جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
happy_dreamer
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 9:34 am

كنت عايزه أعرف هى الدراسه لكليه أداب انجليزى ترم أول هتبدأ امتى
somya
VIP
VIP

مركز التسجيل : Cairo Univ 

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 12:28 pm

و الله ما اعرف أنا بردو آداب انجلش و عايزة اعرف
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 2:18 pm

الى الان مفيش اى اخبار ياجماعة على يوم الخميس حينزل تنبية على موقع الجامعة
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مركز التسجيل : جامعة القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 2:23 pm

ياجماعة الدراسة هتبدأ الجمعة القادمة انا كنت امبارح هناك وسألت على كل حاجة

الجمعة 6 / 4
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 2:29 pm

بجد طب كويس المشكلة بجد يامريم فى ناس صدقنى راحوا امبارح وسالوا كل واحد على شباك يقول لهم ميعاد مختلف
somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 2:34 pm

شكرا
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 3:06 pm

marina كتب:
بجد طب كويس المشكلة بجد يامريم فى ناس صدقنى راحوا امبارح وسالوا كل واحد على شباك يقول لهم ميعاد مختلف

معقولة طيب نتأكد ازاي بقى
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 3:13 pm

ننتظر ليوم الخميس او ممكن النهاردة بعد الساعة 5 ينزلوا على الموقع الخاص بيهم اى اخبار
somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 3:26 pm

حاضر

شكرا
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 4:22 pm

انا عمالة بتصل بيهم عشان اتأكد بموعد الدراسة ومحدش بيرد
sally90
Ultimate Member
Ultimate Member

مركز التسجيل : cairo university

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 5:36 pm

ممكن نروح فى ميعاد دفع الرسوم و نستلم الكتب و نعرف جدول المحاضرات
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 6:06 pm

ميعاد الدراسة الجمعة الجاية 6-4-2012

[2 إبريل 2012] إعلان نتيجة حقوق دور يناير 2012

سوف يتم إعلان نتيجة كلية الحقوق دور يناير 2012 غداً الثلاثاء 3/4/2012 وسوف يتم التسجيل اعتباراً من الخميس 5/4/2012 على أن تكون الدراسة يوم الجمعة 6/4/2012.

RФMaйt!c_QuêN
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى

مركز التسجيل : CAIRO UNIVERSITY

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 6:15 pm

*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 9:19 pm

marina كتب:
ميعاد الدراسة الجمعة الجاية 6-4-2012

[2 إبريل 2012] إعلان نتيجة حقوق دور يناير 2012

سوف يتم إعلان نتيجة كلية الحقوق دور يناير 2012 غداً الثلاثاء 3/4/2012 وسوف يتم التسجيل اعتباراً من الخميس 5/4/2012 على أن تكون الدراسة يوم الجمعة 6/4/2012.

ده اخر كلام يوم الجمعة اللي جاية خلاص :قليط:: بس الاعلان ده مكتوب لكلية الحقوق ولا لكل الكليات ؟؟؟؟؟؟؟

هي الامتحانات بتبقى في شهر 7 معقولة 4 شهور بس يكفي 5 مواد
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 9:24 pm

لكل الكليات يامريم هم كانوا ماخرين نزول ميعاد الدراسة علشان كلية حقوق ماظهرتيش واهى ظهرت

احنا مدة دراستنا 3 شهور واسبوعين بواقع 7 محاضرة للمادة الواحدة

يعنى 14 اسبوع
RФMaйt!c_QuêN

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 9:28 pm

بأذن الله هيكفو يامريم دانتى كمان بعد كده ممكن تخدى اكتر من ال5 مواد فالمده دى وبعدين الترم الاول مش صعب صدقينى بس مش معنى كده انك متذكريش لاطبعااا
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 9:39 pm

ربنا يسترها اصل انا مش عايزة اذاكر عشان انجح وخلاص انا عايزة افهم
انا حاسة ان مادة القراءة والفهم رخمة sad حساها صعبة
RФMaйt!c_QuêN

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 9:44 pm

لا بالعكس خااااااااااااالص دى انا فاكره ان ف الترم الاول الدكتوره اديتنا 4 او 3 قطع وقالتلنا ذكروهم كويس هاييجى منهم واحده ودي بتبقى اسمها القطعه

seen
والتانيه
unseen
بتبقى من بره مش عارفنها بس بتكون معقوله بردو
RФMaйt!c_QuêN

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 9:48 pm

خلاصه الماده دى يامريم هى انك تكونى حفظه اكبر كم من الكلمات عشان تعرفى تترجمي عشان فالترمات اللى بعد كده ساعات بيجيلك القطعتين
unseen
وده اللى بيحصل معانا ساعات بيكونو كلمتهم معقوله وساعات سؤال يقف معانا بسبب ترجمه كلمه بس فانتى لازم تحفظى كلمات كتير كمان دى حاجه هتنفعك فالترجمه وفباقى المواد بردو
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 9:52 pm

اها طيب كويس ربنا يضمنك
خير ان شاء الله
RФMaйt!c_QuêN

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 9:58 pm

يامسهل
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 10:46 pm

RФMaйt!c_QuêN كتب:
خلاصه الماده دى يامريم هى انك تكونى حفظه اكبر كم من الكلمات عشان تعرفى تترجمي عشان فالترمات اللى بعد كده ساعات بيجيلك القطعتين
unseen
وده اللى بيحصل معانا ساعات بيكونو كلمتهم معقوله وساعات سؤال يقف معانا بسبب ترجمه كلمه بس فانتى لازم تحفظى كلمات كتير كمان دى حاجه هتنفعك فالترجمه وفباقى المواد بردو

يعني في الامتحان بيجيلي قطعة من اللي موجودة بالكتاب واترجمها كدا انا فهمت صح؟؟؟
thanks flower
somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 10:52 pm

لا بتيجي unseen يعني غيب

يعني ما شوفتيهاش قبل كدة في الكتاب ولا المحاضرات

الترجمة بتعتمد على حفظك للكلمات وفهمك للجرامر وكيفية تكوينك لجملة صحيحة سواء عربي ولا انجليزي.
RФMaйt!c_QuêN

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 10:56 pm

ايوه يامريم زى مسومه قالت ومتذكرش ان ولا مره من الترمات اللى فاتت جالنا حاجه من الكتاب خالص
RФMaйt!c_QuêN

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 10:59 pm

وعلى فكره انتى كل اعتمادك فالجامعه ف كل المواد هيبقى على اللى بيتقال ف المحاضرات ولو الدكتوره او الدكتور اداكم ورق من معاه وعلى المحاضرات والتطبيقات اللى بتشتريها من مكتبه الجامعه
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الإثنين 02 أبريل 2012, 11:15 pm

متقلقيش من مادة القراءة والفهم لان الدكتور اللى بيشرح فى السى دى مشى ومش بيدى المادة وعامة ا اللى بتدى المادة دا دكتورة شاهيناز ودا بتعتمد على قطع خارجية وقطع الامتحانات اللى بتحطها للترمات السابقة سواء داخل مصر او دول عربية
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الثلاثاء 03 أبريل 2012, 12:11 am

ازاي بقى مش هييجي حاجة من الكتاب مش الشرح اللي في المحاضرات المفروض يكون من المنهج يعني من الكتاب والمحاضرات اللي هنجبها من المكتبة مش المفروض تكون برضه من الكتاب ومن المحاضرات اللي في الجامعة والكلمات دي هنحفظ اي كلمات وخلاص يعني مش المفروض يكون في مجال معين نحفظ كلمات على اساسه انتوا كدا قلقتوني اكتر على فكرة مش ضمنتوني sad
Hussein1974
عضو ذهبى
عضو ذهبى

مركز التسجيل : المقر الرئيسي

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الثلاثاء 03 أبريل 2012, 2:13 am

يامريم اطمني على الاخر لان اول تيرم مش بيخرج عن المحاضرات والكتب،ولو جاتلك قطعة مثلا في القراءة والفهم من بره بتكون كلماتها سهلة،وبعدين لازم تفهمي انها اسمها قراءة وفهم يعني اهم حاجة الفهم وطبعا مع بداية الدراسة هتلاقي الموضوع بسيط بمساعدة الجميع هنا.

اما النحو او القواعد الانجليزية او المادة التقافية او الترجمة فكلها من الكتب والمحاضرات ،لكن مع تقدم التيرمات بتيجي حاجات من برة الكتب.

لازم تتاكدي ان اول تيرم فرصة كبيرة ليكي انك تجيبي تقدير فيه لانه بيكون امتحاناته مباشرة وارجعي لنتايج الزملاء هنا في التيرم الاول هتلاقي معظمهم جايبين تقديرات كويسة.

بلاش تخافي زي ماكنتي خايفة قبل كده واطمني واجتهدي وخلي النتايج على الله.
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الثلاثاء 03 أبريل 2012, 2:22 am

انت قسم ترجمة انجليش والمفروض يبقى كلة unseen

مش seen

فى حين ان اغلب امتحانات الدكاترة وخاصة الترجمة seen
somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الثلاثاء 03 أبريل 2012, 5:16 am

RФMaйt!c_QuêN كتب:
ايوه يامريم زى مسومه قالت ومتذكرش ان ولا مره من الترمات اللى فاتت جالنا حاجه من الكتاب خالص

شكرا
somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الثلاثاء 03 أبريل 2012, 5:23 am

*maryam كتب:
ازاي بقى مش هييجي حاجة من الكتاب مش الشرح اللي في المحاضرات المفروض يكون من المنهج يعني من الكتاب والمحاضرات اللي هنجبها من المكتبة مش المفروض تكون برضه من الكتاب ومن المحاضرات اللي في الجامعة والكلمات دي هنحفظ اي كلمات وخلاص يعني مش المفروض يكون في مجال معين نحفظ كلمات على اساسه انتوا كدا قلقتوني اكتر على فكرة مش ضمنتوني sad

كتاب المادة بيكون كانه تدريب على الترجمة و لحفظ الكلمات و تقرأي الملحوظات الي اسمها to the teacher و تعرفي ازاي تترجمي لان في قواعد للترجمة لازم تمشي عليها

ساعات بيجيبو قطعة من المحاضرات بس دة ناااااااااااااااااادر

بصي يا مريم ما تعمليش زيي أنا في اول ترم كنت بذاكر قطع الكتاب و بحفظ ترجمتها الي في الفهرس بس دة ضرني اكتر لأني مكنتش عارفة قوانين الترجمة (كنت حافظة مش فاهمة ) و كمان الي جه في الامتحان كان unseen ف دة الي (زاد الطين بلة )

*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الثلاثاء 03 أبريل 2012, 12:42 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي حسين بتقوللي ان الامتحانات مش بتخرج من الكتب في اول ترم وسومية ومارينا بيقولولي بتيجي من برة الكتب thinking

يعني الكلمات اللي المفروض نحفظها بتكون في الكتب مش برة الكتب؟؟؟
طيب يا سومية قواعد الترجمة موجودة في الكتاب اكيد صح؟

انا بجد واخدة الموضوع جد جدا عشان كدا عايزة افهم كل حاجة من أولها واكيد ان شاء الله هفهم لما ابدأ المحاضرات زي ما حسين بيقول
somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الثلاثاء 03 أبريل 2012, 12:59 pm

ما تحاصريش نفسك بكلمات الكتاب بس بردو كلمات المحاضرات مهمة و الكلمات اللي انتي عرفاها من قبل كدة
و قواعد الترجمة موجودة في الكتاب ورأ مل يونت
و بردو المحاضرات التلفزيونية كويسة

بس أنا بقولك بالنسبة للامتحانات عن نفسي كانت من برة الكتاب
لكن امتحانات اللي بعدي مش عارفة لان ممكن يكون الدكتور اتغير ولا حاجة
*maryam
مشرفة عامة
مشرفة عامة

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الثلاثاء 03 أبريل 2012, 1:04 pm

somya كتب:
ما تحاصريش نفسك بكلمات الكتاب بس بردو كلمات المحاضرات مهمة و الكلمات اللي انتي عرفاها من قبل كدة
و قواعد الترجمة موجودة في الكتاب ورأ مل يونت
و بردو المحاضرات التلفزيونية كويسة

بس أنا بقولك بالنسبة للامتحانات عن نفسي كانت من برة الكتاب
لكن امتحانات اللي بعدي مش عارفة لان ممكن يكون الدكتور اتغير ولا حاجة

اها اوك ميرسي يا سومية بس انتي بتقولي القواعد موجودة ورأمل يونت يعني ايه؟؟؟
somya
VIP
VIP

مُساهمةموضوع: رد: موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى   الثلاثاء 03 أبريل 2012, 1:05 pm

ورأ كل يونت

معلش

عذرا

غلطة مطبعية Smile

موعد الدراسه لكليه أداب انجليزى
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 3انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3  الصفحة التالية