جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3 ... 9 ... 17  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
اميره هلال
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 03 مارس 2011, 10:50 am

السلام عليكم
من فضلكم عايزه اعرف التقديم بدء ولا لسه لدور مارس ---- ولو بدء بيبقي يوم ايه ---- والمقابله الشخصيه في نفس يوم التقديم ولا بيتحددلها ميعاد ----ارجو الافاده عشان عايزه الحق اقدمم ومايروحش عليا التيرم ده ----ارجو الرد سريعا
وشكرا
somya
VIP
VIP

مركز التسجيل : Cairo Univ 

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 03 مارس 2011, 8:08 pm

انا اللي اعرفو يا اميرة ان التقديم هيبدأ لما النتيجة(اللي امتحنو برة مصر) تطلع يعني في نص شهر 3 تقريبا والمقابلة الشخصية لما انا دخلتها مكانتش في نفس يوم التقديم ( مع العلم اني في قطر)(يعني راعي الفروق ممكن يكون جوة مصر المقابلة يومها اما برة غير)

و ما تخافيش يا اميرة مش هيروح عليكي التيرم وربنا يوفقك ان شاء الله
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 04 مارس 2011, 9:31 am

التفديم نصف 3
اميره هلال
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 11 مارس 2011, 11:32 am

ميرسي جدااااااااااا بس انا سمعت انه ابتدي احنا النهارده 11 /3 عايزه اعرف ابتدي ولا لاء والتقديم بيبقي يوم الجمعه ولا ايام الاسبوع كلها
والتيليفونات اللي موجوده ع الموقع مابترردش معلش طولت عليكم بس فعلا مش عايزه الترم ده يضيع مني moralove24@(( ممنوع وضع البريد الالكتروني )).ca
ده ايميلي لو حد عرف حاجه ياريت يراسلني او يكلمني عليه واكون شاكره جدااا ليه
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 12 مارس 2011, 8:06 pm

يا جماعة مفيش حاجة ششغالة الا لما تظهر نتيجة الى فى الدول العربية
knkon
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 07 يونيو 2011, 8:09 am

في دكاترة معانا في التعليم المفتوح يعني بيكونوا حاصلين على ماجستير ودكتوراه وبيدرسوا كمان احد برامج التعليم المفتوح علشان يخدوا بكارلويس او ليسانس في تخصص معين فسياسة التعليم المفتوح سياسة مرنة جدا ومتاح غالبا للجميع والقيود محدوده جدا وكمان الرسوم والمصاريف في متناول الجميع تماشيا مع رسالة جامعة القاهرة.
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 07 يونيو 2011, 3:35 pm

شكرا للمعلومة
saber
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 03 يوليو 2011, 5:44 pm

عايز اتعرف على طلاب الخارخ خصوصا فى الامارات
هـــــايدي
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 04 يوليو 2011, 1:41 am

اهلين اخت رورا لاابد انصحك تقدمين وشوفي مستقبلك وكل شي سهل ان شاءاالله
سمو الروح
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 06 يوليو 2011, 10:28 am

ممكن أسال هل التطبيقات ايللي نازلة و المحاضرات بتاعة كلية التجارة بتييجي منها الامتحان و لا هي قديمة؟ و في حاجات مبتتقلش في المحاضرة و نازلة في التطبيقات هل تعتبر ملغية؟
amani
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 17 يوليو 2011, 12:06 am

من فضلكم عايزه حد يقولى ايه هى قطع القراءه والفهم المتوقع وجودها فى الامتحان للترم الاول يوليو 2
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 17 يوليو 2011, 12:26 am

المقررين هم 3 قطع قطعة النوم وقطعة العبد والاسد وقطعة فلنتين
EsLaM.BeSTeM
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 18 يوليو 2011, 9:07 pm

عندى كذا سؤال بعد اذنكم
انا خريج ثانويه عامه ... بس للاسف مجموعى كان ضعيف شويه ... مع انى جايب فى سنه تالته 85% بس للاسف بسبب مجموعى فى تانيه اللى تقريبا متعداش ال50% مجموعى الكلى متعداش ال 62% ... المهم قدمت فى التعللايم المفتوح... وكنت عاوز اعرف هل المواد اللى بناخدها ... نفس المواد اللى بتاخدها الجامعه العاديه .. انتظام وانتساب وكده؟ ولا المناهج متغيره؟ .... وهلى بعد ما اتخرج هيبقى الليسانس بتاعى ... نفس الليسانس بتاع الجامعه العاديه؟؟ ولا اقل منه..؟؟
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 18 يوليو 2011, 10:56 pm

هل مر عليك 5 سنين على الثانوية العامة ولا انت ثانوية حديثة عامة المواد مختلفة لان انتظام شعبة عامة اما التعليم المفتوح شعبة ترجمة فموادة اهم فى الترجمة اما انجليزى عادة فموادبية ادبية اكتر ومسمى الشهادة هو هو ومساوى لو ثانوية حديثة اعتقد بيبقى لة حد ادنى فى المجموع ودا تنتظر التنسيق يرد عليك اما لو ثانوية قديمة وما مريش عليك خمس سنين يبقى ش حتنفع تقدم الا بعد مرور خمس سنين وزى ما قول لك لو ثانوية يوليو 2011 بيبقى لة حد ادنى مجموع للقبول
EsLaM.BeSTeM
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 19 يوليو 2011, 2:13 am

لا انا خدت الثانويه عام 2010 ... وقدمت عادى .. فى اول سنه فتحو فيها تقديم الثانويه العامه للتعليم المفتوح ... مكانش فيه شروط فى التقديم ... ومشكوووووور على ردك واهتمامك
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 19 يوليو 2011, 8:55 am

دا السنة اللى فات كان يحق لك اما السنة دا ثانويتك دا قديمة وانت محجزتش مكان فى التعليم المفتوح عامة اتاكد
تحيا مصر
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 21 يوليو 2011, 6:23 pm

السلام عليكم عا يزة اقدم فى التعليم المتوح بس خائفة ومش عارفة ادخل اية وخاصة انى لا احب الرياضة
تحيا مصر
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 21 يوليو 2011, 6:25 pm

على فكرة انااحب الانجليزى شوية بس بيقو لو الاداب صعب
تحيا مصر
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 21 يوليو 2011, 9:07 pm

واللة انا زيك عضوا جديدة وعايزة ادخل الجامعة المتوحة بس خائفة من الفشل
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 21 يوليو 2011, 9:12 pm

الرياضة يبقى تجارة بس عامة محديش يقدر يحدد كلية لك معينة غيرك انت لان انت اللى تعر ف ميولك
amani
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 22 يوليو 2011, 3:15 pm

يا جماعه لما باجى احمل اى رابط مش بعرف حد يقولى اعمل ايه بجد بلاقى حاجات جميله على المنتدى بس مش بعرف احملها بيطلعلى حاجه ملهاش علاقه بالموضوع خالص فرى ميوزيك وحاجات كده غريبه من فضلكم حد يرد عليا لانى عندى جرامر1 ومحتاجه احمل محاضر الروابط
amani
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 22 يوليو 2011, 3:21 pm

يا جماعه من فضلكم عايزه اعرف احمل الملفات اللى انتو بتقدموها بس للاسف مش عارفه اعمل ايه بجد بلاقى حاجات جامده جدا يعنى فى زميل كان مساهم بشرح محاضره الروابط لجرامر ترم اول بجد كنت محتاجاها جدا بس لما بفتحها بلاقى موضوع تانى خالص ممكن الاقى فرى ميوزيك او اى حاجه زى كده من فضلكم حد يقولى ايه الموضوع هو فى جاجه معينه بيتفتح منها الملف[
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 22 يوليو 2011, 3:35 pm

بيبقى لما تفتحى الصفحة ارجو الانتظا ثوانى دوسى عليها وبعدة حتفتح صفحة التحميل

او تظهر لك فى نفس المكان بعد الانتظار ثوانى كلمة skip دوسى عليها حتلاقى صفحة التحميل ممكن تلاقيها 4 shared ودا تدوسى على مربع ازرق فية التزيل الان حيظهر صفحة لكى بعد عدد ثوانى قليلة التحميل الان
sarah elshikh
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 18 أغسطس 2011, 10:54 pm

هل يحق لخريج التعليم المفتوح ان يستكمل دراسات عليا فى الماجستير والدكتوراة اذا حصل على تقدير عالى
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 20 أغسطس 2011, 3:29 am

ايوة تم فتح باب استكمال الدراسات العليا السنة دا بس لسة تحديد الضوابط المحددة للموضوع دا
samaher
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 20 أغسطس 2011, 7:46 pm

السلام عليكم
معي ليسانس اداب قسم تاريخ 2008 واود الالتحاق بكلية اداب قسم انجليزي بالجامعة المفتوحة
ارجو افادتي ومواعيد التقديم
وهل الانتساب الذي ورد ذكرة في الردود هو نفسة الانتساب العادي داخل جامعة القاهرة
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 20 أغسطس 2011, 9:53 pm

لا دا يختلف عن الانتساب العادى فى جامعة القاهرة اداب انجليزى مواد اكتر فى الادب الانجليزى اما اداب انجليزى تعليم مفتوح فهو تخصص ترجمة ومهتم اكتر بمواد الترجمة واللى توهلك كمترجم فعلشان كدة مهتمة بالقواعد والكتابة والنطق وبكافة النواحى مواعيد االتقديم فى شهر 9 للتعليم المفتوح ولة مراكز خاص
samaher
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 20 أغسطس 2011, 10:12 pm

حبيبتي ممكن توضيح اكتر
يعني انتي عاوزة تقولي ان قسم انجليزي بجامعة القاهرة غير قسم انجليزي تخصص ترجمة بالتعليم المفتوح؟
ومعلش اية حكاية الانتياب هوا في انتساب بالتعليم المفتوح بمصاريف اكتر من المصاريف المخصصة للتعليم المفتوح
ارجو التوضيح لاني كنت انتظام ومش فاهمة
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 21 أغسطس 2011, 1:26 am

لا قصدى انة يحق الللى مخلص كلية انة ينتسب لكليات زى الاداب بيقى انتساب انتظام غير خالص التعليم المفتوح التعليم المفتوح بيبقى فية المصاريف اعلى شوية اما بالنسبة لو عايز تدرسى انجليزى بصفة عامة دون تخصص ترجمة فادخلى الانتساب العادى تبع اداب القاهرة اما لو عايزة تخصص ترجمة يبقى تعليم مفتوح ودراسة فى اداب تعليم مفتوح مختلفة عن الدراسة فى الاداب العادية
samaher
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 21 أغسطس 2011, 2:53 am

ممكن تعرفيني المصاريف كام في التعليم المفتوح واخر ميعاد للتسجيل لاني خارج مصر وراجعة علي اخر شهر9 ان شاء الله
واعتقد من كلامك ان التعليم المفتوح انسب لاني بشتغل وشغلي فية سفر كتير
وسؤال تاني دراسة الترجمة تتيح لدارسها تعلم اللغة الانجليزية اكثر من دراسة الادب الانجليزي؟
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 21 أغسطس 2011, 4:00 am

دراسة التعليم المفتوح مادام بتسفر احسن لك لان المحاضرات يوم واحد فى الاسبوع يوم الجمعة واسبوع بيكون المحاضرات محاضرتين الصبح واسبوع بيبقى بعد الظهر و3 محاضرات وكمان بيدوكى كتاب وسى دى مشروح فية المحاضرات بالاضافة اى جديد بينزل لكى على الصفحة دراسية خاصة بيكى ودراسة الترجمة بتهتم بكافة نواحى الانجليز ى يعنى الجرايمر والاسبلين والتطق والكتابة اما المصاريف فكل مادة مصاريف100 جنية وهم 5 مواد فى الترم ورسوم امتحان المادة 20جنية هو اول ترم بتدفع بس رسوم الكارنية انا مش فاكرة قوى رسومة بس اعتقد200 جنية ودا بتدفعها بس فى اول ترم وللعلم رسم المادة شامل سى دى والكتاب والتقديم 17-9 وانت بتروحى الاول تسحبى استمارة ودا تمنها 50 جنية وبيدوك ورقة فيها ميعاد امتحان تحريرى ولونجحتى فية بتدخلى امتحان شفوى ودول سهلين جدا وبعدين كدة بتقديم بشهادة الثانوية او كليتك وبيكون طبعا معاكى صورلكى وصورة من البطاقة وبتدفعى 50 جنية سحب ملف وبعدين رسوم المواد والكارنية
samaher
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 21 أغسطس 2011, 5:17 am

بجد ميرسي جدا علي مساعدتك ويارب الحق التقديم لاني بصراحة تعبت اخذت كورسات مش كتير بس بردة موصلتش للمستوي الي انا عاوزلة وانا شغلي اهم حاجة فية اللغة
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 21 أغسطس 2011, 5:20 am

العفو على اية ان شاء الله تلحقى وابقى طمننى اوك عملت اية بالتوفيق ان شاء الله
ahmed abdrabou
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : عام واريد التسجيل فى

مُساهمةموضوع: استفسار عن المقابلة الخاصة بشرط التقدم لكلية الاداب - انجليزى   الأربعاء 31 أغسطس 2011, 6:42 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا عايز اتقدم فى اداب انجليزى وارجوا معرفة ماذا يحدث فى المقابلة الشخصية هل بها امتحان تحريرى وشفوى ام ماذا وكيفية اجتيازها وكيفية الاعداد للامتحان هل هو فى القواعد ام ترجمة بعض القطع افيدونى وجزاكم الله عنى خيرا
اخوكم / احمد
Hamdy Tawfik
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 31 أغسطس 2011, 7:10 am

ahmed abdrabou كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا عايز اتقدم فى اداب انجليزى وارجوا معرفة ماذا يحدث فى المقابلة الشخصية هل بها امتحان تحريرى وشفوى ام ماذا وكيفية اجتيازها وكيفية الاعداد للامتحان هل هو فى القواعد ام ترجمة بعض القطع افيدونى وجزاكم الله عنى خيرا
اخوكم / احمد

المقابلة الشخصية في قسم اللغة الانجليزية تجد معلومات عنها في هذا الرابط

http://manar9.mam9.com/t1250-topic

أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 17انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3 ... 9 ... 17  الصفحة التالية