المجهود الرائع (احمد بحيرى)
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 19 أكتوبر 2011, 3:51 pm

العفو يا احمد على اية كلنا بنساعد بعض وميرسى لك
ealshohadaa
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 19 أكتوبر 2011, 5:36 pm

متشكرين ليكو جدا على الافادة والاجابة على السؤال
Dora
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 19 أكتوبر 2011, 10:21 pm

لو سمحتوا...انا كنت عايزه اعرف نظام التعليم المفتوح ايه يعنى بيبقى كام يوم والمبلغ قد ايه وفى الاخر هيبقى مكتوب فى الشهاده ايه وايه اللى هيختلف مابينه ومابين التعليم العادى ...بلييييييز
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 19 أكتوبر 2011, 10:33 pm

نظام الدراسة يوم واحد وهو السبت اسبوع معياد المحاضرات الصبح من 8الى 11.15 صباحا وهم محاضرتين كل محاضرة ساعة ونصف ويوم الجمعة اللى بعدية 3 محاضرات كل محاضرة ساعة ونصف وبينهم استراحة ربع ساعة وميعاد المحاضرات من 1 ظهرا حتى 6 مساءا

الفاوس المادة 130 شاملة (90 جنية كتاب -20 رسوم امتحان ولو فى محافظة يبقى 40 - 20 cd

بالاضافة 200 جنية كارنية

وعدد المواد 5 وفى كليات عدد المواد 6 على حسب كل كلية

فى كليات لها امتحان شفوى وتحريرى زى اداب انجليزى وفرنساوى واعلام ودار علوم ومصاريف التقديم لامتحان دا 50 جنية
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مركز التسجيل : المقر الرئيسي

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 20 أكتوبر 2011, 3:14 am

ياجماعة انااتصلت من مدة بكلية الاداب جامعة القاهرة وقالولى ان خريج التعليم المفتوح ممنوع يكمل ماجستير ودكتوراه ومالهوش غير دبلومة وبس..هو القانون ده اتغير وفتحوها لينا ولاايه؟
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 20 أكتوبر 2011, 8:01 am

تم فتحها الترم اللى فات علشان ثانوية عامة ولكن الى الان لا يوجد دراسات عليا فى داخل المركز حتخدها فى كليات القاهرة النظامية لحد ما يوسس القواعد للدراسات العليا
Hamdy Tawfik
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 21 أكتوبر 2011, 1:50 am

hussein1974 كتب:
ياجماعة انااتصلت من مدة بكلية الاداب جامعة القاهرة وقالولى ان خريج التعليم المفتوح ممنوع يكمل ماجستير ودكتوراه ومالهوش غير دبلومة وبس..هو القانون ده اتغير وفتحوها لينا ولاايه؟

المقصود ان التعليم المفتوح لا يوجد به دراسات عليا سوي الدبلومة

ولكن ممكن تكمل الدراسات العليا في اي جامعة بالشكل النظامي المعتاد حسب ماتقرره لوائح كل جامعة
الجوري
Champion Member
Champion Member

مركز التسجيل : -

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 21 أكتوبر 2011, 8:40 am

يعني ممكن ياجماعة اننا بعد مانخلص في التعليم المفتوح نعمل ماجستير او دكتوراه في جامعة القاهرة يعني لينا الحق في ده
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 21 أكتوبر 2011, 10:14 am

ايوة يا جوجو ممكن
attia_soliman
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 21 أكتوبر 2011, 3:19 pm

هو انا كنت عاوز اسال سوال يا جماعة هو الحضور مهم ولا عادى ممكن نذاكر المحاضرة من على الموقع وخلاص
Hamdy Tawfik
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 21 أكتوبر 2011, 3:22 pm

الحضور اختياري وغير ملزم للطلاب

انا قضيت الاربع سنين من غير مااحضر محاضرة واحدة
gamal.eissa
Member
Member

مركز التسجيل : اداب انجليزى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 21 أكتوبر 2011, 3:51 pm

هو انا كنت عايز اسأل سؤال ؟؟؟ نتيجه امتحان الشفوى لسه ما ظهرتش و انا مش عارف اعمل ايه اروح اسجل ولا مينفعش؟؟ وهل ينفع احضر المحاضرات من غير ما اسجل؟؟؟ ياريت لو حد عارف يقولى... و شكرا لكل الشباب على المنتدى بجد بتساعدو المحتاس اللى زى حالتى... thanks
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 21 أكتوبر 2011, 4:31 pm

لابد تظهر نتيجة الشفوى علشان تقدر تسجل وانت ممكن تحضر عادى احنا كان معنا شباب مسجلويش بس كانوا يادوب نجحوا فى الشفوى
واحد وخلاص
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 21 أكتوبر 2011, 4:33 pm

السلام عليكم

جمال انا كان عندى نفس مشكلتك النهاردة لكن انا روحت وحضرت عادى اول يوم .. واعتقد الشفوى نتيجته مفروض انها ان شاء الله تنزل على النت النهاردة لان كدا اوفر اوى كل التاخير دا

بص انت كدا كدا اتصل بالاستعلامات يوم السبت واستفسر منهم .. ولو ينفع انزل سجل فى ايام السبت والاتنين والاربع وباذن الله العملية تتظبط معاك يوم الجمعة الجاية
gamal.eissa
Member
Member

مُساهمةموضوع: قققققققققققققققققققققققققققققققق   الجمعة 21 أكتوبر 2011, 4:48 pm

thanx ....Thanks a Lot Marina For Your Help
gamal.eissa
Member
Member

مُساهمةموضوع: قققققققققققققققققققققققققققققققققققققق   الجمعة 21 أكتوبر 2011, 4:52 pm

وعليكم السلام يا (واحد وخلاص)
شكرا على الافاده و ياريت نعرف اسمك؟؟؟
mostafa_mohamed
Member
Member

مركز التسجيل : مركز جامعة القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 21 أكتوبر 2011, 5:44 pm

انا دلوقتي يا جماعة فاضل معايا مادة من الترم الثاني ( المادة الثقافية )
دلوقتي لما اروح اقدم الترم الثالث هاخد الخمس مواد بتوع الترم الثالث ومعاهم المادة اللي في الترم الثاني ؟
ولا هاخد اربع مواد من الترم الثالث والمادة اللي فاضلة في الترم الثاني
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 21 أكتوبر 2011, 5:53 pm

الاول حتسجل مادة التخلف وحتسجل معها مواد الترم التالث كلها لان ثقافية 2 مادة مالهاش متطلب

ينفع يبقى معك 6 واد لان المادة الزيادة مادة رسوب
الجوري
Champion Member
Champion Member

مركز التسجيل : -

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 21 أكتوبر 2011, 6:20 pm

ماشي يامرمر بس ممكن ماتكونش مادة رسوب ممكن يكون هو ماسجلهاش اصلا
فلو كانت مادة جديدة ماسجلتهاش قبل كده مش هينفع تاخد غير خمس مواد الا اذا كانوا سامحين بده دلوقتي علشان الناس اللي اجلت التيرم بتاعها علشان الثورة

أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 4 من اصل 17انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5 ... 10 ... 17  الصفحة التالية