جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

مواقع صديقة
http://extreme-english-learn.blogspot.com.eg مدونة اللغة الانجليزية

جامعة القاهرة للتعليم المفتوح - منتديات المنار التعليمية

منتديات طلاب التعليم المفتوح جامعة القاهرة .. تعليمية - ثقافية - اجتماعية

الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 

ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
msmsz
Regular Member
Regular Member

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الثلاثاء 18 سبتمبر 2012, 6:11 pm

الزملاء والزميلات
يوجد في المرفقات امتحان القدرات التحريري الخاص بجامعة حلوان للتقديم للماجستير

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

الحمد لله امتحنت بالأمس وكان الامتحان التحريري سهل نسبيا ولكن للأسف مدة الامتحان كانت ساعة واحده فقط Sad
الامتحان الشفوي كان عبارة عن مقابلة لمدة 5 دقائق اجبت فيها عن عدة اسئلة عن بياناتك الشخصيه ودراساتك السابقة وسبب التقديم للماجستير
للأسف يوجد تقديم مره واحده في السنه فقط في شهر 7
وتوجد شعبتان للتقديم، شعبة ترجمه انجليزيه وشعبة آداب انجليزي

السلام عليكم
marina
عضوه فى إدارة المنتدى
عضوه فى إدارة المنتدى

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الثلاثاء 18 سبتمبر 2012, 8:17 pm

سلمت يداك
ATOMIX
وسام شكر وتقدير من ادارة المنتدى

مركز التسجيل : Cairo

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الأربعاء 19 سبتمبر 2012, 12:02 am

يارب دايمآ بالتوفيق والنجاح
Hamdy Tawfik
Admin.

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الأربعاء 19 سبتمبر 2012, 12:19 am

msmsz كتب:
الزملاء والزميلات
يوجد في المرفقات امتحان القدرات التحريري الخاص بجامعة حلوان للتقديم للماجستير

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

الحمد لله امتحنت بالأمس وكان الامتحان التحريري سهل نسبيا ولكن للأسف مدة الامتحان كانت ساعة واحده فقط Sad
الامتحان الشفوي كان عبارة عن مقابلة لمدة 5 دقائق اجبت فيها عن عدة اسئلة عن بياناتك الشخصيه ودراساتك السابقة وسبب التقديم للماجستير
للأسف يوجد تقديم مره واحده في السنه فقط في شهر 7
وتوجد شعبتان للتقديم، شعبة ترجمه انجليزيه وشعبة آداب انجليزي

السلام عليكم

كلمات الشكر لا تكفيك اخينا الفاضل

أسأل الله الكريم أن يجزيك خير الجزاء، وأن يجعل ذلك في ميزان حسناتك
Yasmeen
Regular Member
Regular Member

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الأربعاء 19 سبتمبر 2012, 9:59 am

مبروك يا زميلنا العزيز msmsz

يارب دايما تتوفق ان شاءالله .. بصراحة كنت عايزة اكمل وفعلا استفسرت في جامعة القاهرة من ساعة مااتخرجت السنادي عن الدراسات العليا والماجستير لكن للاسف مفيش ...

اتوقع ضاعت عليا السنادي وان شاءالله هحاول السنة الجاية اقدم

وشكرا على المعلومات القيمة ..دايما بتزودنا بيها وبتفيدنا ... وربنا يجازيك كل الخير ان شاءالله و تتوفق في الامتحان التحريري والشفوي Smile
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مركز التسجيل : الكويت

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الأربعاء 19 سبتمبر 2012, 4:36 pm

الف مبروك يا محمد

وبارك الله فيك على إفادتك لإخوانك

والمؤمن كالغيث حيثما حل نفع

وان شاء الله تكون مقبول وموفق في مرحله الماجستير

وطمنا عنك دائما اخي الغالي محمد سيد
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الأربعاء 19 سبتمبر 2012, 4:42 pm

جامعه حلوان بعيده كثير عن القاهره والا ممكن الواحد يكون ساكن بالقاهره ويقدر يروحها

يعني لو الواحد في منطقه العجوزه - والا في الدقي

يطلع لها من خلال المترو ويوصل

والا لازم يسكن قريب جامعه حلوان

؟فين اهل حلوان في حد معانا من حلوان
khaled38
Advanced Member
Advanced Member

مركز التسجيل : المقر الرئيسي

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الأربعاء 19 سبتمبر 2012, 5:30 pm

بص يااستاذ خالد انت لو فى الدقى تركب المترو وتنزل محطة التحرير تركب اتجاه حلوان وتنزل محطة جامعة حلون يعنى مشوار قريب مش بعيد ياخد وقت حوالى ساعة الا ربع
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الأربعاء 19 سبتمبر 2012, 5:34 pm

أشكرك جدا يا خالد نمره 2

احنا كدا كل واحد اسمه خالد لازم يبقى متفوق زينا

ATOMIX

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الخميس 20 سبتمبر 2012, 12:49 am

k.salem كتب:

؟فين اهل حلوان في حد معانا من حلوان

أحمممممم خير ... سمعت أن فى حد بينده على الناس بتوع حلوان Smile

بص يا خالد زى ماوصفكلك خالد 2 ... بالظبط بس فى حاجه زياده أحب أقولك عليها

أنك هتحرم تركب المترو فى أتجاه حلوااان لأنه زحمه موووووت فى محطة أنور السادات

اللى هتغير منها أتجاهك لحلوااان Smile فكن مستعد وزاحم مع الناس... وربنا يوفقك
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الخميس 20 سبتمبر 2012, 6:31 am

أهلا ديتا وينك من زمان مو مبين

واخبار الدراسه هتبدا قريبا ونشوفك هنالك بالمركز ان شاء الله

شكرا على الوصف - هل انت ساكن برضو بحلوان ؟

والله يا ديتا انا ليا حوالي 4 سنوات واكثر بركب المترو واشوف احيانا زحمه واحيانا بكون ببعضها بسيط لما يتجاوز حدود المناطق الزحمه

والحمد لله متعود عليها وعندي قناعه بان طريق العلم ليس شي مفروش بالورد لازم الواحد يصابر ويتحمل لينال العلم ثم الشهاده

وسوف ازور جامعه حلوان في زيارتي لمصر قريبا

اتمنى رؤيتك ان شاء الله
ATOMIX

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الجمعة 21 سبتمبر 2012, 4:19 am

حياك الله يا خالد ... كيف حالك وشو أخبارك ؟

أنا الحمد لله سجلت بالترم الأول أداب E

أنا ساكن فى حدائق حلوان ودى قبل محطة جامعة حلوان بمحططين ... بس أنا حاليآ مقيم

بشرم الشيخ وبنزل أجازات على فترات متباعده ... إن شاء الله لو فى نصيب هشوفك
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الجمعة 21 سبتمبر 2012, 4:56 pm

بإذن الله تعالى

بارك الله في جهودك يا مشرفنا العزيز
froh
Member
Member

مركز التسجيل : القاهره

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   السبت 22 سبتمبر 2012, 2:54 am

شكرا على تواصلك معنا اخى العزيز ونتمنى ان تسعدنا فى المره القادمه بخبر التحاقك بالماجستير فور ظهور نتيجتك بامر الله .. دعواتنا جميعا لك بالتوفيق .

manouar
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   السبت 22 سبتمبر 2012, 5:34 am

Good luck...
Ana Rema
Newbie
Newbie

مركز التسجيل : القاهرة

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الإثنين 24 سبتمبر 2012, 11:34 am

السلام عليكم
شكرًا جزيلاً لأبو جودي ولكل من ساهم بمعلومات مفيدة .. بس أنا شايفة إن الامتحان ده الجانب النظري منه مصمم لخريجي آداب حلوان شعبة لغوية إللي أصلاً الماجستير ده امتداد دراستهم وكمان فيه اتجاه هناك لتفضيل طلاب آداب إنجلش حلوان على طلاب التعليم المفتوح. لو نتيجتكم بانت يا ريت تعرفونا يا جماعة عشان نقطع الشك باليقين في موضوع التحيز لطلاب جامعة حلوان ده. أما بالنسبة لجامعة القاهرة، ففيها ماجستير ترجمة وأنا متأكدة بس هم برضه بيفضلوا خريجي آداب إنجلش تعليم نظامي على خريجي التعليم المفتوح.. وأنا أعرف ناس قدموا السنة إللي فاتت وكان فيه ناس كتير تعليم نظامي ومفتوح بيقدموا وقبلوا بتوع التعليم النظامي وواحدة فقط من التعليم المفتوح!!! مش عارفة بقى إيه الحل ربنا يسهل!
khaled38
Advanced Member
Advanced Member

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الإثنين 24 سبتمبر 2012, 10:33 pm

من فضلك ياريما بالنسبة لموضوع ماجستير جامعة القاهرة اللى اعرفه انه مش موجود لا ماجستير ولا دكتوراه في اي جامعة غير جامعة حلوان فهل انتي متاكدة من المعلومة دي؟ولو متاكدة يبقى ده معناه انهم سمحوا لينا بالتكملة في جامعة القاهرة ودي خطوة كويسة...نتمنى تكون منفذة بالفعل.
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الإثنين 24 سبتمبر 2012, 11:00 pm

خريجي التعليم المفتوح يقبل بالجامعات اللي تقبل التعليم المفتوح وجامعه القاهره تقبل الخريج من التعليم المفتوح

وكذلك تقبل بريطانيا واستراليا والولايات المتحده

وممكن تكمل دراسات عليا اون لاين وتشتغل بشهاده التعليم المفتوح

تتعلم وتشتغل بآن واحد

فلا تشغل نفسك الا بالدراسه بالوقت الحالي

وكل وقت وليه أذانه
Ana Rema
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الثلاثاء 25 سبتمبر 2012, 12:13 am

أهلا خالد.. في الحقيقة هي كانت دبلومة ترجمة لحد 2011 وبعد كده كان فيه اجتماعات في الكلية وناقشوا موضوع إتاحة ماجستير الترجمة بتحويل الدبلومة إلى تمهيدي ماجستير زيها زي دبلومة اللغويات التطبيقية وده لأن الدكاترة كانوا عايزين التخصص ده يكون موجود وعلى رأسهم د. عناني وكمان كان فيه طلبة كتير بتتكلم مع الدكاترة في الموضوع ده.. فوافقوا على القرار بس مش بأثر رجعي يعني الناس إللي خلصت الدبلومة مش من حقها تسجل رسالة ماجستير.. الرسالة مسموح بيها للطلاب الجدد بس.. وده طبعًا كان فيه ظلم لأن أنا ودفعتي في الدبلومة كنا بنتخرج في 2011 (نفس السنة إللي طلع فيها القرار) وطبعًا متطبقش علينا.. وقالولنا إللي عايز ياخد الماجستير يعيد الدبلومة!! طبعًا محدش قدر على الموضوع ده.. لأن الدبلومة كانت سنتين وحضور 5 مرات في الأسبوع وأعمال سنة ومعظمنا بيوتنا بعيدة.. فمحدش قدم السنة إللي فاتت غير اتنين من زمايلنا عشان بيوتهم قريبة وكان معاهم ناس تانية تعليم مفتوح بس لسه متخرجين مش مخلصين الدبلومة زي حالاتنا.. وزمايلي دول قالولي إن تقريبًا كل إللي نجحوا في امتحانات القبول طلاب نظامي باستثناء طالبة واحدة من التعليم المفتوح كانت معانا في الدفعة.. وأنا قريت هنا كمان إن فيه ناس خريجي تعليم مفتوح راحوا سألوا السنة دي قالولهم مفيش ماجستير ترجمة خالص! فعشان كده أنا حاسة إن فيه تمييز. وبصراحة كمان فيه دكاترة من التعليم المفتوح من إللي كانوا بيدرسوا زمان كانوا بيروحوا يشتكوا في القسم من مستوى الطلبة فده مخلي بعض دكاترة القسم واخدين موقف شوية من خريجي التعليم المفتوح. لكن والله فيه دكاترة عادي جدًا مش بتفرق معاهم ود. عناني نفسه بيقدر خريجي التعليم المفتوح لأنه كان بيدرسلي وكنت بشتغل معاه شغل ترجمة وعارفة رأيه كويس.
Ana Rema
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الثلاثاء 25 سبتمبر 2012, 12:16 am

خالد سالم.. أهلاً بيك
على فكرة المشكلة مش في القوانين واللوايح.. المشكلة في السياسات التمييزية إللي بتبقى جوه الأقسام.
khaled38
Advanced Member
Advanced Member

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الثلاثاء 25 سبتمبر 2012, 12:50 am

اشكرك ياريما على المعلومات القيمة دي وباذن الله ربنا يوفقك وتقدرى تكملي دراساتك لحد الدكتوراه كمان ومادام فتحوا الباب للتعليم المفتوح فى جامعة القاهرة ولو سنة صغيرة يبقى ممكن مع استمرار المطالبة يكملوا فتح الباب للاخر ويسمحولنا نكمل في جامعة القاهرة لان ده حقنا زي اي خريج جامعي وكمان المفروض نكمل في اي كلية تانية بما فيهم كلية الالسن لاني دخلت على موقع كلية الالسن لقيتها بتقبل خريجي جميع كليات اداب في مصر لتحضير الماجستير فيها وبما ان شهادتنا معادلة لاداب يبقى حقنا نكمل في السن كمان مش كليات اداب وبس....ده حق من حقوقنا والا تبقى فعلا شهادتنا غير معترف بيها
Ana Rema
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الثلاثاء 25 سبتمبر 2012, 12:36 pm

العفو يا خالد وربنا يوفقنا جميعًا إن شاء الله.. بس على فكرة بالنسبة لكلية ألسن والأزهر مش بيقبلوا خريجي تعليم مفتوح لأن ألسن فيه ناس سألوا فيها والأزهر صاحبتي راحت من سنتين قدمت فيه بس مقبلوش ورقها عشان هي خريجة تعليم مفتوح. إحنا لو عايزين حقنا فعلاً لازم نعمل خطوة إيجابية.. يعني مثلاً نروح مركز التعليم المفتوح ونتكلم مع المدير ونفهمه الوضع.. أنا قبل ما أدخل آداب إنجلش سألتهم بتأهلني للدراسات العليا ولا لأ قالولي عادي مسموح لي بيها.. فكده هم معندهمش مصداقية لأنهم سايبين رؤساء الأقسام يحطوا لوايح على مزاجهم ويعاملونا على إننا خريجين من الدرجة التانية!!! ده إحنا محصلناش خريجي الجامعات والمعاهد الخاصة لأن هم بيتساووا بخريجي آداب إنجلش ومسموح لهم بكل مراحل الدراسات العليا!!! على فكرة كان معايا في الدبلومة خريجي جامعة أكتوبر والجامعة العربية المفتوحة وكان مسموح لهم بكل حاجة حتى دبلومة اللغويات التطبيقية إللي إحنا محرومين منها!!!بجد كده ظلم!
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الثلاثاء 25 سبتمبر 2012, 5:01 pm

أهلا ريما وشكرا على التوضيح والمعلومات اللي في المشاركه

وعندي سؤال عن المواد اللي كان يدرسك فيها د.عناني ماهي المواد ؟

ماذا كنتي تشتغلين معه ما طبيعه العمل

؟ وأين تتوفر كتب الدكتور عناني بمكتبه معينه مثلا لان اشوف كتبه متوزعه في كل مكان

ياريت تفيدينا عن كل معلومه عن الدكتور عناني وجزاك الله كل خير يا ايمي

لان الموضوع غايه في الاهميه عن حياته
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الثلاثاء 25 سبتمبر 2012, 5:11 pm

ريما /

.. في الحقيقة هي كانت دبلومة ترجمة لحد 2011 وبعد كده كان فيه اجتماعات في الكلية وناقشوا موضوع إتاحة ماجستير الترجمة بتحويل الدبلومة إلى تمهيدي ماجستير زيها زي دبلومة اللغويات التطبيقية وده لأن الدكاترة كانوا عايزين التخصص ده يكون موجود وعلى رأسهم د. عناني وكمان كان فيه طلبة كتير بتتكلم مع الدكاترة في الموضوع ده.. فوافقوا على القرار

السؤال ل / ريما ana rema

( هل الكلام هذا موجود على هيئه قرار مكتوب ( قرار بورق

أم القرار هنا مجرد اتفاق شفوي بين الدكاتره

يارب نجد جواب شافي

واشكرك جدا ياريما
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الثلاثاء 25 سبتمبر 2012, 5:12 pm

ربنا يسهل كل عسير ويفتح ابواب الفرج للكل

و يرزق الاخوه كلهم ما يحبونه ويجعله عونا على رضاه موصلا الى جنته

امين
Ana Rema
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الثلاثاء 25 سبتمبر 2012, 7:59 pm

أهلاً خالد سالم..
د. عناني كان بيدرسلي مادتين في سنة أولى دبلومة: نظرية الترجمة والمعاجم، وشغلي معاه كان مراجعة لأعمال مترجمة ليه قبل طباعتها ونشرها.. وطبعًا مكانش تعديل على الترجمة.. بس المراجعة كانت بتتعلق بأخطاء السهو والنسيان.. بس استفدت كتير في الحقيقة. بالنسبة لكتب د. عناني بتلاقيها في مكتبات زي الأنجلو وأبو الهول إللي في وسط البلد وبعض المكتبات الموجودة داخل جامعة القاهرة ومنها مكتبة آداب. بالنسبة للاجتماعات هي كانت رسمية لأن خلال سنتين الدبلومة كانوا الدكاترة بيقولولنا إن الدبلومة هتبقى تمهيدي ماجستير قريب.. فكان الموضوع مطروح.. بس طبعًا الاجتماعات دي بتبقى مقتصرة على الدكاترة.. وكل إللي أعرفه إن وإحنا في سنة تانية صدر القرار.. بس طبعًا متطبقش علينا.. كان هيتطبق عالطلبة الجدد.. طبعًا قبل القرار ما يصدر إحنا فهمنا من بعض الدكاترة إن إللي جايب جيد جدًا من خريجي الدبلومة هيتسمح له بالماجستير.. لكن ده محصلش والقرار مكانش بأثر رجعي.. وإللي عرفته كمان إن عدد المتقدمين السنة إللي فاتت كان أقل كتير من عدد إللي كانوا بيتقدموا أيام ما كانت دبلومة لأن الماجستير للحاصلين على مؤهلات عليا في اللغة الإنجليزية بس أما الدبلومة فكانت مفتوحة لكل المؤهلات العليا.. وأعتقد ده سبب عدم قبول الدفعات القديمة لاستكمال الماجستير.. وإللي حصل كمان إن تقدم حوالي 60 اتقبل تلتهم بس تقريبًا.. وكان الامتحان زي الدبلومة بالظبط شفوي وتحريري.. وإللي ينجح في التحريري كان بيدخل الشفوي.. والدبلومة بعد ما بقت تمهيدي ماجستير بقت تيرمات مش امتحانات آخر السنة زي ما كانت لحد 2011.. وكمان اختلف ترتيب المواد شوية.. والماجستير أول دفعة فيه قدمت كانت السنة إللي فاتت عشان بعض زمايلي قدموا فيها.. لكن بصراحة أنا مستغربة إن فيه ناس سألت السنة دي وقالولهم مفيش ماجستير!
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الثلاثاء 25 سبتمبر 2012, 8:18 pm

بارك الله فيك
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الثلاثاء 25 سبتمبر 2012, 8:19 pm

هل قدمتي ع الماجستير يا ريما ؟
khaled38
Advanced Member
Advanced Member

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الأربعاء 26 سبتمبر 2012, 2:26 am

عندك حق ياريما فعلا دي ملاحظتي من خلال دخولي مواقع كليات كتير من اداب والسن وهي اننا مش متساويين حتى مع خريجي الجامعات والمعاهد الخاصة ولا حتى المعاهد الاجنبية وكاننا مثلا حاصلين على شهادة كمنحة من الدولة مش بمجهودنا ومش معادلة لاي شهادة...واستغربت جدا لما لقيت اعتصامات لطلبة التعليم المفتوح بيطالبوا بمطالب كتيرة ومحدش فيهم جاب سيرة الدراسات العليا وانا في رايي ان ده اهم طلب لان هو ده اللي هايخلينا متساويين مع خريجي باقي الكليات في اي جامعة....لازم فعلا ناخد خطوة ايجابية بس متهيالي ان القرار مش في ايد مدير المركز انما في ايد المجلس الاعلى للجامعات وممكن لو طالبنا مدير المركز ميعملش حاجة..الموضوع ده لازم نفتحه بجدية ونوصله لاعلى المستويات لان ده اهم حق لينا ولناس كتير هتيجي بعدنا من خريجي التعليم المفتوح.
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الأربعاء 26 سبتمبر 2012, 3:45 pm

يوجد بعض الطلبه قبلوا فعلا في الدراسات العليا - بجامعه حلوان

وهم معانا بالمركز

ويبدو ان هنالك صعوبات في بعض الأحيان

وربنا يسهل كل عسير
Ana Rema
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الأربعاء 26 سبتمبر 2012, 5:09 pm

@ Khaled Salem
أيوة يا خالد أنا قدمت فعلاً السنة دي في جامعة حلوان وامتحنت مع ناس من خريجي آداب إنجلش حلوان وناس من التعليم المفتوح والنتيجة ظهرت إمبارح وأنا رحت جبتها النهارده. ومعايا أسماء المقبلوين كمان عشان لو حد عايز يعرف نتيجته.
Ana Rema
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الأربعاء 26 سبتمبر 2012, 5:25 pm

@ Khaled38
فعلاً يا خالد هم بيعاملونا على إننا أقل من كل الخريجين.. ولازم ناخد الخطوة دي بس يكون عددنا كبير جدًا عشان هم بيهتموا غير لما يكون إللي بيشتكوا عددهم كبير.. ولازم برضه نبقى عارفين التقصير جاي منين.. من المركز ولا من المجلس الأعلى للجامعات.. دول حتى مش معتبرينا ليسانس آداب أصلاً.. أنا مرة فكرت أعمل دبلومة أدب مقارن وكان من شروطها إن المتقدم يكون خريج آداب.. فبسأل موظفة في شئون الطلبة عنها لقيتها بتقوللي إني مينفعش أقدم فيها لأنها لخريجي آداب بس!!!! طب أمال إحنا إيه مش خريجي آداب برضه؟ والله أنا مرديتش عليها من الصدمة! يا ريت فعلاً نعمل كلنا حاجة إيجابية في الموضوع ده.
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الأربعاء 26 سبتمبر 2012, 6:03 pm

الف مبروك يا ريما و فرحنا لقبولك

وهذا بشرى خير وفأل خير لكل الدارسين بأن من سار على الدرب وصل

مبروك تاني
Ana Rema
Newbie
Newbie

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الأربعاء 26 سبتمبر 2012, 6:35 pm

@ Khaled Salem
ميرسي جدًا يا خالد.. الله يبارك فيك وعقبالك.. معلش أنا دورتلك على لينك كتاب د. عناني (نظرية الترجمة) بس ملقيتوش.. إنت عايش في مصر ولا بلد تانية؟
abo nooh
عضو برونزى
عضو برونزى

مُساهمةموضوع: رد: ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان   الأربعاء 26 سبتمبر 2012, 6:56 pm

انا بالكويت وبجي مصر على طول كل فتره انزل ما بين فتره وفتره

وسوف اذهب مصر في هذا الكورس لحضور بعض المحاضرات

بالنسبه لكتب الدكتور عناني انا سجلت كما قلت عندي مكتبه الانجلو وابو الهول

واحيانا اشاهدها مع بعض الباعه اما م الجامعه

انامهتم بسيره وحياه هذا الدكتور لانه مترجم عالمي - ليس بالامر السهل -

فارجو ان يوفقك ربنا وتدلينا على مكان هذه النظريات

ولما ننزل مصر لازم نشوف طريقه نتواجه ونزور الدكتور عناني انا مصر على رؤيته

واشكر لك اهتمامك بالرد الطيب ومبروك بالف مباركه على قبولك ومنها للاحسن والاعلى

على رضا الله ورضوانه

ماجستير آداب انجليزي (شعبة ترجمه) فقط بجامعة حلوان
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 7انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  الصفحة التالية