جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 9 ... 14, 15, 16, 17  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
Abeer808
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 28 أغسطس 2013, 8:50 pm

ومضى قطار العمر كتب:
هو انا ينفع ادفع بالقسط يعنى ممكن ادفع كام عشان اقبل  كحد ادنى عشان التقديم وامتة اخر ميعاد للتقديم
الحد الأدني تدفعي ثمن 3 مقررات 
انا كنت هناك وده اللي مكتوب وبيقولوا عليه
mor
المراقب العام للمنتدى
المراقب العام للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 29 أغسطس 2013, 6:44 am

no-ur كتب:
هل تكون الدراسه خلال أيام الإسبوع أم جمعه وسبت فقط ؟ و جزاكم الله خيرا
جمعة وسبت فقط .
mor
المراقب العام للمنتدى
المراقب العام للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 29 أغسطس 2013, 6:53 am

ومضى قطار العمر كتب:
وامتة اخر ميعاد للتقديم
دايما يمدوا فترة التقديم تابعينا هنا وهتعرفي اخر موعد للتقديم.
no-ur
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : الإسكندرية

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 30 أغسطس 2013, 8:41 pm

جزاكم الله خيرا ورزقكم الإخلاص فى القول والعمل flower
mor
المراقب العام للمنتدى
المراقب العام للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 30 أغسطس 2013, 8:48 pm

no-ur كتب:
جزاكم الله خيرا ورزقكم الإخلاص فى القول والعمل flower

جزانا وإياكي خير الجزاء
Ahmed Elwardany
Member
Member

مركز التسجيل : الفرع الرئيسي

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 01 سبتمبر 2013, 1:56 pm

يا ترى النتائج هتكون امتى و التسجيل الجاي امتى؟
Ahmed Elwardany
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 01 سبتمبر 2013, 1:56 pm

noor22
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : المنصوره

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 06 سبتمبر 2013, 6:25 pm

هو التعليم المفتوح وخصوصا اداب انجليزي معتمد يعني له تقديم في وظاائف الحكومه
ATOMIX
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى

مركز التسجيل : Cairo

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 06 سبتمبر 2013, 7:44 pm

كليات التعليم المفتوح معترف بها من خلال الحكومه المصريه ولكن يوضع فى الاعتبار أحقية وأولية الطالب النظامى

على طالب التعليم المفتوح فى اغلب فرص العمل ,,
ATOMIX

مركز التسجيل : Cairo

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 06 سبتمبر 2013, 7:46 pm

Ahmed Elwardany كتب:

من المتوقع ظهور النتائج إن شاء الله فى اخر اسبوع من شهر سبتمبر أو أول شهر أكتوبر
wael elmansy
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : القاهرة

مُساهمةموضوع: الاشتراك فى نقابه التجاريين   الجمعة 13 سبتمبر 2013, 3:14 am

bism allah 

السلام عليكم
الموضوع بأختصار ايه موقف نقابه التجاريين من حمله التعليم المفتوح هل تقبل الاشتراك ام لا
انا عارف انى هتصدم من الاجابه لاكن امر ولابد منه
وشكراcrying 
Ahmed Elwardany
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 13 سبتمبر 2013, 12:58 pm

ايوة تقبل الاشتراك لان الشهادة معتمدة و معترف بها ولا تهتم بكلام الناس عن ان الشهادة غير معتمدة لانها تعليم مفتوح او شيء من هذا القبيل
رغم اني مسألتش مخصوص عن موضوع النقابة ده لكن انا متأكد انها تقبل و انا ساكن جنب النقابة على طول هبقى اسأل قريب و برضه هرد عليك بالتأكيد
و لكن حط في اعتبارك انها غصب عنها لازم تقبل و هقولك سبب قوي
ان فيه فئة كتير جدا من الثانوية العامة دخلو تعليم مفتوح بعد الثانوية على طول هل هذا يعني ان موقفهم غير موقف التعليم النظامي؟ و لانه راجل ثانوي عام و اسمو دخل كلية 4 سنين بعدها  
كل المشكلة انها غير معترف بها خارج مصر فقط انما من ناحية موضوع النقابة اطمن و انا برضه هسأل قريب و هرد عليك هنا و هبعتلك رسالة شخصية في نفس الوقت عشان يبقى الاجابة واضحة للكل
hadie elashrey
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : جامعه القاهره

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 16 سبتمبر 2013, 10:03 pm

جماعه انا عندى مشكلة...ياريت حد يقولى اعمل ايه !!! انا مصريه مقيمه بالسعوديه ووالدى المفروض انه هيقدملى تعليم مفتوح اداب انجلش وانا معايا بكالوريوس ...وانا لا استطيع النزول الى مصر الا فى امتحانات الترم التانى ..فمش عارفه امتحن ازاى الترم الاول مع انى لما صدقت الفرصه جت لى علشان ادخل حاجة انا بحبها............لو حد يقدر يقولى ممكن اعمل ايه ياااااااااااااااااريت
hadie elashrey
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 17 سبتمبر 2013, 4:52 am

crying  يا جماعه محدش رد عليا ليه ....طيب حتى حد يقولى فعلا اللى قريته هنا فى المنتدى ان ممكن اضم 10 مواد فى السنه وامتحنهم فى يوليو لما انزل مصر!!!!!! او حتى امتحن الترم الاول هنا فى السعوديه ولو همتحنه هنا هيبقى فين وبكام !!!!!!!! ولو امتحنت المواد 10 كلهم فى مصر بعرف المركز ازااااااى حد يرررررررد عليا pllllllllllllllllllllllllllllz..crying
حواس
Ultimate Member
Ultimate Member

مركز التسجيل : CAIRO

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 17 سبتمبر 2013, 5:24 am

مرحبا الأخت / العشري

توكلي على بركة الله وقدمي عند الوكيل السعودي ( الفرق مش كتير ) بين عندك ومصر ، نعم ...يمكنك ضم التيرمين لآخر السنة بشرط إثبات الإقامة ببلد الوكيل .
hadie elashrey
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 17 سبتمبر 2013, 6:07 am

فى الحقيقه الفرق كبيييييير جداااا...يعنى افهم كلام حضرتك انى اقدر انزل مصر وقت امتحانات الترم التانى وامتحن ال 10 مواااااااد ...مع العلم ان اصلا انا لما بقدم فى الجامعه لازم بقدم صوره اقامتى ...وشكرا لذوقك ..وانا اسمى هدي hadie
hadie elashrey
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 17 سبتمبر 2013, 6:11 am

هنا الدراسه فى السعوديه عند الوكيل حوالى 10000 فلذلك هاقدم فى مصر بس المشكله عندى فى امتحان الترم الاول بس..وهذا للتوضيح
حواس
Ultimate Member
Ultimate Member

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 17 سبتمبر 2013, 6:21 am

hadie elashrey كتب:
فى الحقيقه الفرق كبيييييير جداااا...يعنى افهم كلام حضرتك انى اقدر انزل مصر وقت امتحانات الترم التانى وامتحن ال 10 مواااااااد ...مع العلم ان اصلا انا لما بقدم فى الجامعه لازم بقدم صوره اقامتى ...وشكرا لذوقك ..وانا اسمى هدي hadie
مرحبا أخت هدى ...نعم تقدري تمتحني ال10 مواد ...توكلى على الله وقدمي .
hadie elashrey
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 17 سبتمبر 2013, 6:24 am

الله يطمنك........متشكره جداااااااااا بس اسفه سؤال اخييييير وهما فى مصر بيقدمولى الاوراق بيقولوا لمين بموضوع ضم المواد ده ...انا عارفه ازعجتك ع الصبحthanks
حواس
Ultimate Member
Ultimate Member

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 17 سبتمبر 2013, 6:30 am

لا لا يافندم تحت أمرك ...نحن زملاء ، وهذه المنتديات قائمة أساسا على مساعدتنا لبعضنا ..

في الشباك المخصص بالمركز حضرتك بتسجلي ال10 مواد دفعة واحدة ، وتطلبي إمتحانات دور يوليو 2014 .
hadie elashrey
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 17 سبتمبر 2013, 7:06 am

شكراااااااااااااااااااااا جدااااااااااااا لذوقك بجد..ربى يباركلكthanx
عمرو الدبيكي
Regular Member
Regular Member

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 18 سبتمبر 2013, 12:27 pm

سئوال انا عندي مادتين مؤجلين ( اعتذار ) من ترم يوليو2013 وبعدها يكون باقي 6 مواد علي التخرج ان شاء الله 
هل ينفع اخد المواد كلها دفعة واحدة امتحان فبراير القادم ولا هنتظر ترم كامل عشان امتحن مادة واحدة 
Ahmed Elwardany
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 18 سبتمبر 2013, 2:28 pm

على حسب المادة نفسها يعني لو فيهم ترجمة يبقى هتضطر تستنى لان انا حصل معايا الموقف ده في مادة الترجمة بالذات اما باقي المواد اعتقدانها عادي تقدر تاخدهم كلهم دفعة واحدة و عموما تقدر تعرف اكتر و انت بتسجل المواد الجديدة بس لو فيهم مادة الترجمة زي ما قولتلك هتضطر تستنى
عمرو الدبيكي
Regular Member
Regular Member

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 18 سبتمبر 2013, 10:09 pm

هو انا تجارة و المواد الباقية مش مترتبة علي بعض
moody 2011
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 18 سبتمبر 2013, 11:26 pm

ممكن يا هدي لو سمحتي اتواصل معاكي 

لاني تقريبا نفس ظروفك ومحتاجة اقدم وانا بالسعودية بس مش عارفة امتحان المقابلة هيتم ازاي 

خاصة اني في مكان مفيهوش وكيل 

ياريت لو حد من السادة المشرفين يقدر يفيدنا في الموضوع ده وجزاكم الله خيرا 

للعلم اختي بتقدم لي في مصر 

كل المشكلة ازاي المقابلة لتحديد المستوي
Ahmed Elwardany
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 19 سبتمبر 2013, 1:37 am

عمرو الدبيكي كتب:
هو انا تجارة و المواد الباقية مش مترتبة علي بعض
تمام يبقى اكيد هتاخدهم مع بعض 
يعني بالنسبة لتجارة مستحيل تقف معاك مادة في ترم كامل متقلقش هتخلص مع الباقيين مع بعض
hadie elashrey
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الخميس 19 سبتمبر 2013, 1:51 am

كل المشكلة ازاي المقابلة لتحديد المستوي
اهلا بيكى طبعا... انا اللى عرفته لانى اتصلت بالجامعه انها وهى بتقدم بتدفع 25 دولار يعنى 175 جنيه تقريبا ودى رسوم اختبار القبول وقالولى ان بيتم من خلال التليفون او النت يعنى اختك هاتسيب تليفونك وعنوانك وبيبقى فى كذا ميعاد بتختارى منهم اللى يناسبك ..وعرفت من المنتدى ان لما بكلموكى ممكن يقولك قدمى نفسك.0..او اسمك.سنك.بتشتغلى ولا لا ...او ليه اختارتى القسم ده ...بس اهم حاجه لازم تبعتى صوره الاقامه بتاعتك..وادخلى فى استفسارات عن التعليم المفتوح هتلاقينى كتبت كل اللى عرفته تقريبا 
وانا تحت امرك فى اى حاجه
وربنا يوفقك ويوفق الجميع.
mai.tamam
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : المنصورة

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 20 سبتمبر 2013, 5:13 am

لو سمحت ياجماعه انا المفروض تيرم تالت بس مدخلتش التيرم اللي فات ومعرفش التيم دا اخر معاد ليه امتا كدا انا هسجل من الاول ولا اعمل ايه ارجوكم أفيدوني
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مركز التسجيل : المقر الرئيسي

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 20 سبتمبر 2013, 5:31 am

بتسجلي عادي من بعد اخر ترم خلصتيه.والتسجيل الترم ده فتح من قريب و ممكن يستمر مدة لان نتيجة الكليات لسة مظهرتش.
mai.tamam
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 20 سبتمبر 2013, 5:43 am

بشكر حضرتك جدا علي الرد ..thanks
بس معلش سؤال تاني لو في حد كان راسب في مادة في التيرم اللي عدا يكمل عادي ولا لازم يمتحنها الاول
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 20 سبتمبر 2013, 5:44 am

بياخدها معاه عادي مع المواد الجديدة.
mai.tamam
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 20 سبتمبر 2013, 5:48 am

شكرا لحضرتك بجد ع الردthanks
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 20 سبتمبر 2013, 5:56 am

العفو لا شكر على واجب.
hadie elashrey
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 20 سبتمبر 2013, 7:24 pm

يا جماعم لو سمحنوا اى حد يشوف رسالتى ياريت يرد عليا....التقديم للتعليم المفتوح لسه شغاااااااااال لان بكره عاىزه اققدم
noo
mor
المراقب العام للمنتدى
المراقب العام للمنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 20 سبتمبر 2013, 7:46 pm

لم يعلن المركز حتى الان عن اخر موعد للتسجيل

أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 15 من اصل 17انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 9 ... 14, 15, 16, 17  الصفحة التالية