جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 5, 6, 7 ... 11 ... 17  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
mohamed_azazy
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 30 أكتوبر 2011, 10:47 pm

fبس ف المركز مش بفهم حاجه من الصوت لان العدد كبير جدا .. وانا من كفر الشيخ وبسافر القاهره 4 سعات . يعني بتبهدل ع الاخر
mohamed_azazy
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 30 أكتوبر 2011, 10:49 pm

وبصراحه مش قادر افهم حاجه من اي حاجه . لاني متعود علي نظام التدريس بتاع الثانوي
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 30 أكتوبر 2011, 10:55 pm

نظام الجامعة بيختلف على ثانوى حتكون متشتت فى الاول لكن بعد كدة حتتعود

الدراسة فى التعليم المفتوح يوم واحد الجمعة اسبوع الصبح محاضرتين واسبوع بعد الظهر 3 محاضرات وفى صفحتك حتلاقى المحاضرات التليفزيونية مع المحاضرات والمكتوبة واللى ممكن تشتريها من الجامعة ومعاهم الكتاب وفى تطبيقات مكتوبة ممكن تحملها من صفحتك او تشتريها من المركز كل دا بيساعدك وكمان المحاضرات اللى فى صفحتك او حتى فى السى دا بتتذاع على coiro unvis 1 بتذاع محاضرات الترم الاول من الساعة 9.30ص الى 12.30ظ ودا يوم السبت وبتعاد يوم الاحد صباحا من الساعة 12.30صباحا او فجرا الى 3.30 ص او فجرا بالاضافة لحضورك المحضرات فى الجامعة واطلاعك على مواقع واجتهادك الشخضى اظن دا كافى جدا

عدل سابقا من قبل marina في الأحد 30 أكتوبر 2011, 11:03 pm عدل 1 مرات
mohamed_azazy
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 30 أكتوبر 2011, 10:59 pm

ok ... thank you .... good night
mohamed_azazy
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 30 أكتوبر 2011, 11:00 pm

بارك الله فيكي .... god bless you
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: ثثثثثثثثثث   الأحد 30 أكتوبر 2011, 11:04 pm

العفو لا شكرا على واجب وتصبح على خير
dodi
Advanced Member
Advanced Member

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 31 أكتوبر 2011, 3:56 pm

marina كتب:
العفو لا شكرا على واجب وتصبح على خير

مارينا لا شكر على واجب مش لا شكرا على واجب

ashamed الانجلش نساكِ العربي
nora
Ultimate Member
Ultimate Member

مركز التسجيل : القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 28 نوفمبر 2011, 3:31 pm

انا عضوة جديدة وعاوزة أسأل عن تدريب الحاسب الآلي علشان انا برة مصر
وعاوزة أعرف ايه هي الصفحات اللي حذفها الدكتور في مادة القانون
ومواعيد الامتحانات بدأت ولا لسة؟؟
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 28 نوفمبر 2011, 4:03 pm

اهلا نورة عضو جديدة بالتعليم المفتوح والمنتدى اما بخصوص التدريب فدا الخبر اللى نزل على الموقع بخصوص التدريب

تدريب الحاسب الآلي لطلاب كلية التجارة لمقرري 191 و 392

تدريب الحاسب الآلي لطلاب كلية التجارة
لمقرري 191 و 392

· يبدأ من السبت 3/12/ 2011 تدريب الطلاب المسجلين بكلية التجارة في مقرر الحاسب الآلي (1) كود 191 ومقرر الحاسب الآلي (2) كود 392 بمعامل مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح .

· وعلى الدارسين الدخول على صفحاتهم الخاصة على الانترنت واختيار موعد التدريب من بين المواعيد المتاحة على صفحاتهم .

تنبيه هام :ـ

· التدريب اجبارى وعدم أداء الدارس لهذا التدريب يعرضه الى حجب نتيجة امتحان المقرر ويمنعه من التسجيل في الفصل الدراسي التالي لحين سداد الغرامة وأداء التدريب .

· لن يسمح بدخول المحاضرة بعد نصف ساعة من بدء المحاضرة.

اللينك دا بريضة فى حد فى السعودية وبيسال نفس السوال وفى طالب زملاكم قال انة حيسال لكم فى الجامعة يوم الجمعةممكن تحط استفسارك فى اللينك دا

http://manar9.mam9.com/t4636-topic#41904
nora
Ultimate Member
Ultimate Member

مركز التسجيل : القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 29 نوفمبر 2011, 3:00 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخوتي طلبة كلية التجارة بالتعليم المفتوح - الترم الأول
أنا عاوزة أستفسر عن تدريب الحاسب الآلي
هو التدريب ده علشان في امتحان عملي ولا التدريب نفسه هو عليه درجات؟؟
أرجو الاجابة

ولكم جزيل الشكر
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مركز التسجيل : المقر الرئيسي

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 01 ديسمبر 2011, 12:20 pm

ياجماعة عاوز اعرف اللى امتحن مادة معاجم 225اداب انجليزى ترم بينى هى ورقة الامتحان كان مكتوب عليها نوفمبر 2011خارج مصر من فضلكم ارجو الرد لان ورقة امتحانى بعد مامشيت لقيتها نوفمبر2011خارج مصروالامتحان كان يوم30/11
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 01 ديسمبر 2011, 1:20 pm

ايوة كان مكتوب عليها نوفمبر 2011 خارج مصر
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 02 ديسمبر 2011, 12:49 am

thank you marina
besho
Regular Member
Regular Member

مركز التسجيل : hurghada) (red sea)

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 08 ديسمبر 2011, 3:49 pm

سلام عليكم أنا طالب فى الجامعه المفتوحه اداب انجليزى بس انا مقدم فى القاهره ونظرا لظروف عملى فى الغردقه فمكان الامتحان هأديه فى الغردقه بس أنا عندى كام إستفتسار برجاء التكرم والرد
أولا أنا لغاية الان لم استخرج الكارنيه ومش عارف أسافر علشان أستخرجه هل ينفع شخص أخر يستخرجه وماهى الاوراق المطلوبه ولو مأستخرجتهوش هل فى وقت الامتحان سيمنعونى من الدخول
ثانيا أنا مش عارف ايه المحزوف وايه المقرر فى المواد برجاء الرد
الجوري
Champion Member
Champion Member

مركز التسجيل : -

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 08 ديسمبر 2011, 5:30 pm

الكارنيه علشان تدخل بيه الامتحان واتوقع ان البطاقة الشخصية كافية لدخول الامتحان يعني اهم حاجة يكون معاك اثبات شخصية
وممكن تخلي اي اي حد يخدو بدالك
واي سؤال عن المقرر والمحذوف هتلاقي اجاباتو في الحلقة الدراسية المخصصة لكل تيرم
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 09 ديسمبر 2011, 3:16 am

من الاخر مهم جدا استخراج الكارنية او حد روح بالكارنية القديم مهم جدا لانهم مش بيدخلوا الامتحانات اللى بالكارانية وللعلم ممكن اى حد يروح يجيبوا لك لانك وانت بتقدم بتكون دفعت تمنة كل ما فى الامر انك تروح تستلمة من المكتبة وممكن تخلى اى حد يروح يستلمة لك انا مش عارفة انت فى اى ترم بس لو فى ترم اول حتلاقى كل حاجة على الينك دا

http://manar9.mam9.com/t4522p299-topic#42946
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 16 ديسمبر 2011, 2:00 pm

حد يعرف امتى هاتظهر نتيجة الترم البينى
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 17 ديسمبر 2011, 2:48 pm

تقريبا اواخر شهر 12 وعامة هى بتظهر بعد انتهاء الامتحانات بشهر
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 17 ديسمبر 2011, 10:12 pm

THANK YOU MARINA
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 26 ديسمبر 2011, 2:34 pm

مامعنى مرتبة الشرف ومتى يحصل عليها الدارس
Hamdy Tawfik
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 26 ديسمبر 2011, 3:21 pm

hussein1974 كتب:
مامعنى مرتبة الشرف ومتى يحصل عليها الدارس

علي حد علمي

مرتبة الشرف تحصل عليها لو كان تقديرك التراكمي امتياز او جيد جدا

بشرط ان يكون تقديرك في جميع التيرمات امتياز او جيد جدا

يعني لو تقديرك العام التراكمي امتياز وحصلت علي تقدير اقل من الامتياز في احد التيرمات

تحصل علي امتياز فقط دون مرتبة الشرف

ونفس الامر بالنسبة لتقدير جيدا جدا

يعني امتياز في جميع التيرمات

او جيد جدا في جميع التيرمات

Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 26 ديسمبر 2011, 3:47 pm

متشكرياحمدى على ردك
roka
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : قنا

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 30 ديسمبر 2011, 10:18 am

ممكن حد يقولى انا ممكن استفيد ازاى من شهادتى بعد التخرج يمكن سؤال غريب شوية بس استحملونى لانى داخلة من ثانوية عامة يعنى هعتمد عليها لانها هتبقى الشهادة الوحيدة اللى هعتمد عليها
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 31 ديسمبر 2011, 2:28 am

لو ترجمة ممكن تشتغلى مدرسة انجليزى مترجمة فى فوج سياحى وممكن تشتغلى تترجم اى حاجحة ودا يعتمدعلى اجتهادك تدرى دورس فى حاجات كتيرة متوفرة واكيد لما تخلصيها ربنا حيدبرها بشغل
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 07 يناير 2012, 8:26 pm

سالت قبل كده على معنى مرتبة الشرف فكان الرد هو الحصول على جيد جدا او ممتاز فى كل التيرمات

هل فى كل التيرمات ام كل المستويات بمعنى هل لابد من الحصول على نفس التقدير فى كل تيرم على حدا ام كل مستوى

فهناك فرق لان المستوى عبارة عن تيرمين اى يمكن لدارس ان يحصل على جيد جدا مثلا فى التيرمين معا فى حين انه حاصل على جيد فى احدهما ولكن مجموع التيرمين معا جيد جدا

فهل مرتبة الشرف تمنح على التقدير التراكمى للتيرمات الثمانية ام للمستويات الاربعة
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 07 يناير 2012, 8:31 pm

هل مرتبة الشرف تمنح على التقدير التراكمى فى التيرمات الثمانية ام المستويات الاربعة

ارجو الرد من احد يعلم ذلك لانه هناك فرق بين التيرم والمستوى لان المستوى تيرمين معا
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 07 يناير 2012, 9:00 pm

انا ارسلت سؤالين عن مرتبة الشرف اذا كانت بتمنح على التقدير التراكمى للتيرمات الثمانية ولا للمستويات الاربعة.لكن مش شايفهم موجودين عموما ارجو الاجابة من فضلكم
somya
VIP
VIP

مركز التسجيل : Cairo Univ 

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 07 يناير 2012, 9:01 pm

افادكم الله

من امتى يبدأ الامتياز والجيد جدا

يعني من كم في المئة

Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 07 يناير 2012, 10:10 pm

على حدعلمى جيد جدا من تمانين فى المئة وممتاز من تسعين فى المئة
somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 08 يناير 2012, 2:00 am

شكرا حسين

طيب والجيد من كم

اظن من 60 لحد 80 او 79 صح

يا خسااااااااارة وانا الي بفكر اني جيد جدا

طلعت جيد
naden taha
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 08 يناير 2012, 9:15 pm

مساء الخير انا كنت حابه استفسر عن التعليم المفتوح انا اردنيه الجنسيه بس مقيمه في القاهرة منذ 10 سنين ولا افكر في مغادرتها فهي بلدي الثاني .
انا الان في الصف الثالث الثانوي فرع ادبي لغات و الحمد لله متفوقه ارغب في الدراسه بالتعليم المفتوح بجامعه القاهره قسم اداب لغه انجليزيه و ذلك بسبب ارتباطي بعمل بعد الثانويه فهل يحق لي الالتحاق ام لا؟؟؟؟ واذا الجواب لا ؟ ما هو البديل ارجوكم ساعدوني انا اريد ان اكون جامعيه و بنفس الوقت مضطرة للعمل لاساعد عائلتي وشكرا
somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 08 يناير 2012, 11:03 pm

يحق لك التقديم لان جنسيتك اردنية

لكن لو مصرية لازم يمر على الثانوية العامة 5 سنوات
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 09 يناير 2012, 4:23 pm

ياجماعة محدش رد على سؤالى الخاص بمرتبة الشرف هو محدش يعرف ولاايه
somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 09 يناير 2012, 7:51 pm

مهو حمدي رد عليك في اول صفحة 16
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 11 يناير 2012, 12:08 am

حمدى رد وقال انها بتمنح على التقدير التراكمى للتيرمات الثمانية وقال ان ده على حد علمه

وانا سؤالى واضح هل للتقدير التراكمى للتيرمات الثمانية ام للمستويات الاربعة

وطبعا لان فى فرق بين التيرم والمستوى لان المستوى هو مجموع تيرمين معا

ياااااااااارب حد يفهم سؤالى ويرد بس يكون متاكد

أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 6 من اصل 17انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 5, 6, 7 ... 11 ... 17  الصفحة التالية