جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
zika
مشرف كلية الحقوق
مشرف كلية الحقوق

مركز التسجيل : القاهرة

مُساهمةموضوع: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الأربعاء 14 مارس 2012, 10:05 pm

السلام عليكم
هل تعلم ان في جهازك صنم يعبده البوذيين؟

نعم انه صنم تمثال بوذا الذي يعبده البذيين في الصين وتايلندوشرق اسيا

كيفية العثور عليه :

1-قم بذهاب الى my computer

2- قم باختيار قرص C

3- ثم قم بفتح مجلد Program Files

4- ثم قم بفتح مجلد microsoft office

5- ثم مجلد MEDIA

6-من ثم CAGCAT10

7-الصورة اسمها J 0300912

قم بازالة هذا الصنم من جهازك "منقول"
محمود سعيد77
عضو برونزى
عضو برونزى

مركز التسجيل : اداب انجليزى ترجمة
ج

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الأربعاء 14 مارس 2012, 10:08 pm

مش موجود عندى انا عندى ويندوز سيفن
هو نظام التشغيل ايه اللى لاقيت عليه الصورة ؟
somya
VIP
VIP

مركز التسجيل : Cairo Univ 

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الأربعاء 14 مارس 2012, 10:09 pm

مسحتها

شكرا
somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الأربعاء 14 مارس 2012, 10:09 pm

انا بردو ويندوز سيفين
محمود سعيد77
عضو برونزى
عضو برونزى

ج

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الأربعاء 14 مارس 2012, 10:16 pm

اولا ان تكون فيه صور معينة على الجهاز دا مش بسبب اللى صنه الجهاز لكن دا بيكون من نظام التشغيل
ممكن بس تكون النسخة بتاعة الويندوز بتاعتك معدله من قبل اى حد صينى و لو غيرتها ممكن ما تلاقيش صور و لا حاجة لان اصل الويندوز شركة مايكروسوفت و دى شركة امريكية و معروف ان ديانة امريكا هى المسيحية هيحطوا صور بوذية ليه
فيه بردوا نظام اللينكس و دا تقريبا اوروبى و اوروبا برده مسيحية
مممكن تكون النسخة اللى عندك تعديل صينى مش اكثر
zika
مشرف كلية الحقوق
مشرف كلية الحقوق

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الأربعاء 14 مارس 2012, 10:17 pm

يعنى أنا اللى قديم فيكوا أنا windows Xp

عمتا أنا مانشرت الموضوع الا لما فعلا أتأكدت أن فى صورة التمثال !وفعلا هى لية محطوطة أساسا ع اللأفتراضى للنسخة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولكن منكن يكون فى الاكس بى وبس عمتا أنا حبت أبلغ الموضوع علشان علمت بيه
محمود سعيد77
عضو برونزى
عضو برونزى

ج

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الأربعاء 14 مارس 2012, 10:20 pm

تعرف انا ممكن اشيلها و احط بدالها صورة مثلا الكعبة او حتى صورتى و بعد كدا انسخها على سى دى و اى حد هيسطب النسخة هتنزل الصورة اللى انا حطيتها مكانها اهم حاجة تكون بنفس اسم الصورة اللى انا مسحتها
man_reda
نائب المدير العام
نائب المدير العام

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الأربعاء 14 مارس 2012, 10:32 pm

somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الأربعاء 14 مارس 2012, 11:52 pm

شكرا
fady_21
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الخميس 15 مارس 2012, 2:16 am

على فكرة الصورة دي في ال office مش في الويندوز
وفي صور غيرها كتير لرموز دينية برده: إسلامية و مسيحية و يهودية و بوذية وغيرها
ممكن تشوفها كلها في أي برنامج من برامج الأوفيس زي ال word
هات ال clip art واكتب religion في البحث
هتلاقي صور كتير محتاجه تتمسح
أو ممكن تمسح الأوفيس كله أسهل (-:
Hamdy Tawfik
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الخميس 15 مارس 2012, 2:32 am

fady_21 كتب:
على فكرة الصورة دي في ال office مش في الويندوز
وفي صور غيرها كتير لرموز دينية برده: إسلامية و مسيحية و يهودية و بوذية وغيرها
ممكن تشوفها كلها في أي برنامج من برامج الأوفيس زي ال word
هات ال clip art واكتب religion في البحث
هتلاقي صور كتير محتاجه تتمسح
أو ممكن تمسح الأوفيس كله أسهل (-:

جدع يافادي ..

و اللي معترض يتوقف عن استخدام الويندوز

مش فاهم ايه المشكلة اصلا في وجود الصورة او غيرها .. هل معناه اننا تحولنا الي الايمان ببوذا

تفكير ومنطق غريب ..
man_reda
نائب المدير العام
نائب المدير العام

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الخميس 15 مارس 2012, 2:43 am

zika كتب:

انا مش عارف ايه المشكله لما يكون موجود صوره بوزيه ولا غيرها احنا
مشكلتنا بنهتم بحاجات غريبه وسيبين الناس تخترع وتتقدم انا من رأى نعمل جهاز زيهم ونبقى نحط فيه الصوره اللى تعجبنا هما اخترعوه وحطو اللى هما عاوزينه ... ولو شايفين ان الجهاز صنم يعبده البوذيين خلاص محدش يستعمله
ولو أنا شيلت الصوره هيبقى كده الجهاز أسلم ؟؟؟

Hamdy Tawfik
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الخميس 15 مارس 2012, 3:04 am

man_reda كتب:

zika كتب:

مشكلتنا بنهتم بحاجات غريبه وسيبين الناس تخترع وتتقدم انا من رأى نعمل جهاز زيهم ونبقى نحط فيه الصوره اللى تعجبنا هما اخترعوه وحطو اللى هما عاوزينه ... ولو شايفين ان الجهاز صنم يعبده البوذيين خلاص محدش يستعمله

بالضبط هذا ماقصدته

هناك بعض الاشياء الغريبة المنتشرة مثل الشيخ الذي افتي بحرمة ركوب سيارة من ماركة فاخرة مشهورة لان علامتها التجارية تشبه الصليب

بينما لو أفتي بحرمة استيراد نفس السيارة لان ثمنها يقارب المليون جنية بينما الشعب 40 % منه تحت الخط الفقر لكانت فتواه مقبوله وانفع للمجتمع

اعرف ان كلامي سيغضب البعض لكن صراحة ضقت ذرعا لمثل هذه النوعية من المواضيع المنتشرة علي الانترنت

وانا لا اوجه كلامي لصاحب الموضوع ..فله كل الاحترام واتفهم الدوافع الدينية المحترمة التي جعلته ينقل لنا الخبر
sally90
Ultimate Member
Ultimate Member

مركز التسجيل : cairo university

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الخميس 15 مارس 2012, 9:24 am

*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مركز التسجيل : جامعة القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الخميس 15 مارس 2012, 11:46 am

مسحتها شكرااااااااااااااا
zika
مشرف كلية الحقوق
مشرف كلية الحقوق

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الجمعة 16 مارس 2012, 12:08 am

أساتذتى الكرام

هو الموضوع ببساطة أنى لما قرأت موضوع الصورة دى ومع علمى بأنه مش ذات أهمية الا اننى شعرت بأنه سوف يكون حجة على فنشرته للعلم بيه

أما انى منكن اعمل زيها على الويندوز أو أيه المشكلة بس أحنا نخترع زيهم أو الشيخ اللى أفتى....الخ

أعتقد أننا بننشغل بأى كبيرة وصغيرة فى حياة بعضنا البعض ونتصيد الاخطاء بعضنا وننزل جلد؟؟

أنا طالب منكم حاجة واحدة بس

الدعاء لقادتنا الاعزاء اللى فى طرة , وكمان اللى لسه منتشرين بنا, بالتوفيق دائما لما أفنوه فى سبيل نجاح وطنهم وخالص عزائى لعلماء ومفكرين ومثقفين مصر فى شتى المجالات لتجميد أفكارهم وعقولهم , والله ولينا وهو نعم المولى ونعم النصير.
محمود سعيد77
عضو برونزى
عضو برونزى

ج

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الجمعة 16 مارس 2012, 1:04 am

ربنا ينتقم من قادتنا الاعزاء نزلاء فندق طره شر انتقام
somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الجمعة 16 مارس 2012, 12:38 pm

HAMDY كتب:
man_reda كتب:

zika كتب:

بالضبط هذا ماقصدته

هناك بعض الاشياء الغريبة المنتشرة مثل الشيخ الذي افتي بحرمة ركوب سيارة من ماركة فاخرة مشهورة لان علامتها التجارية تشبه الصليب

بينما لو أفتي بحرمة استيراد نفس السيارة لان ثمنها يقارب المليون جنية بينما الشعب 40 % منه تحت الخط الفقر لكانت فتواه مقبوله وانفع للمجتمع

اعرف ان كلامي سيغضب البعض لكن صراحة ضقت ذرعا لمثل هذه النوعية من المواضيع المنتشرة علي الانترنت

وانا لا اوجه كلامي لصاحب الموضوع ..فله كل الاحترام واتفهم الدوافع الدينية المحترمة التي جعلته ينقل لنا الخبر

هاجر
Extreme Member
Extreme Member

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الجمعة 16 مارس 2012, 12:48 pm

flower flower thanks
somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الجمعة 16 مارس 2012, 12:48 pm

لا يؤاخذكم الله باللغو في أيمانكم ولكن يؤاخذكم بما عقدتم الأيمان

وجود صور زي دي شيء غير محبب لنفوسنا

لكن احنا مش بنؤمن بيها

و ما كنا نعرف وجودها

لا اعتقد ان عليها وزر

و بالنسبة للاخوة الي بيقولو ان دة شيء صغير و مش لازم نهتم بيها

احب اقول ان

الاشياء الكبيرة بدات صغيرة

و دة مش شيء هين اولا لانها تتعارض مع المعتقدات

و بالنسبة ان دول متقدمة عننا

الدول دي تقدمت لما اهتمت بالدين والعلم و التعاون

احنا ديننا منهج حياة متكامل بس للاسف احنا الي مش عارفين نفهمه

تقبلو مروري

zika
مشرف كلية الحقوق
مشرف كلية الحقوق

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   الجمعة 16 مارس 2012, 2:36 pm

السلام عليكم ياأحبائى فى الله

وتحية عطرة للمنتدى الجميل وجميع أعضاءه الكرام والقائمين عليه

أعذرونى هطول عليكم شوية:

اولا: أدعو الله لكل من ينشر موضوعات يستفيد منها الجميع فى كل المجالات ان يرزقهم الجنة, اللهم أمين.

ثانيا: الموضوع عادى اللى انا نقلته وعايزيين منطولش الحديث فيه لأنه بسلبيته أو ايجابيته هو خلص خلاص .

ثالثا: الحياة بكل معانيها والاخرة عندنا فى ديننا الحنيف دين الفطرة من أبينا أدم الى نبينا العظيم محمد صلى الله عليه وسلم, فمثلا عجب العجاب لما نقول ان الدول المتقدمة بتعمل كذا وكذا بصوا شوفوا, ولو تدبرنا جيدا لرأينا ديننا يأمرنا بذلك"أفلا يتدبرون" " أفلا يعقلون"

فى حاجات كتير عايز أشرحها ليكو لكن أنا مؤمن بأن الكون له مدبر وأنه مصير بتقدير العزيز الحكيم وحدة وأننا ليس لنا فى أنفسنا شئ الا نتقى الله كما أمرنا لنفوز بالدارين,

وطبعا باب( التقى) فيه مكتبة مليئة بالكتب وليست مجرد كلمة بسيطة.

أشكر كل أعضاء المنتدى مرة أخرى لأنه فعلا منتدى مفيد جدا ومع اختلاف الاراء لأن الأختلاف بين البشر سنة الحياة ولينا المسلمين بشرط الانحيد عن الهدف أو نتفرق.

أدعو الجميع التفاؤل والانتظار الفرج من الله وحده وأن يقوم كل منا بتأدية دوره فى الحياة وألا نكسل أونيأس والله المستعان والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟   السبت 17 مارس 2012, 7:33 am

صورة على الكومبيوترلابد التخلص منها؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1