جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    السبت 31 ديسمبر 2011, 12:10 pm

ده فيديو خاص بمفردات منطوقة ومعرفة

الموضوع كله 5000 كلمة احنا هناخد كل يوم حوالى 30 او 35 تبعا للاحوال

الفكرة دى ان شاء الله جيدة الكلمات مكتوبة بتعرفها المطلوب انك تبحث عن معنى التعريف نفسه وتيجيب المعنى المطلوب

ربنا يوفقنا جميعا فى هذا العمل

نساله ان يكون له وحده

وده رابط الفيديو لو فى حد عايز الملف الخاص بالكلمات يكتبلى وان شاء الله انزله

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    السبت 31 ديسمبر 2011, 1:31 pm

thank you
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    السبت 31 ديسمبر 2011, 4:57 pm

الملف فى المرفقات

pdf
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    السبت 31 ديسمبر 2011, 5:04 pm

ده الملف مكتوب ممكن نطبعه ونكتب المعانى ونعيش

mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    السبت 31 ديسمبر 2011, 5:19 pm

ده ملف الفيديو على موقع اخر

Michael
Champion Member
Champion Member

مركز التسجيل : القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    السبت 31 ديسمبر 2011, 7:43 pm

30 كلمة يبقي في الشهر 900 ، يعني حوالي خمس شهور و شوية علشان تحفظ 5000 كلمة و طبعا اكيد هتنسي كتير. أحسن حاجة انك تقرأ قصة أو رواية و ترجم الكلمات الجديدة و تحفظها في مضمونها مش خارج المضمون علشان هتبقي صعبة جدا.
somya
VIP
VIP

مركز التسجيل : Cairo Univ 

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    السبت 31 ديسمبر 2011, 9:51 pm

شكررراااا
أسامة
Extreme Member
Extreme Member

مركز التسجيل : داخل مصر

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الأحد 01 يناير 2012, 12:46 am

و أنا مؤيد لكلامك تماما يا مايكل.
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الأحد 01 يناير 2012, 3:21 am

ليه بس كده يا خوانا انتم مش عارفين اصول الاعلان عن شئ لجذب زبائن

ماحنا كلنا بنروح محلات نسمع عن عروض و فى الاخر بنصدر مفهاش حاجة

هى دى اخلاق النينجا ؟ ماشى

ما حدش كان اخد باله

مافرقتش 500 من 5000 عندى الصفر ده عندى المهم انا احنا نحفظ لاننا غايب عننا هذا النمط من المذاكرة نحفظ نمتحن ننسى

والقاعدة بتقول احفظ كتير تنسى اكتر
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الأحد 01 يناير 2012, 3:26 am

اقولك على حاجة قرات روايات كتير ولميت ما شاء الله بس بالبعد عن التعامل بها نسيتها

انا ليا صديق بس ماشاء الله حفظ قاموس اللونج مان بحاله بهذه الطريقة كل يوم ورد معين الى ان اتقنه هو عنده حوالى 45 سنة يعنى لما نوصله ممكن نكون حفظنا 5000 كلمة دول

حاجة تانية الكلمات معرفة لو ترجمنا تعرفها هندخر معانى اخرى بس المهم التنفيذ هنستفيد ان شاء الله

وبعدين ايه يا سمسم شغل الانتخابات ده ماشى يا عم
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الأحد 01 يناير 2012, 5:51 am

ده الملف مترجم
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الأحد 01 يناير 2012, 5:52 am

Michael
Champion Member
Champion Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الأحد 01 يناير 2012, 10:32 am

mohamed alfarok كتب:
اقولك على حاجة قرات روايات كتير ولميت ما شاء الله بس بالبعد عن التعامل بها نسيتها

انا ليا صديق بس ماشاء الله حفظ قاموس اللونج مان بحاله بهذه الطريقة كل يوم ورد معين الى ان اتقنه هو عنده حوالى 45 سنة يعنى لما نوصله ممكن نكون حفظنا 5000 كلمة دول

حاجة تانية الكلمات معرفة لو ترجمنا تعرفها هندخر معانى اخرى بس المهم التنفيذ هنستفيد ان شاء الله

وبعدين ايه يا سمسم شغل الانتخابات ده ماشى يا عم

حفظ القاموس بحاله؟ Smile ازاي يعني ، و هيستفيد ايه ؟ المهم مش الكلمات بس المهم استخدمها و معرفة الفرق بين التفكير باللغة الانجليزية و التفكير باللغة العربية. يعني مثلا انا و صديق كنا بنهزر و نقول

Don't cut my bread I have 4 kids on my back

Don't cut my bread the friend of the house will throw me in the street

ههههههههههههههه Smile

الكلمات لوحدها مش هتعمل فارق كبير، و لكن لو الواحد بيقرأ باستمرار هيبقي فيه فرق كبير جدا
الشخصية
Regular Member
Regular Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الأحد 01 يناير 2012, 11:17 am

ما شاء اللة وفعلا حفظ القاموس كله

ووووووووووواااااااوووووووووووو
Michael
Champion Member
Champion Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الأحد 01 يناير 2012, 11:54 am

مستحيل Smile
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الأحد 01 يناير 2012, 1:53 pm

خد بالك بس انت عارف شكلك فى مسار التدريس

المدرس ده كان خريجى اداب انجليزى واول دفعته وكان عامل نظام يومى لدراسة قاموس

اقسم بالله ان اهله فى المنزل حتى اطفاله اللغة عندهم قوية جدا وطبعا زوجته

اكيد يا مايكل باشا اللى بيحفظ قاموس بيحفظه باستخداماته والاديمز و الفريز وكل ما تتخيله

الراجل ده بيحدث نفسه وهمته عالية وبصراحة عنده علم جامد جدا ومع ذلك هو فى مجال التدريس

مش معروف اوى لانه كان دايما من بعثة الى اخرى الى لندن والى بريطانيا والى UK والمملكة

المتحدة يعنى اخر حلاوة يا باشا
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الأحد 01 يناير 2012, 2:02 pm

مستحيل ليه بس انا بكلمك كلام موثوق فيه وده زميل

اقولك على حاجة اروع الراجل ده لما بتبادل الخبرات طبعا مش انا هو يعنى ونقابل كلمة بيجيب كل استخداماتها وتصريفتها وده حاجات ومهارات

نعمة الحفظ عنده كبيرة جدا وانا عندى تلمذة واللهى مذكرات الترجمة اللى كنت بجمعها حفظوها وطمعنين فى زيادة

التعامل بالاديمز مهارة شخصية غير معترف بيها فى مهنتنا الموقرة ولو تبعت امتحان الثانوى السنة اللى فاتت كانت مهذلة اللى وضعه مش عارف المنهج ولا طريقة الاسئلة فما بالك لو اتعملوا بالاديمز تبقى باظت

مش مستحيل حفظ قاموس واللهى بس عايزة تفرغ شويا واجزملك انا عندى قاموس اللونج مان اشتريته اخر اصدار هو حوالى 2000 صفحة شاملة

تفتكر 2000 صفحة لو حفظت كل يوم 5 صفحات يعنى الكلمات اللى فيها بعد سنة تحفظ القاموس كله بس يلى نبدا
أسامة
Extreme Member
Extreme Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الإثنين 02 يناير 2012, 1:26 am

قوة الواحد فى اللغة مش بتتقاس بعدد الكلمات اللى هو حافظها، بل بمهارته فى استخدام الكلمات دى و مهارته اللغوية عموما.
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الإثنين 02 يناير 2012, 3:18 am

موضوع المهارة اللغوية ده شئ اساسى هل تعتقد ان يكون شخص عنده حصيلة كبيرة من الكلمات ومش بيعرف يستغلها

احيانا لو ملقاش حواليه من يتبادل معه هذه الحصيلة وانا ضربت مثال فى الدراسة عندنا مواضيع كتير وكلمات اكتر ومعلومات شاملة مش بنهتم بها بعد الدراسة احنا عندنا خندق اسمه الامتحان لما بنعديه خلاص

ودى مشكلتنا فى التعليم المفتوح ان احنا مش بنتواصل مباشرة الا ممكن يوم فى الاسبوع يوم المحاضرات للى بيروح بس

يا خوانا احنا ممكن نعمل من الموضوع ده حافز لنا كلنا ازااااااااااااااااى

اى حد مش لازم انا ينزل مجموعة من الكلمات نلتزم به جميعا بحيث ان كل واحد يدرس الكلمات دى كويس يعنى يطلع منها phrase or idioms اى شئ من هذا القبيل ونعرضه على بعضنا واللى ممكن يساعد يبقى مشكور

انا عمة هاستمر فى هذا الموضوع مفيش مشاكل انا المستفاد اولا لانى هاضطر التزم به
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الإثنين 02 يناير 2012, 3:25 am

اقولك على حاجة طالب الثانوى لابد له ان يحفظ كل اسبوع كلمات وحدة من الوحدات والكلمات دى تتعدى 300 كلمة يعنى بمعدل كل يوم 50 افعال وصفات وما شابه ذلك

احنا كدارسين انا شايف مفروض ندرس مش نحفظ بس كل الكلمات اللى بتمر علينا يعنى النطق التعريف لو لها شبه جملة لها استخدامات اخرى يعنى على كده

الامر مش صعب ولا مستحيل ولو عايزين نمشى فى سلسة حفظ قاموس انا مستعد انزل كل يوم مجموعة كلمات من اول القاموس وشوفوا الامر سهل ان شاء الله
Michael
Champion Member
Champion Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الإثنين 02 يناير 2012, 7:03 am

أسامة كتب:
قوة الواحد فى اللغة مش بتتقاس بعدد الكلمات اللى هو حافظها، بل بمهارته فى استخدام الكلمات دى و مهارته اللغوية عموما.

دا قصدي بالظبط ، القوة بأنك تعرف تستخدم الكلمات كويس زي ابناء اللغة الاصليين.

هو طبعا لو فعلا حفظ القاموس كله هيبقي رائع بس في كلمات غير مستخدمة كتيرررررر ، لا و الاصعب انه بقي هيلاقي مصطلحات مستحيل يفهمها. مصطلحات علمية يعني عايزة دراسة مستقلة علشان يفهمها و دا موضوع مستقل بذاته.

عموما بالتوفيق ، ياريت الناس كلها هنا تحاول تعمل كدا و لو حتي صفحة كل يوم بس.
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الإثنين 02 يناير 2012, 7:41 am

حضرتكم استخدام الكلمات واللغة فى التعبيرات بقى شئ مفتوح لان استخدام الكلمة تبعا لموقعها وموقفها وظروف الكلام بس الاحساس انك عندك حصيلة لوحده رائع لو توظفها هتلاقيها زى الفل يعنى مثلا كنت بمر فى قاموس اللونج مان لقيت كلمة old woman المعنى الدارج لها المراة العجوز لاقيتها تستخدم مع الرجل الذى يهتم بادق التفاصيل لامور غير مهمة

don't be old woman انتم عارفين ان فى بلدنا بنستخدم الكلمة دى احيانا مع بعض يعنى متعملش زى جدتى محبكة ومكبرة على اقل شئ الموضوع بقى open

حاجة تانية لو افترضنا معنى كلمة يمتص اكتر اللى هيفكر هيستخدم المعنى الاساسى absorb يمتص طيب لو جيبنا المعنى الدارج عندنا لكلمة يمتص هنقول حاجة تشرب الميه drink والمعنى برضه صحيح
Michael
Champion Member
Champion Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الإثنين 02 يناير 2012, 8:09 am

Don't be an old woman is the right expression
Anyway, I have never met an English native speaker who
memorized the whole dictionary to master the langauge
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الإثنين 02 يناير 2012, 8:56 am

have you ever met one in our world?
Michael
Champion Member
Champion Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الإثنين 02 يناير 2012, 11:56 am

What's your point? I don't get it

You shouldn't have said "one in our world". This is a common mistake that Arabs do. You could have said, have you ever met a one before
no more;)
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الإثنين 02 يناير 2012, 12:44 pm

I indicate our Arab world not widely?
Michael
Champion Member
Champion Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الإثنين 02 يناير 2012, 3:36 pm

I'm sorry but "indicate" has no meaning in this context
This is word by word translation from Arabic to English, which is considered fatal
mohamed alfarok
Member
Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الإثنين 02 يناير 2012, 3:37 pm

indicate means mean
Michael
Champion Member
Champion Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الإثنين 02 يناير 2012, 5:27 pm

I know what it means
anyway, forget about it
أسامة
Extreme Member
Extreme Member

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الثلاثاء 03 يناير 2012, 2:04 am

أنا أقصد أن حفظ مجموعة كلمات مرصوصة فوق بعض من كتاب أو مذكرة أو قاموس، مالوش لازمة، لأنها هتتنسى بسرعة زى ما اتخفظت بسرعة. لازم الكلمة تتفهم و تتحفظ من خلال السياق. أهل اللغة الإنجليزية نفسهم مش حافظين القاموس! القاموس فيه كلمات كتير غير مهمة.
aweys xuseen shiine
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : كلية البريد

عام

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الأحد 31 أغسطس 2014, 1:40 pm

مشكورين جدا بما تساهمونه في رفع مستوي كل الطلاب العربية والاسلامية 
اخوكم اويس حسين حسن
ام بسام
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الثلاثاء 09 سبتمبر 2014, 11:33 pm

انا قرات للشكسبير وحاولت الترجمة وكن ده كويس جدا بس ترك الشى والبعدعنه  بينسنا حاجات كتير flower
windows2000
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : pubplic

مُساهمةموضوع: رد: تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم    الخميس 25 يونيو 2015, 4:43 am

للأسف الروابط طلها تالفة ما عدا اول رابط و لكنة الفيديو غير كامل. رجاءً إعادة الرفع للاستفادة وشكراً

تيجى نحفظ 5000 كلمة فى 15 يوم
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» طريقة الغاء الرقم السري لاجهزة الكندور
» سوع يشبع 5000 شخص (قصص مصورة من الكتاب المقدس)
» لمحة عن قرية قيدون
» كل ما تريده لجوالك (قران*ايات مؤثره*اناشيد*برامج*ثيمات)والكثير
» ابرة التفجيربريغنيل5000