جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4 ... 10 ... 17  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 31 أغسطس 2011, 9:24 am

thank you
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مركز التسجيل : المقر الرئيسي

مُساهمةموضوع: التيرم البينى   الثلاثاء 06 سبتمبر 2011, 9:18 pm

هل التيرم البينى يؤخر التخرج اذا كان بين التيرم الرابع والخامس

عدل سابقا من قبل hussein1974 في الثلاثاء 06 سبتمبر 2011, 9:36 pm عدل 5 مرات (السبب : معرفة قوانين التخرج)
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 06 سبتمبر 2011, 9:21 pm

ياجماعة هل خريجى اداب انجليزى لهم حق اكمال دراسات عليا حتى الماجستير والدكتوراه واذا كان من حقهم فما هى ضوابط ذلك واذا لم يكن من حقهم فلماذا لا يتساوى خريجوا التعليم المفتوح مع خريجى باقى الجامعات
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأربعاء 07 سبتمبر 2011, 1:41 am

هى فعلا بتساوى مع كليات النظامية وبيقى بيصدق علية من وزراة التعليم العالى ولك حق تكميل دراسات عليا المشكلة بقى فى سوق العمل ممكن الشركات هى اللى تيقى مش مقتنعة بالتساوية داولاسف دا راجع لثقافة مجتمع
فارس عز
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 11 سبتمبر 2011, 3:54 am

اعتقد ان فكره ان الشركات ممكن ما تقتنعش دى بقه بعيده شويه لان الشركات دولوقتى بيهما فى المقام الاول النتيجه العمليه بجانب الشهاده ويمكن ربنا يكرمنا ويشيلو كلمه تعليم مفتوح دى بعد الثوره
tmatem2
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 12 سبتمبر 2011, 12:02 am

انا كنت في الجامعه وسمعت ان نظامها هيختلف

واجتمال تبقا 3ايام في الاسبوع وهتسوي بين المفتوح والانتظام

باذن الله تتحسن
Walaa El-moataz
مشرفه سابقه
مشرفه سابقه

مركز التسجيل : القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 12 سبتمبر 2011, 12:26 am

3 ايام ازاى طيب للكل ولا لدفعه ثانوى بس
somya
VIP
VIP

مركز التسجيل : Cairo Univ 

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 12 سبتمبر 2011, 12:39 am

دة لو انت برة مصر هتبقى كدة لكن لو جوة مصر ب 800 جنيه تقريبا
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 12 سبتمبر 2011, 4:18 am

انا مااعتقديش لسبب بسيط جدا ان الطلبة والدكاترة مش عندهم وقت وبيبقى مراهقين ومجهدين وكفاية الترم اللى فات يومين وكانوا بيصوتوا واحنا كنا بصراحة قرفانين من يومين لان كان عندنا دكتورة مش عارفين لمدتها منهج كانت بتدينا مرة منهج يوم الجمعة ويختلف عنة السبت وكانت باقى السبوت مطنشاة انها تيجى

للعلم يا جماعة ادارة التعليم المفتوح فى تخبط وكل ما حد يسالة طبعا عارفة عادة الشعب المصرى والموظف الادارى بيفتى فى اللى مالهويش فية وخاصة بعد الثورة كلة بيحب يفتى ويقول راية اهو احساس بانة واجب يقول راية ويعبر بحرية
tmatem2
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 13 سبتمبر 2011, 9:42 pm

Walaa El-moataz كتب:
3 ايام ازاى طيب للكل ولا لدفعه ثانوى بس

قالوا لدفعه ثانويه بس ولابنا يعمل الفبه الخير
روني الصعيدي
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : ـــــــــــ

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 23 سبتمبر 2011, 11:30 pm

السلام عليكم

معلش يا جماعه استفسار صغنتوت اوي.............
انا كان ليا سابقه تعليم عالي كنت اداب لاتيني ويوناني وبعيد عنكم فشلت في سنه تانيه
عملت كعب داير من اداب لحقوق بس للاسف الزريع يادوب ورقي بس اللي راح يعيني اكتر من شئون الطلبه
مشفتش حاجه في حقوق المهم سيبكم من الصداع ده انا عايز ارجع جامعه تاني مفتوح للاسف
اداب اكيد يعني اسباني ممكن !!! المهم برضو سيبكم من دي انا عايز اعرف ايه المعاد التاني غير بتاع شهر تسعه ده عندي ظروف بايخه شويه هتاخد وقت مني
سبتمبر دا بالنسبه للجدد تقديم اول ترم المعاد التاني هيبقي قريب يعني في اي وقت ولا لازم استني للسنه الجايه
عايز حد مخضرم يرد وبسرعه يريت بشويه تفاصيل عالماشي كده عن نظام الدكاتره في الحضور وكده
وان كانوا من النوعيه التيت ولا لا
طولت عليكم ميرسي للي هيرد عليا اللي مش هيرد لا طبعا
علي فكره انا ليا يومين بقرالكم المنتدي جامد والناس اللي فيه اجمد
حد يرد بقي
hend nga
عضو فضى
عضو فضى

مركز التسجيل : السعودية

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الجمعة 23 سبتمبر 2011, 11:59 pm

وليه للأسف تعليم مفتوح .......

اولا اهلا بك في المنتدي عضو وزميل

ثانيا التعليم المفتوح متاح لك التقديم مرتين في العام الواحد وليس مرة واحدة

موعد التسجيل هتلاقيه ببساطة في موقع الجامعة

طبعا انت لفيت كعب داير في اللغات فاللغة هتكون من اختيارك (اعمل حادي بادي )

اما بخصوص الدكاترة فتابع يوم او اثنين قناة الجامعة علي النايل سات وهتقدر تحدد نوعية الدكاترة وشرحهم مناسبين او لأ

راجع اجابات واسئلة زمايلنا في الموضوع ده في الصفحات السابقة وهتفيدك كتيير

بالتوفيق اما بالنسبة لمشاركة الزملاء هتلاقيها مفيدة جدا جدا انا استفدت منها كتير

لأني لا احضر بالجامعة لكن مساهمات الزملاء المفيدة بتغطي الموضوع ده

بالتوفيق والنجاح ان شاء الله يا رب
روني الصعيدي
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 24 سبتمبر 2011, 12:16 am

ميرسي ليك يا ستار وعلي ردك السريع
بس مفيش مواعيد تانيه غير شهر سبتمبر في سايت الجامعه
هتعبك شويه وارميلي كوبي من السايت في المواعيد كلها
معلش يا قمر هتعبك معايا ست شويات
متنمش غير مترد عليا ماشي..........

Hamdy Tawfik
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 24 سبتمبر 2011, 12:44 am

روني الصعيدي كتب:
ميرسي ليك يا ستار وعلي ردك السريع
بس مفيش مواعيد تانيه غير شهر سبتمبر في سايت الجامعه
هتعبك شويه وارميلي كوبي من السايت في المواعيد كلها
معلش يا قمر هتعبك معايا ست شويات
متنمش غير مترد عليا ماشي..........

زي ماقالت لك الاخت ستار المواعيد مكانها موقع الجامعة

لانها تختلف بين من هم داخل مصر وخارجها

وكل فترة بيبقا فيه ميعاد جديد فلازم تتابع مع الجامعة نفسها من خلال السايت الرسمي او من خلال الاتصال المباشر باحد فروعهم القريبة لك او الاتصال تليفونيا بالفرع الرئيسي
http://ou.cu.edu.eg/NewsDetails.aspx?NewNumber=74

http://ou.cu.edu.eg/NewsDetails.aspx?NewNumber=1171&IsHomePage=1
روني الصعيدي
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 24 سبتمبر 2011, 12:56 am

حمدي حبيبي ميرسي ليك ولردك
بس معلش رخامه برخامه انت برضو مفهمتنيش عايز اوصل ايه
انا اقصد الفتره التانيه للقبول هتكون امتي السنه اللي جايه يعني ولا ايه
يعني في شهر كام التقديم المرحله اللي جايه
تحياتي ليك وشكرا مره تانيه لردك
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 24 سبتمبر 2011, 1:08 am

بيكون التقديم الاول فى شهر سبتمبر والتقديم التانى بيبقى فى شهر 3 او 4 من السنة اللى بعدها يعنى التقديم الاول للسنة دا فى 17-9-2011 حيكون التقديم التانى فى شهر مارس او ابريل 2012
روني الصعيدي
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 24 سبتمبر 2011, 1:17 am

شكرا ليكم ولاهتمامكم
بمشيئه ربنا هكون معاكم قريب
ميرسي ستار حمدي مارينا
جد بي وز يو
yasser mohamed
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 27 سبتمبر 2011, 3:17 am

التحقت بحقوق وبصراحه عندي قليل من القلق وخايف اني لا اقدر علي التحصيل لاني انا اعمل خارج القاهره ومن هذا قد لا استطيع الواظبه علي الحضور ............ارجو افادتي بخبراتكم ولكم جزيل الشكر .................موضوع اخر هو جدول المحاضرات حينزل متي؟ ارجو الافاده والسلام عليكم
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الثلاثاء 27 سبتمبر 2011, 3:57 am

جدول المحاضرات بينزل قبل بدء الدراسة باسبوع او 3 ايام الدراسة 14-10 فممكن ينزل الجدول على 5-10
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 03 أكتوبر 2011, 5:39 pm

ياجماعة قالوا ان النتايج هاتظهر29/9ولحد النهارده مظهرتش هى هاتظهر امتى
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 03 أكتوبر 2011, 6:23 pm

قالوا للطلبة اللى اتصلوا بالمركز انها حتظهر الخميس دا او يوم 9-10 والموكد يوم 9-10 والتسجيل مفتوح لحد 17-11 وربنا يسهل
galal elmadny
مشرف كلية التجاره
مشرف كلية التجاره

مركز التسجيل : كفر الشيخ

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 03 أكتوبر 2011, 6:37 pm

اقل تقدير ان يبقى فيه تنويه عند تغير ميعاد النتيجه فى البديه اعلنوا ان النتيجه 29/9/2011 وبعد ذلك مفيش اى تنويه عن شى لا بسب التاجل ولا بيمعاد النتيجه
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 03 أكتوبر 2011, 6:43 pm

يا سيدى انت فى مصر ام العجايب ومركز التعليم المفتوح عجيبة لوحدها وهو بيعمل العجايب يعنى بيعمل قرارات ويرجع فيها ومينفذهايش عادى مهو عجيبة فلا استغراب على المركز دا هو يبقى عجيب لو التزم ومشى بنظام يبقى ساعتها تحس فى حاجة غريبة فى المركز التعليم المفتوح و التعليم نفسة فى مصر عجيبة الاطفال يدخلوا اذكياء فى تعليمنا وبفخر بنخليهم يفقدوا ذكاوهم
zika
مشرف كلية الحقوق
مشرف كلية الحقوق

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 03 أكتوبر 2011, 8:28 pm

السلام عليكم أ/مارينا أنا معجب جدا بأسلوبك دائما فى الرد ع أسئلة المنتدى
بس عندى سؤال أرجو لو عندك رد علية,هو لية طالب التعليم المفتوح لابد من أنتهاء دراسته فى 4سنوات ألا دقيقة لأ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هو مش ممكن النظام دة يطور ويكون لية معايير لمن بلغ فئة عمرية معينة أنه منكن يخلص ولو بعد سنة أو أثنين" يااااااارب نطور فى كل حاجة فى حياتنا...
Walaa El-moataz
مشرفه سابقه
مشرفه سابقه

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 03 أكتوبر 2011, 8:47 pm

عندك حق مارينا زى العسل

.............................................................................

بالنسبة لسؤال حضرتك .. للاسف لازم الاربع سنين ودا نظام عندهم ومش هيغيروه مهما حصل

حتى من اشهر قريبه طلبه ثانوى عملت مظاهرات كتيرررر وكان من مطالبهم

الغاء حكاية الاربع سنين دى بس ولا كأنهم سامعين حاجة وقالولهم مفيش نقاش فى الموضوع دا

وحضرتك عارف طبعا ان اهم حاجة فى البلد النظااااااااااااام
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 03 أكتوبر 2011, 9:11 pm

اقوالك لية 4 سنين لان اى دراسة اكاديمية لاى كلية فى الدنيا 4 سنين وصدقنى المواد بتبقى كتيرة وصعب انهم فى اقل من كدة تخلص وهم اصلا كان التعليم المفتوح معمول لناس ظروفهم معينة يعنى كبيرة وممكن تكون كمان طلعت على المعاش ويكون تكملة تعليم الجامعى حلم من احلامهم او ممكن يكون مساعدتهم على قضاء وقتهم فى حاجة مثمرة ولناس تانية زى اللى بيشتغلوا وعايزين يساوا بشهادة جامعية و عامة اسباب مختلفة بس صدقنى احنا وعن تجربة كان معنا 10 مواد وكنا بنصرخ منهم ومش قادرين عليهم ممكن لو فى دولة متقدمة كنت معاك ان ممكن تخلص دراستك فى اقل من 4 سنين لان الهدف هو التعليم ومساعدة المتفوق الا لة قدرة على ان يخلص المواد فى سنين اكتر مفيش مشكلة دا كمان ممكن الصغرين المتفوقين يخلوهم يتجاوزا بعض مراحل التعليم الاساسية ويدخلوا الجامعة ولكن هنا احنا التعليم فى مصر بيقضى على ذكاء الاطفال فحتيجى على التعليم المفتوح

اما مصر مينفعيش لان بصراحة التعليم المفتوح بقى عشوائى بمعنى لا الموقع بتاع المركز بيقدم خدمة ولا حاجة ولا محاضرات اللى بيدوها على سيدهات بتكون عليها المنهج ولا كتاب ممكن يكون هو المقرر اللى عليك يعنى بصراحة التعليم المفتوح المفروض بيعتمد كل حاجة فية على انها موجودة فى صفحتك ودا مش صحيح التعليم المفتوح محتاج يتطور وتتطور حاجات كتيرة فية زى ما اى حاجة فى مصر محتاجة تطوير واعادة صياغة وخاصة منظومة التعليم او التعليم فى مصر عامة
zika
مشرف كلية الحقوق
مشرف كلية الحقوق

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 03 أكتوبر 2011, 10:49 pm

شكرا مشرفى المنتدى الكرام ,ويارب التوفيق لنا جميعا فى انتظار النتيجة.
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الإثنين 03 أكتوبر 2011, 10:52 pm

العفو على اية احنا اللى بنشكرك لانضامامك كعضو معنا فى المنتدى واهلا بيك وامين يارب النجاح والتوفيق للجميع
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 08 أكتوبر 2011, 3:51 pm

هى النتايج مش ناويين يظهروها الترم ده ولا ايه ولا ناويين يطلعوها مع الترم اللى جاى كل ماتصل يقولولى الاسبوع اللى جاى لحد مازهقت من كلمة الاسبوع اللى جاى دى
Hamdy Tawfik
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 08 أكتوبر 2011, 4:04 pm

بيقولوا بكرة او يوم الاتنين
Walaa El-moataz
مشرفه سابقه
مشرفه سابقه

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 08 أكتوبر 2011, 9:36 pm

اخر الاخباااااااااار انها ممكن تتأخر

وسمعت ان الدراسه اتأجلت ليوم 21 بدل 14

بس بردو عايزين نتأكد من الكلام دا
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   السبت 08 أكتوبر 2011, 9:50 pm

على العموم الكليات كلها فى اضطرابات حتيجى على تاجيل الدراسة
بنت الاسلام
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: السلام عليكم جميعا اخواتى ممكن سؤال للجميييييييييع ؟؟؟؟   الأحد 09 أكتوبر 2011, 2:02 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيكم أخواتى كلكم ويارب بالتوفيق لينا جميعا اللهم امين
انا
لسه مقدمه كلية تجارة القاهرة وانا من المنصورة وداخله كلية تجارة القاهرة فرع المنصورة ولسه معرفش اى حاجه
ومحتارة ومش عارفه اعمل ايه ولاابدء منين ؟؟؟؟ ياريت حد يساعدنى ويقولى
اعمل ايه وابدء منين ولو فيه مذكرات أجيبها منين ؟؟؟ ويارب ييسر لنا جميعا
ويالتوفيق للجميع يارب اللهم اميين وجزاكم الله كل خير
Hamdy Tawfik
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 09 أكتوبر 2011, 2:42 am

انت تعليم مفتوح ولا تعليم نظامي عادي ؟

لو تعليم مفتوح جامعة القاهرة بتحملي المحاضرات والتدريبات من صفحتك الدراسية علي موقع الجامعة

ولو حبيتي تشتري مذكرات خارجية فيها مكتبات نتبيع المذكرات دي في القاهرة

واعتقد ان فيه مكتبة في المنصورة بتبيع المذكرات دي جنب كلية الاداب في المنصورة

ولو ان ان المحاضرات والتدريبات الرسمية كافيه للمذاكرة طبعا غير الكتب والاسطوانات اللي بتستلميها في الاول
بنت الاسلام
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح   الأحد 09 أكتوبر 2011, 4:16 am

أنا تعليم مفتوح أخى ومش عارفه اجيب المذاكرات دى منين بس هحاول اشوف عند كليه اداب زى ماقلت ربنا ييسرويوفقنا جميعااااااااا اللهم امين
جزاك الله كل خير أخى وجعله فى ميزان حسناتك اللهم امين
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا للخير يارب وييسر امورنا للافضل دائما

أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 3 من اصل 17انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4 ... 10 ... 17  الصفحة التالية